• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9
در نشست مدیران مرزی؛

لایروبی رود مرزی نازلو بین ایران و ترکیه ضروری است

  • کد خبر : 37201
  • 18 آبان 1400 - 13:45
لایروبی رود مرزی نازلو بین ایران و ترکیه ضروری است
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به لزوم همکاری ایران و ترکیه در لایروبی مسیر رودخانه مرزی نازلوی ارومیه، گفت: این امر می‌تواند در ارتقای ظرفیت منابع آبی غرب این شهرستان بسیار موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یاسر رهبردین روز سه شنبه در نشست بررسی راهکارهای بهبود وضعیت رودخانه نازلو (برده رش) که با حضور هیات هایی از ایران و ترکیه در ارومیه برگزار شد، افزود: این رودخانه آورد قابل توجه ۱۳۷ میلیون مترمکعبی دارد که می‌تواند در توسعه کشاورزی منطقه و ارتقای معیشت این حوزه به ویژه در بین خانواده های مرزنشین موثر باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در مسیرهایی از این رودخانه، عرض آن به علت ریزش خاک و رسوبات به شدت کاهش یافته که بهبود این وضعیت، همکاری مدیران آبی ۲ طرف مرز ایران و ترکیه را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: طی سال های گذشته لایروبی هایی نیز توسط ترکیه و هم ایران برای بهبود وضعیت آورد رودخانه نازلو (برده رش) انجام شده ولی باید کاری اساسی برای بهبود طولانی مدت این وضعیت صورت گیرد.

رهبردین با اشاره به آغاز بارش های پاییزی و زمستانی طی روزهای آتی در شمال غرب کشور، بیان کرد: برای جلوگیری از مشکلات ناشی از این بارش ها در نوار مرزی، لایروبی سریع این رودخانه ضروری است.

دریاچه مارمیشو ارومیه با مشکل جدی مواجه است

وی دریاچه مارمیشو را یکی از مهمترین مناطق گردشگری ارومیه عنوان کرد و گفت: این دریاچه به علت آورد کم رودخانه نازلو و همچنین رسوبات زیاد ایجاد شده، با مشکل جدی مواجه است که این امر می‌تواند روی گردشگری منطقه تاثیر بگذارد که امیدواریم با همراهی ۲ طرف ایران و ترکیه، این مشکل نیز رفع شود.

مسوول هیات ایرانی در این جلسه نیز با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های مرزی گفت: همکاری ایران و ترکیه در توسعه منطقه مرزی نازلو بسیار موثر است.

حجت مقوم افزود: بیشترین منفعت این همکاری به مرزنشینان اختصاص دارد و رضایت مندی بیشتر مردم این بخش مرزی را می تواند موجب شود.

مسوول هیات ترکیه ای نیز در این نشست با اشاره به اینکه همکاری های مرزی ۲ طرف در حوزه آب ادامه دار است، گفت: مذاکره تیم های کارشناسی برای چگونگی بهبود وضعیت رودخانه نازلو (برده رش) صورت می گیرد که این امر بسیار حائز اهمیت است.

هاکان اوزدمیر افزود: کشور ما برای جلوگیری از بروز مشکل در این منطقه تلاش می کند و نمی خواهیم محل گردشگری مردم ارومیه از بین برود.

رودخانه نازلو که در کشور ترکیه به نام “برده رش” یاد می شود از کشور همسایه سرچشمه می گیرد و پس از ورود به ایران، در قالب رود نازلو پس از گذشت از دشت های مختلف به دریاچه ارومیه می ریزد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37201

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});