• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

شهر معطل شورا، شورا در انتظار رای وزارت کشور/روزهای کاری در حال اتمام

  • کد خبر : 36115
  • 11 آبان 1400 - 10:45
شهر معطل شورا، شورا در انتظار رای وزارت کشور/روزهای کاری در حال اتمام
یاز اکو - با گذشت سه ماه از آغاز به کار شورای شهر زنجان، شهروندان خواستار تعیین تکلیف بسیاری از مشکلات شهری از جمله آسفالت با توجه به فرا رسیدن فصل سرما هستند، موضوعی که در دوره سه ماهه سرپرستی شهرداری حل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، ۱۴ مردادماه امسال بود که شورای شهر زنجان در نخستین جلسه خود از بین سه نامزد برای سرپرستی شهرداری زنجان منصور سلطان محمدی  را به عنوان سرپرست انتخاب کرد.

در ادامه فراخوان مربوط به انتخاب شهردار منتشر شد و در نهایت پس از بررسی گزینه‌های مختلف و رسیدن ۷ نفر به مرحله نهایی، در ۲۹ شهریور نیز یعنی پس از یک و نیم ماه از آغاز به کار دوره ششم شورای اسلامی شهر، عباس راشاد با پنج رای از مجموع ۹ رای اعضای شورا، به عنوان گزینه  شهرداری زنجان به وزارت کشور معرفی شد.  

عباس راشاد شهردار منتخب سابقه سه دوره عضویت در شورای اسلامی شهر زنجان و نیز فرمانداری شهرستان زنجان را در کارنامه خود داشت.

پس از یک ماه کش و قوس فراوان، در نهایت نظر وزارت کشور درباره عباس راشاد اعلام شد، نظری که حاکی از رد شدن عباس راشاد به خاطر نداشتن سابقه مدیریتی لازم می‌داد.

همین امر موجب شد که تصمیم دیگری درباره مدیریت شهری گرفته شود، در نهایت شورا با برگزاری جلسه رسمی، تصمیم گرفت که بر رای خود در انتخاب شهردار اصرار و به حکم وزارت کشور اعتراض کند.

حالا چند روز از اعتراض شورای شهر به وزارت کشور می‌گذرد و از طرفی حکم سرپرست شهرداری نیز طی یک هفته دیگر به پایان خواهد رسید.

پروژه‌های نیمه تمام شهری از یک طرف و مشکلات آسفالت باعث شده است که مردم از شورا بخواهند هر چه زودتر تکلیف شهردار را مشخص کند.

سرپرست شهردار انتخاب شورا برای شهرداری نیست

از طرفی با پایان مهلت سه ماهه تعیین شده برای سرپرست شهرداری منصور سلطان محمدی هم به دنبال تصدی سمت در ریاست هیأت فوتبال زنجان است و گویی می‌داند که انتخاب شورا، حتی در صورت رد صلاحیت عباس راشاد نیست.

برخی هم می‌گویند، محدود کردن سلطان محمدی در اختیاراتش در امور مربوطه از جمله سلب کردن حق امضا در برخی از موارد موجب شده است که وی به دنبال ریاست هیأت فوتبال باشد.

با این شرایط شهر زنجان بلاتکلیف است و لازم است که اعضای شورا با تدبیر جدی نسبت به حل مشکلات و همچنین مدیریت بهتر شهر چاره‌ای بیاندیشند.

یکی از شهروندان در اعتراض به بلاتکلیفی شهر و همچنین مشکلات شهری موجود گفت: از شورای جدید انتظار داریم هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف مدیریت شهری اقدام کند و تصمیم مقتضی در این باره بگیرد.

وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی‌های مدیریتی فقط ضربه به شهر و شهروندان است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود فرا رسیدن فصل سرما خیابان‌های زنجان همچون قبل مناسب‌سازی نشده و مشکل آسفالت کماکان به قوت خود باقیست.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در ارتباط با انتخاب شهردار زنجان و فرآیند رد شهردار و اعتراض به رای وزارت کشور گفت: اعتراض خود را به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم و شورای حل اختلاف موظف است در مدت ۱۵ روز نظر خود را اعلام کند.

منصور مرادلو با اشاره به اینکه در صورت عدم اعلام رای شورای حل اختلاف انتخاب شورا درباره شهردار قانونی و قابل اجرا خواهد بود، اضافه کرد: در صورتی هم که شورای حل اختلاف نظر وزارت کشور را تایید کند، تصمیم دیگری در انتخاب شهردار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز ۶ گزینه دیگر از افرادی که به مرحله نهایی انتخاب شهردار آمدند باقی است، گفت: حتی ممکن است، شورا تصمیم دیگری بگیرد و انتخاب از بین ۶ نفر نباشد و نفر دیگری برای شهرداری انتخاب شود.

