• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
7

اشرف الملوک تبریزی در تامین سرمایه‌ی اولیه‌ی بانک ملی نقش مهمی ایفا کرد

  • کد خبر : 47942
  • 05 بهمن 1400 - 14:26
اشرف الملوک تبریزی در تامین سرمایه‌ی اولیه‌ی بانک ملی نقش مهمی ایفا کرد

یاز اکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی – اشرف الملوک دختر مظفرالدین شاه و خواهرزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در تبریز زندگی می‌کرد در تامین سرمایه‌ی بانک ملی نقش مهمی ایفا کرد و این بانک با سرمایه‌ی ۲۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، رئیس امور شعب بانک ملی استان آذربایجان‌شرقی […]

یاز اکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی اشرف الملوک دختر مظفرالدین شاه و خواهرزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در تبریز زندگی می‌کرد در تامین سرمایه‌ی بانک ملی نقش مهمی ایفا کرد و این بانک با سرمایه‌ی ۲۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، رئیس امور شعب بانک ملی استان آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک ملی بانکی حاکمیتی است و تنها بانکی است که دولتی مانده گفت: اولین جرقه‌های تاسیس بانک در ایران در سال در زمان ناصرالدین شاه زده شد و پس از پیروزی جنبش مشروطه، مجددا این بحث توسط وزیر مالیه زمان مطرح شد و در نهایت در  تیر ۱۳۰۶ اساسنامه بانک در مجلس تصویب و در ۲۰ شهریور ۱۳۰۷ بانک ملی رسما در تهران شروع به کار کرد.

عادل غلامی یادآور شد: اشرف الملوک دختر مظفرالدین شاه و خواهرزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در تبریز زندگی می‌کرد در تامین سرمایه‌ی بانک ملی نقش مهمی ایفا کرد و این بانک با سرمایه‌ی ۲۰ ملیون ریال آغاز به کار کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون سرمایه‌ی بانک ملی به ۹۲۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته و بالغ بر ۲۶۶۰ شعبه و ۳۹ هزار پرسنل است. همچنین بانک کشاورزی در سال ۱۳۱۲ و بانک مرکزی در سال ۱۳۳۹ از بانک ملی منفک شدند.

دبیر کمیسیون بانک‌های استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در این استان، بانک ملی دارای ۱۲۷ شعبه، ۵ باجه، ۱۰ گیشه و ۱۷ شعبه ارزی بوده و در اقصا نقاط استان به خدمات‌رسانی به مردم مشغول است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه‌ی بانک، تجهیز منابع و تخصیص بهینه‌ی مصارف است، افزود: بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور از طریق سیستم بانکی کشور صورت می‌گیرد و بانک ملی تنها بانکی است که به دنبال سود نیست و رضایتمندی و خدمات‌رسانی مطلوب جزو رسالت‌های این بانک است.

غلامی با اشاره به اینکه بانک ملی نزدیک به ۲۵ درصد مسئولیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی تولید و اشتغال را در میان ۳۳ بانک و موسسه‌ی پولی مالی برعهده دارد، اضافه کرد: در مورد مسئولیت‌های اجتماعی نیز حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و رفع احتیاجات ضروری و گره‌گشایی مردم و ساخت و ایجاد درمانگاه و مدرسه در مناطق محروم از مهمترین اقدامات بانک ملی در این زمینه است.

***

گفتنی است؛ اَشرَف المُلوک (فَخرالدوله) (۱۲۶۱ خورشیدی – دی ماه ۱۳۳۴) شاهزادهٔ قاجار، دختر مظفرالدین شاه و سرور السلطنه، خواهرزادهٔ عبدالحسین میرزا فرمانفرما، دخترخالهٔ محمد مصدق و مادر علی امینی بود. او زنی با درایت و نیکوکار بود. فخرالدوله واسط بین رضا شاه و خاندان قاجار بود و با آرام نگاه داشتن ایل قاجار تلاش کرد تا از وقوع خونریزی‌ها جلوگیری کند.

فخرالدوله بنیانگذار نخستین مؤسسهٔ تاکسیرانی در تهران بود و قصد تأسیس یک مؤسسه بورس ملی را در ایران داشت که به علت فراهم نبودن شرایط موفق نشد. با این حال از مهمترین کسانی بود که سرمایه اولیه بانک ملی را تامین کرد.

فخرالدوله سرپرستی تعدادی فرزند یتیم را برعهده گرفته بود و امکان تحصیل برای آنان فراهم کرده بود. در هنگام وفات او تعداد آنان ۲۸ تن بودند.

فخرالدوله در اواخر عمر بر اثر از دست دادن پسرش حسین امینی، دچار اندوه فراوان شده بود. او پس از این واقعه اوقات خود را در باغ الهیه تهران می‌گذراند و از مراوده با اشخاص خودداری می‌کرد. او در آخرین سفرش به عتبات آرامگاهی در نجف خریداری کرده بود، اما مدتی پیش از فوتش به اطرافیان گفت او را گورستان ابن بابویه در ری در کنار مدفن پسرش به خاک سپارند. او در دی ماه ۱۳۳۴ در سن هفتاد و سه سالگی بر اثر  سکته قلبی درگذشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});