• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

۴۶ درصد قارچ خوراکی آذربایجان‌شرقی در تبریز تولید می‌شود

  • کد خبر : 38662
  • 29 آبان 1400 - 9:45
۴۶ درصد قارچ خوراکی آذربایجان‌شرقی در تبریز تولید می‌شود
یاز اکو - مدیر جهادکشاورزی تبریز با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی در این شهرستان تولید شد، گفت: ۴۶ درصد قارچ خوراکی آذربایجان شرقی در تبریز تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، فرامرز افشانی روز شنبه در یک گفت و گوی خبری با بیان اینکه پرورش قارچ یکی از مشاغل زودبازده و در عین حال با خطرپذیری پایین سرمایه گذاری است، اظهار کرد: امروزه حتی افراد علاقه مند در واحدهای کوچک و خانگی اقدام به پرورش قارچ به عنوان گیاه سرشار از پروتئین و املاح معدنی می کنند و این امر موجب رشد تولید این محصول و افزایش حضور آن در سبد غذایی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز نیز از جمله شهرستان هایی است که اقدام به پرورش و تولید قارچ کرده و در استان جایگاه دوم را در این زمینه دارد، افزود: ۲۷ واحد خانگی و چهار واحد صنعتی در زمینه کشت و تولید این محصول در شهرستان تبریز فعالیت دارند که یک واحد صنعتی نیز در روزهای آینده به آنها اضافه خواهد شد.

در تبریز ۱۵۸ نفر در زمینه تولید قارچ مشغول به کار هستند

افشانی همچنین تاکید کرد: به ازای تولید هر پنج تن قارچ، برای یک نفر در ماه اشتغال زایی انجام می گیرد و در شهرستان تبریز ۱۵۸ نفر در این زمینه مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای پرورش دهندگان خانگی قارچ، مجوز صادر و تسهیلاتی اعطا شده و واحدهای صنعتی فعال نیز از محل سامانه سیتا و سایر تسهیلات برخوردار بوده اند، گفت: متاسفانه در ۲ سال اخیر تسهیلات مشخصی برای حمایت از توسعه تولید قارچ نداشته ایم که امسال بعد از اعلام سهمیه ها و پروژه ها اعلام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز همچنین به مشکلات و چالش های توسعه تولید قارچ اشاره کرد و گفت: عدم وجود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، قیمت بالای تولید و حمل ونقل کمپوست باعث مشکلاتی در این زمینه شده است که از سرمایه گذاران تقاضا داریم با احداث واحدهای تولید کمپوست، پرورش دهندگان قارچ را یاری کنند.

افشانی خاطرنشان کرد: از دیگر چالش های موجود در این زمینه نوسانات بازار و نابسامانی آن است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که امیدواریم با حمایت های صورت گرفته در زمینه صادرات، اندکی از این مشکلات را مرتفع کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38662

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});