• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

قیمت نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ و با حمله روسیه به اوکراین ۱۰۵ دلار فراتر رفت

  • کد خبر : 52389
  • 06 اسفند 1400 - 12:30
قیمت نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ و با حمله روسیه به اوکراین ۱۰۵ دلار فراتر رفت
یاز اکو_قیمت نفت برنت در روز پنجشنبه برای اولین بار از سال 2014 با حمله روسیه به اوکراین به بالای 105 دلار در هر بشکه رسید و این نگرانی ها در این خصوص که جنگ در اروپا می تواند عرضه جهانی انرژی را در بازاری که از قبل محدود کرده است، مختل کند تشدید کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجوز عملیات نظامی ویژه را صادر کرد، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتی گفت : روسیه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرده و شهرها را با حملات تسلیحاتی هدف قرار داده است.

قیمت نفت خام برنت در ساعت ۱۰:۴۵ صبح به وقت گرینویچ با ۸٫۲۴ دلار یا ۸٫۵ درصد افزایش به ۱۰۵٫۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

 قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۷٫۷۸ دلار یا ۸٫۵ درصد افزایش به ۹۹٫۸۸ دلار رسید.

قیمت نفت برنت و WTI به ترتیب به بالاترین میزان خود از آگوست و جولای ۲۰۱۴ رسیدند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS، گفت: “روسیه سومین تولیدکننده نفت و دومین صادرکننده بزرگ نفت است. با توجه به ذخایر کم و ظرفیت مازاد رو به کاهش، بازار نفت نمی‌تواند اختلال در عرضه نفت را تحمل کند.

وی افزود: «نگرانی‌های در عرضه ممکن است فعالیت‌های ذخیره‌سازی نفت را تحریک کند که از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

روسیه همچنین بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به اروپا است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از افزایش به ۹۷ دلار و ۴۰ سنت، ۴٫۸۵ دلار یا ۵٫۳ درصد افزایش یافت و به ۹۶٫۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است زیرا نگرانی ها از اعمال تحریم های ایالات متحده و اروپا علیه بخش انرژی روسیه و اختلال در عرضه، وجود دارد.

روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است که عمدتاً نفت خام خود را به پالایشگاه های اروپایی می فروشد و بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به اروپا است که حدود ۳۵ درصد از گاز اروپا را تامین می کند.

وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالایی ING گفت: «اعلام روسیه در مورد عملیات نظامی ویژه در اوکراین، قیمت نفت برنت را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

وی افزود: «این عدم اطمینان فزاینده در زمانی که بازار نفت محدود است، آن را آسیب‌پذیر می‌کند و بنابراین قیمت‌ها احتمالاً بی‌ثبات و بالا خواهد ماند».

ایالات متحده و اروپا در واکنش به این اقدام روسیه قول سخت ترین تحریم ها را علیه روسیه داده اند.

کارستن فریچ، تحلیلگر Commerzbank، گفت: «اگر تحریم‌ها بر معاملات پرداخت، بانک‌های روسیه و احتمالاً بیمه‌ای که تحویل نفت و گاز روسیه را پوشش می‌دهد، تأثیر بگذارد، نمی‌توان قطع عرضه نفت و گاز دور از انتظار نخواهد بود.»

هاوی لی، اقتصاددان OCBC گفت: «مشکل فقط ریسک ژئوپلیتیک نیست، بلکه فشار بیشتر بر عرضه است.

اگر روسیه با تحریم‌ها مواجه شود، عرضه نفت روسیه یک شبه از بین می‌رود و (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) اوپک نمی‌تواند آنقدر سریع تولید کند که بتواند این شکاف را پوشش دهد.»

برخی از اعضای اوپک گفتند که نیازی نیست این گروه و متحدانش تولید خود را بیشتر کنند زیرا توافق بالقوه بین ایران و قدرت های جهانی باعث افزایش عرضه خواهد بود.

ژاپن و استرالیا روز پنج‌شنبه اعلام کردند: در صورت آسیب رساندن به منابع جهانی در اوکراین، آماده بهره‌برداری از ذخایر نفتی خود همراه با سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) خواهند بود.

تحلیلگران همچنین نسبت به فشار تورمی ناشی از نفت ۱۰۰ دلاری بر اقتصاد جهانی هشدار می دهند.

فردریک نویمان، اقتصاددان اچ اس بی سی گفت: «افزایش قیمت نفت در زمان بسیار دشواری اتفاق افتاد.

پاشنه آشیل آسیا همچنان نیازهای وارداتی آن به انرژی را حفظ می‌کند و افزایش قیمت نفت در سال آینده تأثیر زیادی بر درآمد و رشد خواهد داشت.»

آمریکا و ایران در وین درگیر مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای بوده‌اند که در آن توافق می‌تواند به رفع تحریم‌های فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی منجر شود.

با این حال، ایران روز چهارشنبه از قدرت‌های غربی خواست تا در گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «واقع‌بین» باشند و اعلام کرد: مذاکره‌کننده ارشد این کشور برای رایزنی به تهران بازمی‌گردد .

واین مساله نشانگر انست که پیشرفت قریب الوقوعی در مذاکرات پیش بینی نمی شود.

بر اساس گزارش منابع بازار که اواخر روز سه شنبه به استناد آمار مؤسسه نفت آمریکا (API) اشاره کردند، علاوه بر این، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۶ میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که ذخایر تقطیر کاهش یافته است.

پیش از انتشار آمارهای دولت در روز پنجشنبه، تحلیلگران پیش بینی کردند که ۴۰۰۰۰۰ بشکه نفت خام و ذخایر سوخت کاهش می یابد.

به گفته منابعی که نخواستند نامشان فاش نشود، ذخایر بنزین ۴۲۷۰۰۰ بشکه افزایش یافت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=52389

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});