• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

مجتبی سلطانی: ریسک بازار کاهش یافته است

  • کد خبر : 48415
  • 09 بهمن 1400 - 9:15
مجتبی سلطانی: ریسک بازار کاهش یافته است
یاز اکو - مجتبی سلطانی، کارشناس بازار سرمایه از کاهش ریسک بورس پس از تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: امیدواریم در روزهای آینده بازار به تعادل برسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهر بورس، مجتبی سلطانی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: در ابتدا باید دلایل ریزش بازار مشخص شود. ریزش برخی از سهام بنیادی و سنتی بازار که اصطلاحاً به آنها «سهم‌های پیرمردی» هم گفته می‌شود و نقطه اتکای بازار به‌حساب می‌آیند، باعث ترس بازار شده بود.

وی افزود: اکثر سهامداران از علت ریزش خبر نداشتند و بی‌محابا تصمیم به فروش گرفتند. انتشار اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، ریسک بازار را کاهش داد و این مشکل تا حد زیادی حل شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت شاخص هم‌وزن، خاطرنشان کرد: شاخص هم‌وزن شرایط مثبتی دارد و امیدواریم در روزهای آینده بازار به تعادل برسد و سهام مستعد از کف قیمتی خود جدا شوند.

سلطانی در پاسخ به این سؤال که «آیا سهامداران همچنان به دنبال خروج از بورس هستند یا خیر؟»، گفت: در یکی، دو مقطع خروج سهامدار حقیقی از بازار اتفاق افتاده است. در این حالت، سهامداری که خسته و ناامید شده، از بازار خارج می‌شود که می‌توان آن را «کوچ سهامدار» نامید. این اتفاق یک بار در سال ۹۹ و یک بار هم در سال ۱۴۰۰ با حجم‌های گسترده رخ داد.

ریسک بازار کاهش یافته است

وی ادامه داد: اکثر افرادی که به دنبال خروج از بازار بودند، این اقدام را انجام داده‌اند. بسیاری از سهامداران هم منتظر کاهش ضررهای‌شان هستند، اما با توجه به نزدیکی به فصل مجامع و شناسایی سود شرکت‌ها، پی بر ای بازار کاهش می‌باید. افرادی که در بازار حضور دارند، یا آن‌قدر پول‌شان کاهش یافته که ارزش خروج ندارد و یا در این قیمت‌ها قصد خروج ندارند. با اتمام موج خروج، ریسکی از این بابت متوجه بازار نیست، اما برای رشد هم ورود پول چندانی به بورس دیده نمی‌شود و نمی‌توان منتظر صعود چشم‌گیری باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: به سهامداران توصیه می‌کنم که کم ریسک ترین گزینه‌ها را انتخاب کنند، به دنبال سهم‌هایی بروند که قیمت مناسبی دارد و سود مجمع آنها سریع و با حجم بالا پرداخت می‌شود.

سلطانی به بیان ویژگی‌های صنایع کم ریسک پرداخت و عنوان کرد: در این مقطع، کم ریسک ترین گزینه‌ها، شرکت‌هایی هستند که نسبت سود به قیمت عددی منطقی است و بخش عمده از این سود پخش می‌شود که برای سال آینده هم ریسک خاصی ندارند. با توجه پارامترهایی که شرکت‌ها می‌توانند شناسایی کنند، بسیاری از آنها در سال ۱۴۰۱ حداقل، سود شناسایی شده در سال جاری را ایجاد می‌کند. آنها اگر ۹۰ درصد سود را توزیع کنند، گزینه‌هایی هستند که اگر رشد نکنند، ریزشی هم نخواهند داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=48415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});