• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

قیمت ها با دستور رئیس جمهور پایین نمی آید؛ سرمایه گذاری و اصلاح نظام بانکی می خواهد

  • کد خبر : 44070
  • 07 دی 1400 - 12:45
قیمت ها با دستور رئیس جمهور پایین نمی آید؛ سرمایه گذاری و اصلاح نظام بانکی می خواهد
یاز اکو - شرق نوشت: آقای رئیسی روز گذشته بار دیگر در چند روز اخیر بر ضرورت کنترل قیمت‌ها تأکید کردند و از وزرا، استانداران و... خواستند تا «به‌سرعت برای مدیریت قیمت‌ها چاره‌اندیشی کنند و با جدیت و به شکل مؤثری بر قیمت‌های همه کالاها نظارت داشته باشند».

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روزنامه شرق، حل مشکلات معیشتی مردم و تورم نه با کنترل و قیمت‌گذاری و مداخلات دولتی که به‌طور مکرر از سوی رئیس دولت مورد تأکید قرار می‌گیرد، بلکه با کاهش ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و… امکان‌پذیر است؛ راهی که با گذار از اقتصاد نفتی و دولتی و ایجاد تنوع و ارتقای کمیت و کیفیت کالاها و خدمات حاصل می‌شود و این نیز صرفا با دستور و فرمان به دست نمی‌آید و در گرو افزایش سرمایه‌گذاری مادی و فکری است.

سرمایه‌گذاری‌ای که نیازمند اطمینان و اعتماد جامعه و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حاکمیت در برقراری ثبات در قوانین و مقررات و استحکام قراردادها و تأمین حقوق و آزادی‌های مشروع قانونی است. مصادیق ضرورت‌های فوق به‌روشنی ازجمله چنین‌اند: حل هرچه سریع‌تر پرونده هسته‌ای و گشودن گره‌های سیاست خارجی از دست‌وپای اقتصاد، تصویب اف‌ای‌تی‌اف، رفع انحصارات و نیمه‌انحصارات و حضور انواع نهادهای دولتی و شبه‌دولتی در اقتصاد، رفع سرکوب قیمت‌ها و سایر مداخلات دولت و نیز امکان فعالیت امن احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و صنعتی و… .

اگر به‌راستی قصد و اراده حل بحران‌ها و ابرچالش‌های اقتصادی در بالاترین مقام اجرائی کشور وجود داشته باشد و انگیزه خاص جناحی در توصیف و تحلیل این ابرچالش‌ها نیز در مهم‌ترین جایگاه و تریبون دینی و عبادی وجود نداشته باشد، راه‌حل‌ها زیاد دور و بعید نیستند و از طریق علم و دانش بشری و بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق و پیشرفته قابل دسترس‌اند.

یادمان باشد اقتصاد، اتومبیل نیست که فرمان آن هر طرف که خواستیم بچرخد، موجودی زنده و بسیار پیچیده است که همه بازیگران اقتصادی به میزان هنر و دانش خود در هدایت و تأثیرگذاری بر سمت‌وسوی حرکت آن نقش دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44070

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});