• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

کاردانو (ADA) چیست؟

  • کد خبر : 46342
  • 23 دی 1400 - 17:00
کاردانو (ADA) چیست؟
یاز اکو - بعد از ایجاد بلاک‌چین بیت‌کوین و اتریوم، بیشتر رمزارزها بر روی بلاک‌چین این دو شبکه فعالیت خود را ادامه دادند ولی کاردانو جزو آن دسته از رمزارزهایی است که بلاک‌چین مخصوص به خود را دارد و با قابلیت‌های منحصر به فرد خود به عنوان یک بلاک‌چین نسل سوم وارد میدان شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ بعد از ایجاد بیت‌کوین، به تدریج جامعه رمزارزها با مشکلات پیش روی آن روبرو شدند که از جمله آنها روش اثبات کار بیت‌کوین بود که تولید آن سبب آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف بالای انرژی می‌شد. از طرفی سرعت پایین تراکنش‌های بیت‌کوین که هفت تراکنش بر ثانیه بود دیگر جواب‌گوی دنیای رمزارز نبود. اتریوم برای حل این مشکلات وارد میدان شد و هرچند سرعت این رمزارز بسیار بیشتر از بیت‌کوین بود ولی همچنان روش اثبات کار در اتریوم وجود دارد. کاردانو به عنوان بلاک‌چین نسل سوم که صرفا بر اساس اثبات سهام کار می‌کند، وارد میدان شده است و تا کنون توانسته جایگاه هفتم بازار رمزارز را به خود اختصاص بدهد.

در سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو توسط چارلز هاسکینسون معرفی شد. لازم است بدانید آقای هاسکینسون از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم بود که بعدا به دلیل ماهیت اثبات کار بودن این رمزارز از آن جدا شد. هاسکینسون یکی از برنامه‌نویسان و محققان بسیار باسابقه در زمینه ارزهای رمزنگاری شده و کدنویسی است، وی بر این باور است که کاردانو می‌تواند در آینده جایگاه اتریوم را بگیرد، چون مشکلات زیست‌محیطی و مصرف بالای انرژی که توسط ماینرها برای تولید بیت‌کوین و اتریوم ایجاد می‌شود در کاردانو وجود ندارد و امنیت و تایید تراکنش‌ها بر اساس میزان دارایی قفل شده افراد در شبکه بلاک‌چین کاردانو بوده که به اثبات سهام معروف است.

در سال ۲۰۱۷ طی فرایند ICO که به عرضه اولیه رمزارز مشهور است حدود ۶۳ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شد. از آن زمان به بعد کاردانو به طرز چشمگیری در حال رشد بوده و در حال تنظیم این گزارش کاردانو با ارزش بازاری ۴۳ میلیارد دلار در رتبه ۷ بازار قرار دارد. تعداد کل واحدهای این رمزارز ۴۵ میلیارد دلار باید باشد که در حال حاضر ۳۳ میلیارد واحد آن در گردش است.

کاردانو به دلیل مدیر اجرایی، تیم تخصصی حرفه‌ای، اهداف روشن و چشم‌انداز بی‌نظیر در آینده می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد. افزایش سرعت تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری بهتر و همچنین ارزش دلاری هر واحد آن که در حال حاضر ۱٫۲۰ دلار است می‌تواند به عنوان مزیت‌های این رمزارز در نظر گرفته شود. ناگفته نماد ADA رمزارز مخصوص شبکه بلاک‌چین کاردانو است و معمولا بعضی اوقات به اشتباه ADA ، همان کاردانو خوانده می‌شود.

هدف خلق کاردانو

همان‌طور که گفته شد حوزه رمزارز یک نوع فناوری است که هر روز به‌روزرسانی می‌شود. اتریوم به دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌کوین به وجود آمد اما از آنجا که در شرایط فعلی حدود ۸۰ درصد شبکه اتریوم بر پایه اثبات کار فعالیت می‌کند، بنابراین مانند بیت‌کوین همچنان شاهد اتلاف انرژی و آلودگی‌های زیست‌محیطی در اتریوم هستیم. منظور از روش اثبات کار این است که برای تایید تراکنش‌ها و امنیت شبکه بلاک‌چین رمزارز، باید ماینرها از طریق مصرف برق شروع به حل کدهای رمزنگاری کنند که به استخراج رمزارز معروف است و به آن روش اثبات کار گفته می‌شود.

کاردانو با این چشم‌انداز به وجود آمد که علاوه بر حل مشکل سرعت و مقیاس‌پذیری اتریوم و بیت‌کوین، بتواند از روشی برای تامین امنیت و تایید تراکنش‌های خود استفاده کند که اتلاف انرژی و مسائل زیست‌محیطی ایجاد نشود؛ لذا پروژه کاردانو شروع به ایجاد بلاک‌چین مخصوص به خود کرد، در بلاک‌چین کاردانو افراد برای اینکه امنیت شبکه را تامین کنند و بتوانند به تایید تراکنش‌ها کمک کنند به جای استخراج و حل کدهای رمزنگاری، دارایی خود را در شبکه قفل می‌کنند.

هر اندازه افراد بیشتر و دارایی‌های بیشتری در شبکه قفل شود حاکی از افزایش اعتماد کاربران به کاردانو و در نتیجه افزایش امنیت آن است. شبکه کاردانو نیز در مقابل به این افراد رمزارز ADA پاداش می‌دهد. این پاداش مانند پاداشی است که افراد هنگام استخراج بیت‌کوین و اتریوم دریافت می‌کنند. به این روش اثبات سهام گفته می‌شود و همین کارکرد بی‌نقص کاردانو است که می‌تواند آینده درخشانی را برای آن رقم بزند، چون افراد به راحتی می‌توانند در بستر این شبکه قراردادهای هوشمند خود را انجام دهند و از طرفی مشکلات زیست‌محیطی و مصرف برق و انرژی مانع گسترش ارز نمی‌شود.

آخرین رکورد قیمتی کاردانو قیمت سه دلار برای هر واحد بود که اکنون ۵۵ درصد زیر این قیمت معامله می‌شود. در نمودار زیر چارت قیمتی کاردانو در نمای هفتگی آورده شده است.

کاردانو (ADA) چیست؟

همان‌طور که می‌بینید کاردانو توانسته است در دو سال گذشته حدود ۱۴۰۰ درصد بازدهی مثبت داشته باشد. این درصد قبل از ریزش کاردانو از سه دلار، برابر با ۳ هزار درصد بود. روند نزولی چهار ماه اخیر کاردانو باعث شده در نمای هفتگی به خط میانگین ۱۰۰ روز خود برخورد کند که در حال حاضر حمایت خوبی نسبت به این ناحیه داشته است.

می‌توان نتیجه گرفت چشم‌انداز و بنیاد قوی این رمزارز در کنار اصلاح قیمتی و زمانی فرسایشی اخیر آن می‌تواند دلایل خوبی برای رشدهای دوباره در آینده باشد. اما از آنجا که ماهیت این حوزه فناوری بوده و ممکن است با حضور رقبای جدید از بین برود یا خود به دلیل مشکلات فنی دچار نقص شود، بنابراین هر معامله‌گر باید تمام جوانب کار را در هنگام سرمایه‌گذاری بری روی کاردانو در نظر بگیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});