• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
گزارش یاز اکو از جلسه شورای ششم شهر تبریز

امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات تبریز است

  • کد خبر : 36974
  • 16 آبان 1400 - 17:59
امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات تبریز است
متاسفانه علی‌رغم اینکه تبریز یک شهر سردسیری است، امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات تبریز است و در حال حاضر ۷ دستگاه گریدر، ۱۵دستگاه لودر، ۱۷ دستگاه نمک‌پاش مکانیزه، ۴۰ دستگاه برف‌روب و ۱۳ تانکر محلول‌پاش داریم که همه‌ی این دستگاه‌ها و تجهیزات حداقل باید ۴ برابر باشد تا بتوانیم نیازهای شهر را بر طرف کنیم.

یاز اکو؛ پریسا رضاپور – بیست و سومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه، با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، پرویز هادی، در جلسه علنی امروز بیان کرد: ساماندهی دستفروشان از اقداماتی است که در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است، دستفروشان از یک طرف آرامش شهر را به هم زده‌اند و از سوی دیگر از این محل زندگی خانواده خود را می‌چرخانند.

وی ادامه داد: احداث بازارچه‌های محلی که در شوراهای سابق هم موضوع بحث بود و در مناطق ۱ و ۲ طی سه ماه آتی انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز طی سخنانی گفت: از بدو تشکیل کمیسیون، نگاه ویژه‌ای به مشکلات کارگران خدمات شهری که قشر زحمتکش شهرداری هستند، داشته‌ایم و تصمیم بر این شد که پاداش خاصی برای نیروهای خدماتی در نظر بگیریم چراکه این عزیزان از وضعیت معیشتی خود ناراضی هستند و از هر طریقی که قانون به ما اجازه دهد پاداشی برای این قشر زحمتکش در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: نگاه ویژه‌ به اتمام پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام، تعیین تکلیف طرح‌های مسکوت شده، تغییر نگرش مدیریت شهری در حوزه‌ی خدماتی و توجه ویژه به پیشگیری و مقابله با ساخت‌و سازهای غیرمجاز جزو مواردی است که کمیسیون محیط‌ زیست و خدمات شهری ورود پیدا کرده است.

هادی گفت: اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات شهرداری مستهلک هستند و متاسفانه اقدامی برای ماشین‌آلات نو و جایگزین هم انجام نگرفته است.

عضو شورای شهر تشریح کرد: ۲۸ زیرگذر تبریز مشکل آبگرفتگی دارند که بررسی و رفع مشکل چهار زیرگذر آبرسان، میدان فهمیده و فلسطین و ملل متحد آغاز شده است.

وی گفت: تمام شهروندان از سگ‌های بلاصاحب سطح شهر گله‌مند هستند. جلساتی با تشکل‌های مردمی حامی حیوانات برگزار کرده و با دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد در خصوص تامین آمپول‌های عقیم‌سازی صحبت‌هایی شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

تا زمانی‌که بحث مکانیزه شدن تجهیزات انجام نشود، سلامت کارگران تضمین نخواهد شد

محمدرضا قربانیان معاون خدمات شهری شهرداری تبریز طی سخنانی گفت: بیش از ۶۰ وظیفه برای این معاونت تعریف شده است و متاسفانه از سال ۶۴ که شهرداری‌ها مکلف به درآمدزایی شده‌اند، بودجه‌ی اختصاص داده شده از خزانه قطع شد و نتیجه‌ی این کار تبدیل باغ‌شهر تبریز به بتن‌شهر بود.

وی ادامه داد: تا زمانی‌که بحث مکانیزه شدن تجهیزات انجام نشود، سلامت کارگران تضمین نخواهد شد.

قربانیان افزود: روزانه بالغ بر هزار تن زباله در تبریز جمع‌آوری می‌شود (۱۴۷ تن به‌صورت دستی،۸۵۳ تن به‌صورت مکانیزه) و با وجود این تعداد از حجم زباله، حتی زباله‌ی یک خیابان یا محله جمع‌آوری نشود، همه‌ی مردم معترض خواهند شد؛ در حال حاضر ۱۷۲۴ پاکبان مشغول به‌کار هستند که از این تعداد ۶۰۷ نفر در رفت‌وروب و مابقی در جمع‌آوری زباله و دیگر خدمات مشغول به‌کار هستند.

