• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

کارشناس ارمنی: ارمنستان می تواند به محور ترانزیت گاز برای آذربایجان تبدیل شود

  • کد خبر : 46583
  • 26 دی 1400 - 9:00
کارشناس ارمنی: ارمنستان می تواند به محور ترانزیت گاز برای آذربایجان تبدیل شود
یاز اکو- ارمنستان می تواند از طریق مغری به یک نقطه ترانزیت گاز برای ترکمنستان و آذربایجان تبدیل شود، ولیکن برای این کار ارمنستان باید تمام زیرساخت های ترانزیتی را داشته باشد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از قاینار اینفو، این مطلب را آرا قاریان دکترای اقتصاد و هماهنگ کننده پلتفرم تحقیقات تطبیقی ​​ماوراء قفقاز، ایران و آسیای صغیر دانشگاه ارمنستان-روسیه بیان کرد.

این کارشناس افزود: ترانزیت برق و به ویژه گاز باعث افزایش علاقه بین المللی به ارمنستان می شود، بنابراین تمام زیرساخت ها باید در اختیار دولت باشد.

آرا قاریان با بیان اینکه اگر گاز ترکمنستان از آذربایجان به اروپا صادر شود، تاثیر مثبتی بر جایگاه کشورمان در جهان خواهد داشت.

وی افزود: آذربایجان و ترکمنستان برای توسعه میدان دوستلوق که مورد مناقشه طرفین در دریای خزر می باشد توافق کردند. با توجه به اینکه این میدان نفتی باعث‌شده بود روابط دو کشور برای مدت طولانی متشنج باشد، در حال حاضر پیش‌شرط‌هایی برای انتقال حجم زیادی از گاز ترکمنستان به اروپا از طریق قفقاز جنوبی (باکو- تفلیس- ارزروم) و سپس خطوط لوله ترانس آناتولی (تاناپ) و ترانس آدریاتیک (TAP) وجود دارد. آذربایجان به تنهایی بازیگر کوچکی در بازار گاز اروپا است، اما اگر ترکمنستان با ارسال گاز از این مسیر موافقت کند وضعیت تغییر خواهد کرد.

خاطرنشان می گردد که بر اساس آمار بریتیش پترولیوم، روسیه ۱۹.۹ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، در حالی که ذخایر آذربایجان ۱.۳ درصد است، اما اگر گاز ترکمنستان از این مسیر عبور کند، ممکن است بازار انرژی اروپا تغییرات قابل توجهی داشته باشد. ترکمنستان ۷.۲ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، ولی تاکنون تنها بازار عمده آن کشور چین بوده است. واضح است که جو سیاسی تا حد زیادی توسط جریان های انرژی تعیین می شود و این ارتباط مستقیمی با وضعیت قفقاز جنوبی دارد.

اگر آذربایجان به ساخت خط لوله گاز به نخجوان از طریق رود ارس ادامه دهد، ارمنستان می تواند با آن موافقت کند، بشرطی که احداث خط لوله انتقال گاز از مغری را برعهده بگیرد و گازی را که از ارمنستان می گذرد را کنترل کند. همین امر در مورد ترانزیت برق نیز صدق می کند. خطوط فشار قوی که از ایران به ارمنستان و سپس به گرجستان می رسد یک کریدور انرژی در محور روسیه-گرجستان-ارمنستان-ایران ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس نتیجه گیری کرد که ترانزیت منابع انرژی ارمنستان را برای قدرت های جهانی جذاب تر می کند، زیرا منافع مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که کارگروهی به ریاست معاونان نخست وزیران ارمنستان، روسیه و آذربایجان مشغول گشایش ارتباطات منطقه ای است.احیای خطوط ریلی در منطقه و گشایش راه آهن همچنان مورد مذاکره است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});