• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

گسترش همکاری های ارمنستان و ترکیه تحقق جو برد- برد در اقتصاد است

  • کد خبر : 50240
  • 21 بهمن 1400 - 11:30
گسترش همکاری های ارمنستان و ترکیه تحقق جو برد- برد در اقتصاد است
یاز اکو_با وجود فقدان روابط دیپلماتیک و مرزهای بسته آنها، ارمنستان و ترکیه سال‌هاست که از طریق یک مسیر دوربرگردان از طریق گرجستان، کشوری که هم مرز با هر دو کشور است، تجارت می کنند.

 به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح تجارت ترکیه و ارمنستان می تواند بار دیگر شکوفا شود.

به گفته ریچارد گیراگوسیان، یک ارمنی متولد ایالات متحده که ریاست اتاق فکر مرکز مطالعات منطقه ای (RSC) در پایتخت ایروان را بر عهده دارد:اکنون اقتصاد و تجارت به عنوان مشوق های واقعی برای عادی سازی شناخته می شوند.

وی تاکید کرد : پتانسیل اقتصادی بین ارمنستان و ترکیه و چشم انداز بازگشایی مرز، بخشی از بازسازی منطقه ای گسترده تر تجارت و حمل و نقل است.

ارمنستان کشوری محصور در خشکی است که به دلیل بسته شدن مرز با آذربایجان و ترکیه، تعاملات اقتصادی محدودی با منطقه خود دارد. این در تضاد با سایر کشورهای قفقاز جنوبی است که از ارتباطات تجاری و حمل و نقل حیاتی با همسایگان خود برخوردار بوده اند.

امروزه ارمنستان دارای دو مرز به روی جهان است – با گرجستان در شمال و ایران در جنوب. گرجستان دروازه ای برای تجارت خارجی برای ارمنستان فراهم کرده است.

گیراگوسیان گفت: “این نه تنها یک پایه مثبت است، بلکه اولین قدم مهم در کاهش هزینه های حمل و نقل است.”

وی افزود : ارمنستان دیگر نباید محدودیت های مرزی را دور بزند و از گرجستان عبور کند و می تواند روابط تجاری مستقیمی داشته باشد که هزینه های صادرات و واردات را کاهش می دهد.

جو برد-برد

گیراگوسیان خاطرنشان کرد : RSC تحقیقات مشترکی را با بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV) انجام داده است.

وی گفت: «یافته‌های مطالعات ما نشان می‌دهد که این شرق ترکیه است که بیشترین سود را از تجارت فرامرزی، ثبات و مشاغل خواهد برد.»

وی گفت : منطقه شرقی ترکیه بیشترین سود را از نظر گردشگری و تجاری از بازگشایی مرزها خواهد برد تا اقتصاد ملی.

وی افزود: این یک برد-برد است.

وی تاکید کرد: “من فکر می کنم اقتصاد ارمنستان از رقابتی که بین ارمنستان و ترکیه توسعه خواهد یافت استقبال خواهد کرد.”

گیراگوسیان همچنین گفت: بهبودی از COVID-19 یک چالش مشترک برای هر دو کشور است. او تاکید کرد: «و من فکر می‌کنم زنجیره‌های تأمین جدید، مسیرهای تجاری جدید سودمند هستند و هزینه‌های منفی کمی دارند».

بخش فناوری اطلاعات ارمنستان برای شرکای ترکیه امیدوار کننده است

به گفته گیراگوسیان، واضح ترین صنعتی که از بازگشایی مرزها سود می برد، در واقع بخش انرژی ارمنستان متعلق به روسیه است که برنامه هایی برای صادرات برق مازاد به شرق ترکیه دارد.

وی همچنین تاکید کرد: مالکیت روسیه بر شبکه راه‌آهن ارمنستان و برنامه‌های برای بازگرداندن خط ریلی بین شهر گیومری در شمال غربی ارمنستان و استان قارص شرقی ترکیه، حمایت مسکو از این روند را تضمین می‌کند.

گیراگوسیان همچنین به جذابیت بخش نساجی اشاره کرد که در آن شرکت های تابعه ترکیه می توانند شرکت هایی در ارمنستان راه اندازی کنند و با دستمزدهای پایین از نیروی کار بسیار ماهر ارمنی استفاده کنند.

این امر همچنین گسترش به بازارهای جدید برای محصولات نساجی ترکیه و ارمنستان را تسهیل می کند.

عادی سازی به عنوان موهبتی برای توسعه منطقه ای

به گفته گوون ساک، مدیر عامل، علیرغم ابعاد بسیار کوچک اقتصاد ارمنستان در مقایسه با ترکیه، آنکارا این پتانسیل را به آنکارا ارائه می دهد تا موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر منطقه ای با حضور اقتصادی و سیاسی در قفقاز جنوبی و به عنوان بازار و دریافت کننده سرمایه گذاری افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50240

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});