وی گفت: هر کدام از نیروهای خدمات شهری با اخذ یک مدرک، به بخش‌های اداری منتقل شده‌اند و نیرویی برای خدمات شهری نمانده است و مجبور شده‌ایم از کارگران تنظیف به بخش‌های دیگر انتقال دهیم.

امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات تبریز است

وی با اشاره به پیش‌رو بودن فصل سرما و زمستان، متذکر شد: متاسفانه علی‌رغم اینکه تبریز یک شهر سردسیری است، امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات ما است و در حال حاضر ۷ دستگاه گریدر، ۱۵دستگاه لودر، ۱۷ دستگاه نمک‌پاش مکانیزه، ۴۰ دستگاه برف‌روب و ۱۳ تانکر محلول‌پاش داریم که همه‌ی این دستگاه‌ها و تجهیزات حداقل باید ۴ برابر باشد تا بتوانیم نیازهای شهر را بر طرف کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حالی که برای تامین بودجه خرید جارو، ناتوان مانده‌ایم، چگونه می‎‌توانیم برای خرید CMA (برای ماشین‌های نمکپاش) اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را تامین کنیم؟ اگر به جای علم‌کردن چند روگذر و زیرگذر در شهر چند بیل مکانیکی برای این شهر خریداری کنیم، در پیش خدا و مردم روسفید می‌شویم که متاسفانه در جدیدترین زیرگذر یعنی زیرگذر میدان آذربایجان همچنان از پمپ آب برای تخلیه‌ی آب استفاده می‌کنیم.

وی خاطر نشان شد: گسل تبریز یکی از گسل‌های جوان دنیاست. با این حال، ما یک بیل‌مکانیکی زنجیری نداریم که اگر حادثه‌ای روی دهد برای کمک به حادثه‌دیدگان وارد عمل شود. در خریدهای ماشین‌آلات خدمات شهری، این مورد هم لحاظ شود.

ساماندهی وانت‌بارها وظیفه‌ی شهرداری نیست

معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر تبریز در بخش پایانی سخنان خود در خصوص وانت‌بارهایی که در معابر و خیابان‌ها موجب ایجاد ترافیک می‌شوند، گفت: در دستورالعمل اجرایی، برخورد با وانت‌بارها برعهده‌ی تعزیرات، راه و شهر، پلیس راهنمایی و رانندگی است اما این عزیزان کم لطفی می‌کنند و مردم نیز همه‌ی مشکلات را از چشم ما می‌بینند‌ها.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: همه‌ی ما شعار مدیریت واحد شهری را سر می‌دهیم اما در بحث وانت‌بارها مشاهده می‌کنیم که پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه‌ی خود را انجام نمی‌دهد و در حالیکه بعضی از این وانت‌بارها پلاک نیز ندارند، بازهم برخوردی صورت نمی‌گیرد.

برگی نیز تاکید کرد: باید کارگروهی تشکیل و وانت‌بارها ساماندهی شود و من در همین جا اعلام می‌کنم که هر سازمان یا ارگانی همکاری نکند، من نام آن سازمان را از این تریبون به مردم اعلام خواهم کرد و از اعضای شورا نیز می‌خواهم که اگر مانند گذشته بعد از توقیف وانت و انتقال آن به پارکینگ، با تماس تلفنی خود، وانت بار را رفع توقیف کنند، من به مردم اعلام خواهم کرد.

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز طی سخنانی گفت: شهرداری مشهد با کمترین هزینه و در کمترین زمان، ساخت‌وسازها را پایش کرده و حریم شهری به معنی واقعی کلمه حفظ می‌شود اما شهرداری تبریز در بحث حریم بسیار ضعیف عمل می‌کند و اگر اینگونه پیش برود حریم شهر باقی نمی‌ماند.

سید کاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر تبریز نیز گفت: اولین سوالم از آقای قربانیان این است که حداقل حقوقی که کارگران خدمات شهری دریافت می‌کنند، چقدر است و سوالی بعدی این است که لطفا بفرمایید چه تعداد دستگاه نیاز است تا به مقدار معمول برسیم؟ و سوال دیگر اینکه علت نگاه طبقاتی به مناطق مختلف چیست و برای حل این مشکل چه می‌کنید؟ آخرین سوالم این است که چه تمهیداتی برای رفع مشکل چاله‌های موجود در معابر و خیابان‌ها –که موجب ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است- خواهید کرد؟

