• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
قرارگاه توانمندسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد؛

آغازی منسجم بر پایان مسئله حاشیه‌نشینی

  • کد خبر : 44686
  • 11 دی 1400 - 20:40
آغازی منسجم بر پایان مسئله حاشیه‌نشینی
یاز اکو - ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی بافت ناکارآمد شهری بود که انتظار می‌رود با تصویب این لایحه و آغاز به کار قرارگاه عملیاتی، شاهد تحولی اساسی در این حوزه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، معضلی است که در دهه‌های اخیر اغلب کلانشهرهای کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و تبریز نیز از این حیث، جزو شهرهایی است که با حجم عظیمی از بافت فرسوده و ناکارآمد و همچنین حاشیه‌نشین دست و پنجه نرم می‌کند.
با تبدیل شدن موضوع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به یک مطالبه عمومی، در سال‌های اخیر اقدامات جسته و گریخته‌ای در این حوزه انجام شده است که می‌توان به اجرای طرح‌ها کلید به کلید، بهسازی معابر و مسیرگشایی، توسعه فضاهای سبز و اماکن عمومی و… اشاره کرد. اما آنچه پیش چشم است، نشان می‌دهد هنوز که هنوز است درد حاشیه‌نشینی در کلانشهر تبریز رفع نشده است.
از طرفی دیگر با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی تبریز این شهر را با تهدیدات بلایای طبیعی مختلف همچون زلزله و سیل و… مواجه کرده، اهمیت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد دوچندان جلوه می‌کند و بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند اگر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای رفع خطر از این مناطق اقدام عمده و موثری انجام نشود، جان صدها هزار نفر در خطر است.
اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری جدید تبریز از آغازین روزهای فعالیت خود ساماندهی بافت ناکارآمد و فرسوده را در اولویت قرار داده و جلسات مختلفی نیز هم در کمیسیون‌های تخصصی و هم در صحن علنی شورا با همین موضوع برگزار شده است.
اکنون مدیریت شهری تبریز بر آن شده است که به فعالیت‌های جزیره‌ای در ساماندهی حاشیه‌نشینی پایان دهد و در قالبی سیستماتیک و عمده این هدف را پیگیری نماید که خروجی آن، ارائه لایحه تشکیل قرارگاه و شیوه نامه پیشنهادی برای توانمندسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری از سوی شهرداری تبریز به شورای اسلامی شهر است.
بر اساس این لایحه، شهردار تبریز، معاون عمرانی شهردار تبریز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تبریز، شهرداران مناطق ۱ و ۳ و ۴ و ۶ و ۷ و ۱۰، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز، رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز و دو نفر کارشناس مرتبط با موضوع به انتخاب شهردار اعضای این قرارگاه خواهند بود.
رصد، پایش و ارزیابی آخرین وضعیت بافت های ناکارآمد، بررسی و ارزیابی برنامه ها، اقدامات و تدابیر جاری شهرداری تبریز، طراحی و هدایت برنامه های ویژه برای اقدامات عملیاتی، ارتباط با سطوح ملی تصمیم گیری و تلاش برای جذب اعتبارات ملی از طریق دولت و مجلس از جمله تکالیفی است که بر عهده این قرارگاه خواهد بود.
لایحه پیشنهادی درخصوص قرارگاه ساماندهی بافت ناکارآمد شهری تلاش دارد به این موضوع با نگاهی تخصصی ورود کند و بر همین اساس برای هر معاونت شهرداری تبریز، وظایف جداگانه‌ای در نظر گرفته است که برای مثال می‌توان به وظایف معاونت عمرانی اشاره کرد.
معاونت فنی و عمرانی بایستی محدوده های شناسایی شده توسط معاونت شهرسازی را برابر نقشه ها مصوب نسبت به وضع موجود بررسی و گزارشی از وضعیت عمرانی گذرهای داخلی اعم از کیفیت آسفالت، شبکه های فاضلاب شهری، روشنایی معابر و نیازهای عمرانی مورد نیاز بررسی و متناسب با روند تعریض معابر و اولویت ها نسبت به اصلاح کمبودهای خدمات عمرانی اقدام نماید.
از جمله رویکردهای اساسی این قرارگاه عملیاتی، تعیین ظوابط نوسازی و احداث ساختمان در بافت‌های ناکارآمد بر اساس ۱۹ بند ارائه شده در این لایحه است.
این ضوابط در صورت تصویب قادر خواهد بود علاوه بر پیشگیری از افزایش بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشین، ابنیه موجود در این بافت را هم بر اساس متدهای روز شهرسازی نوسازی کند.
پیش از این، ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی بافت ناکارآمد شهری بود که انتظار می‌رود با تصویب این لایحه و آغاز به کار قرارگاه عملیاتی، شاهد تحولی اساسی در این حوزه باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44686

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});