 

شورای حل اختلاف ۱۵ روزه جواب ندهد، راشاد شهردار می‌شود

مرادلو درباره پایان دوره سرپرستی سلطان محمدی نیز گفت: یک هفته دیگر دوره سه ماهه سرپرست تمام خواهد شد و اگر تا آن زمان نتیجه استعلام شهردار اعلام نشود، این مدت زمان دوباره تمدید خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت: روال انتخاب شهردار به این شکل است که شورا پس از انتخاب شهردار، شخص مورد نظر را به وزارت کشور معرفی می‌کند.
حجت‌الاسلام کاظم مجتهدی تصریح کرد: وزارت کشور پس از معرفی شهردار صلاحیت وی را بررسی کرده و با استعلام از مراجع ذیربط و تطبیق شرایط اختصاصی و عمومی نظر خود را به شورا اعلام می‌کند.
مجتهدی افزود: در صورتی که شهردار منتخب از سوی وزارت کشور رد شود، (موضوعی که برای شهر زنجان رخ داده است)، یا شورا بر نظر خود اصرار می‌کند و یا سراغ گزینه دیگر می‌رود که در زنجان گزینه اول یعنی اصرار به رای رخ داد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه ۵ عضو رای داده به شهردار منتخب به حکم وزارت کشور اعتراض کرده و اصراربررای قبلی خود کرده تا موضوع در هیأت حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در صورتی که طی ۱۵ روز هیأت حل اختلاف نظر خود را اعلام نکند، شهردار منتخب شورا می‌تواند به صورت قانونی شروع به کار کند.
وی ادامه داد: اما در صورتی که نظر هیأت حل اختلاف هم همان نظر وزارت کشور باشد، شورا از بین ۶ گزینه باقی‌مانده یک نفر را که دارای بیشترین مقبولیت و رای است را انتخاب خواهد کرد.
مجتهدی با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته روال کارها با حضور سرپرست به خوبی پیش رفته است، بیان کرد: خوشبختانه نبود شهردار مانع از انجام کارها نشده است و شورای شهر نیز لوایح را با رای اکثریت تصویب کرده‌اند.

اختلاف هست، اما معطل نمانده‌ایم
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه اختلاف نظر در شورا هیچ وقت در انجام امورات شهری تاثیر منفی نداشته و موجب معطل ماندن کارهای خدمات رسانی به شهروندان عزیز نشده است، افزود: در حال حاضر آسفالت معابر، بازگشایی پادگان و طرح سبزه‌میدان با پیشرفت خوبی در حال انجام است.

وی گفت: به جرات میتوانم بگویم اکثر مصوبات شورا چه در کمیسیون‌ها و چه در صحن شورا با ۹ رای به تصویب رسیده  و ابلاغ شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان نیز در این باره گفت: پس از اعتراض شورای شهر به رای وزارت کشور، شورای حل اختلاف موظف به رسیدگی موضوع است.

علی محمودی افزود: چنانچه شورای حل اختلاف هم به این نتیجه رسید که فرد منتخب دارای صلاحیت لازم نیست، شورا موظف است که شخص دیگری را برای تصدی این سمت انتخاب کند.

 

۳ شهر زنجان همچنان بدون شهردار

وی با اشاره به اینکه مهلت قانونی تعیین شده برای اعلام نظر هیات حل اختلاف ۱۵ روز است، تصریح کرد: در صورتی که هیأت حل اختلاف در این بازه زمانی جواب نداد، رای شورا قابل اجراست و قانونی تلقی می‌شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه پیش از این هم برای شهر قیدار این اتفاق رخ داده بود، اضافه کرد: رای صادر شده به شهردار قیدار بر نگشت و در نهایت شورا فرد دیگری را برای تصدی این سمت انتخاب کرد.

وی در ارتباط با روال انتخاب شهرداران شهرهای استان گفت: تاکنون از ۲۱ شهر استان شهرداران همه شهرها انتخاب شده و فقط در سه شهر آب بر، سهررود و حلب شهردار انتخاب نشده است.

گفتنی است، مهلت سرپرستی منصور سلطان محمدی سرپرست شهرداری زنجان روز ۱۴ آبان ماه به پایان می‌رسد و مهلت شورای حل اختلاف برای رد یا تایید حکم وزارت کشور ۱۹ آبان به پایان می‌رسد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36115

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});