• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

روسیه و چین ائتلافی علیه آمریکا تشکیل دادند

  • کد خبر : 49429
  • 16 بهمن 1400 - 12:45
روسیه و چین ائتلافی علیه آمریکا تشکیل دادند
یازاکو_ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه در بدو ورود به پکن برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی با همتای چینی خود شی جین پینگ دیدار کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح سفر رهبر روسیه در بحبوحه حمایت فزاینده چین از مسکو در مناقشه این کشور با اوکراین انجام می شود و هشداری برای شروع درگیری مسلحانه است .

دو کشور یک اتحاد استراتژیک عمیق را برای متعادل کردن آنچه که به عنوان نفوذ جهانی بدخیم ایالات متحده به تصویر می‌کشیدند، اعلام کردند.

در بیانیه ای مشترک، دو کشور تاکید کردند : روابط جدیدشان برتر از هر اتحاد سیاسی یا نظامی دوران جنگ سرد است.

آنها اعلام کردند: “دوستی بین دو کشور محدودیتی ندارد، هیچ زمینه “ممنوعی” برای همکاری وجود ندارد.”

این توافق و زمان نمادین آن – در المپیک به میزبانی چین که ایالات متحده در معرض تحریم دیپلماتیک قرار داده است – نشانگر قوی ترین شواهدی است که حاکی از تقویت روابط این دو همسایه بزرگ دربرهه تنش عمیقشان در روابط خود با واشنگتن هستند.

حضور پوتین وی را به مهم‌ترین مهمان در این مراسم تبدیل می‌کند که پس از تصمیم ایالات متحده، بریتانیا و سایرین مبنی بر عدم اعزام مقامات در اعتراض به نقض حقوق بشر چین و رفتار این کشور با اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان، برگزار شد.

روسیه حمایت خود را از موضع چین مبنی بر اینکه تایوان بخشی جدایی ناپذیر چین است و مخالفت با هر شکلی از استقلال این جزیره را اعلام کرد.

مسکو و پکن همچنین مخالفت خود را با اتحاد AUKUS بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده ابراز کردند و گفتند : این امر خطر یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه را افزایش می دهد.

چین در پی خواسته اش برای پایان دادن به گسترش ناتو به روسیه پیوست.

دو کشور نسبت به «پیشرفت طرح‌های آمریکا برای توسعه دفاع موشکی جهانی و استقرار عناصر آن در مناطق مختلف جهان، همراه با ظرفیت‌سازی سلاح‌های غیرهسته‌ای با دقت بالا ،برای خلع سلاح و سایر اهداف استراتژیک» ابراز نگرانی کردند.

در جای دیگر، بدون نام بردن از واشنگتن، از تلاش‌های «دولت‌های خاص» برای ایجاد هژمونی جهانی، رویارویی هواداران و تحمیل معیارهای دموکراسی خود انتقاد کردند.

دیمیتری ترنین از مرکز کارنگی مسکو گفت :این بیانیه تحول مهمی در روابط است و چین و روسیه را به سطح یک جبهه مشترک در برابر فشارهای ایالات متحده بر روسیه و چین در اروپا، آسیا و جهان قرار می دهد.

این گفتگوها اولین دیدار حضوری آنها از سال ۲۰۱۹ است و در حالی است که چین و روسیه به طور فزاینده ای سیاست های خارجی خود را به صورت دوجانبه و در مجامع جهانی مانند سازمان ملل متحد در مخالفت با بلوک تحت رهبری ایالات متحده هماهنگ می کنند.

رهبران پنج کشور آسیای مرکزی اتحاد جماهیر شوروی سابق، که روابط نزدیکی با روسیه و چین دارند، همگی از رهبری پوتین پیروی کردند و در کنار سایر کشورهایی که منافع سیاسی و اقتصادی با پکن دارند، در آن شرکت می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49429

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});