• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

اگر موبایلمان را دزدیدند چه کار کنیم؟

  • کد خبر : 55155
  • 25 اسفند 1400 - 12:00
اگر موبایلمان را دزدیدند چه کار کنیم؟
یاز اکو - سرقت گوشی که یکی از رایج ترین شیوه های آن موبایل قاپی است، با توجه به افزایش هر روزه قیمت ها یکی از پر تکرارترین سرقتهای روزمره است و گرچه معمولا سارقان موبایل شناسایی نمی شوند اما به هر حال این موضوع نباید باعث عدم پیگیری قضایی توسط مالباختگان شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ اولین کاری که باید بعد از سرقت موبایلتان انجام دهید این است که خونسرد باشید و سعی کنید فورا به خودتان مسلط شوید زیرا آشفتگی طولانی ممکن است به صورت سریالی، بدبیاری های دیگری را سبب شود و مشکلتان دو چندان شود.

در گام بعدی با شماره خود تماس بگیرید. شاید دزد، اهل مذاکره باشد و ماجرا با پرداخت مبلغی پول و پس گرفتن گوشی فیصله پیدا کند. البته این موردد بسیار نادر است اما امتحانش ضرری ندارد.

اقدام بعدی که باید انجام دهید، سوزاندن سیمکارت یا همان مسدود کردن آن است که یا می توانید از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و اپراتورهای تلفن همراه این کار را انجام دهید یا به نحوی با اپراتور خود تماس بگیرید و با اعلام سرقت، درخواست مسدودی کنید.

در مرحله بعد باید اعلام شکایت کنید. مرجع دریافت شکایت شما کلانتری یا دادسرا است. البته اگر به دادسرا بروید بهتر است چون کلانتری هم شکایت شما را به دادسرا می فرستد. بنابراین به دادسرای محل وقوع سرقت بروید و با پرداخت هزینه جزئی دادرسی، شکایت خود را ثبت کنید. در دادسرا پس از دریافت شکایت، پرونده تان را به یک شعبه دادیاری یا بازپرسی ارجاع می دهند. درباره متن شکایت هم نگران نباشید چون در دادسرا واحد ارشاد و معاضدت قضایی مستقر است و خودشان بلدند چه چیزی بنویسند.

توجه داشته باشید که مدارک لازم برای پیگیری شکایت سرقت گوشی عبارتست از اصل و دو نسخه فتوکپی از فاکتور خرید گوشی، اصل و دو نسخه فتوکپی از شماره سریال پشت کارتن گوشی و اصل و دو نسخه فتوکپی از کارت ملی. با توجه به این مدارک که مورد نیاز است، یادتان باشد که هرگز جعبه موبایل خود را دور نیندازید.

بعد از اعلام شکایت، معمولا دادسرا نامه هایی به اپراتورها برای ردیابی موبایل شما می دهد تا به محض روشن شدن گوشی مشخص شود در چه محلی است اما مدتی است سامانه ای به نام «همیاب ۲۴» از سوی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه راه اندازی شده که با مراجعه به این سامانه و درج مشخصات خود می توانید درخواست ردیابی بدهید.

با همه این اوصاف، این را در نظر داشته باشید که سارقان حرفه ای گوشی، معمولا دم به تله ردیابی نمی دهند و بلافاصله موبایل را می فروشند و خریدار هم موبایل را قطعه قطعه می کند و قطعاتش را می فروشد. پس بهترین کار این است که با استفاده از هندزفری هنگام مکالمه و خارج نکردن گوشی از جیب و کیف در خیابان، مانع از سرقت موبایل خود شوید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=55155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});