قربانیان در پاسخ به زعفرانچیلر گفت: حداقل حقوق در خدمات شهری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که با احتساب اضافه کاری و مزایا به ۶ میلیون تومان می‌رسد؛ در مورد تجهیزات نیز حداقل باید چهار برابر میزان تجهیرات فعلی، دستگاه داشته باشیم؛ در خصوص بحث خدمات در مناطق مختلف شهری با توجه به ایجاد خزانه‌ی متمرکز، دیگر مثل گذشته نخواهد بود که منطقه‌ای دارای بودجه زیاد و منطقه‌ای نیز کمبود بودجه داشته باشد و با تصویب و اجرای خزانه‌ی متمرکز این مشکل طبقاتی حل خواهد شد؛ در رابطه با بحث چاله‌ها نیز اگر معاونت عمرانی قیر و ملزومات لازم را در اختیار ما قرار دهد، ما در عرض یک ماه تمامی چاله‌های موجود در سطح شهر را پر می‌کنیم.

شهرداری عابر بانک برخی از نهادها و سازمان ها شده است/ ریال به ریال بودجه باید صرف امکانات عمومی شود

روح‌الله رشیدی؛ عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهرداری به عابربانک برخی از نهادها و سازمان‌ها تبدیل شده است. ریال به ریال بودجه باید صرف امکانات عمومی شود.

وی گفت: ۴۵درصد خانوارها فاقد هرگونه خودرو و ۲۲ درصد خانوارها جزو سه دهک پایین و ۱۶ درصد خانوارهای تبریز گرفتار فقر قطعی هستند. تمام منابع شهری باید به سمت ارتقای کیفی زندگی مردم حرکت کند. باید برنامه‌های ما در کاهش درصد خانوارهای فقیر تبریز در یک سال‌ آتی، موثر باشد.

وی بیان کرد: باید مشخص شود اثر مستقیم خزانه‌ی متمرکز در رفع حاشیه‌نشینی چه خواهد بود. ریل‌گذاری بودجه باید معطوف به مناطق حاشیه‌نشین باشد. علاوه بر اصلاح ساختار، ظرفیت‌های فراقانونی شهرداری برای رفع این مشکل به کار گرفته شود.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران به دلیل اینکه فلان مدیر جزو دسته و باند او نیست کارها را انجام نمی‌دهند و این موضوع به ضرر شهر منجر می‌شود و ما امیدواریم در پایان دوره‌ی ششم شورا با افتخار بگوییم این اصطکاک بین مدیران و نیروهای شهرداری را از بین بردیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر در پایان سخنان خود با انتقاد از مراکز آلاینده‌ی شهر تبریز گفت: سهم شهرداری از عوارض آلاینده‌ها در سال‌های گذشته محل چالش بوده و باید گزارشی تهیه شود که چرا این سهم را نتوانسته‌ایم بگیریم و واحدهایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی که اساسا و ماهیتا آلاینده محسوب می‌شوند، چرا و به چه علت تحت عناوین مختلفی از جمله واحدهای سبز و … وانمود می‌کنند که آلاینده نیستند؟

در ادامه‌ی این جلسه، برگی ضمن انتقاد از پایین آوردن تابلوهای اسامی کوچه‌های کوی شهید آشتاب در خیابان مارالان، گفت: مارالان یکی از مناطق انقلابی تبریز است و شهدای زیادی تقدیم نظام کرده است.

وی ادامه داد: کوچه‌های کوی آشتاب مزیّن به نام مبارک این شهید و به‌صورت «آشتاب ۱، آشتاب ۲ و…» نامگذاری شده بود که متاسفانه چند روز پیش عده‌ای اقدام به نصب تابلوهای جدیدی تحت عنوان «کوچه۱، کوچه ۲ و…» کرده اند که اعتراض اهالی این کوی انقلابی را در پی داشت؛ من در همین جلسه به آقای شهردار تذکر می‌دهم که ضمن بازگرداندن نام این شهید به کوچه‌های این کوی، با فرد یا افرادی که این اقدام را کرده‌اند، برخورد شود.

در ادامه‌ی این جلسه اعضای شورای شهر در خصوص تعیین دو عضو در کمیسیون مناقصات بحث و گفت‌وگو کردند.

براساس اعلام شهرداری، داود طالب‌نژاد و یعقوب نامی برای عضویت در این کمیسیون معرفی شده بودند که برخی از اعضای شورای شهر نیز به دلیل مشکلات بحث سنوات و بازنشتگی این دو نفر، مخالف عضویت این دو در کمیسیون مناقصات بودند ولی در نهایت با ۷ رای این دو نفر انتخاب شدند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});