• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
وزیر اقتصاد ترکیه عنوان کرد:

رشد اقتصاد ترکیه متوازن است

  • کد خبر : 55735
  • 03 فروردین 1401 - 9:30
رشد اقتصاد ترکیه متوازن است
یاز اکو_نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت: صادرات، مصرف داخلی و فعالیت کارخانه ها همزمان در حال رشد است‌.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت وی گفت :با تداوم رشد از سال گذشته و تولید ناخالص داخلی (GDP) 11 درصد، ترکیه همچنان در میان رده های برتر اقتصاد در میان کشورهای G20 قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد:شاخص های پیشرو ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. برابری قدرت خرید در نقطه بسیار خوبی است و صادرات در حال افزایش است، مصرف نیز به همین منوال  به طور متعادل رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات ۱۲ ماهه ترکیه به ۲۳۱ میلیارد دلار رسیده است گفت: هدف صادرات سالانه تا پایان سال جاری رسیدن به ۲۵۰ میلیارد دلار است که نسبت به ۲۲۵ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش خواهد داشت.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه (TÜİK)، شکاف تجارت خارجی ترکیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۷٫۵ درصد کاهش یافته و به ۴۶٫۱ میلیارد دلار رسیده است و واردات در سال گذشته با ۲۳٫۶ درصد افزایش به ۲۷۱٫۴ میلیارد دلار رسید.

صادرات ترکیه در ماه گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسید که ۲۵٫۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. با این حال، حجم تجارت خارجی در مدت مشابه با ۳۶٫۴ درصد افزایش به ۴۸٫۱ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات به دلیل شرایط سخت زمستانی و افزایش قیمت جهانی انرژی به ۲۸٫۲ میلیارد دلار رسید.

نباتی همچنین گفت : افزایش جهانی قیمت انرژی باعث تسریع تورم در این کشور شده است، اما آنکارا به تلاش برای کاهش آن ادامه خواهد داد.

وی افزود: کاهش اخیر ارزش لیر ترکیه در سطوح “قابل قبول” بوده است.

نباتی گفت : یک طرح تحت حمایت دولت که از سپرده‌های لیر در برابر کاهش ارزش پول محافظت می‌کند، به رفع نگرانی‌ها در مورد آنچه او «حمله» به نرخ ارز لیر خواند، کمک کرده است.

وی گفت: آنچه در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم این است که نرخ ارز ثابت است و در محدوده‌های قابل قبولی پیش می‌رود.

تورم در ماه فوریه به ۵۴ درصد رسید و اقتصاددانان انتظار دارند که پس از حمله روسیه به اوکراین که قیمت کالاها را افزایش داد، در ماه های آینده به ۷۰ درصد افزایش یابد.

لیر در برابر دلار امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل تبعات اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین است. این ارز در سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافته بود.

رویکرد جدید دولت ترکیه که مدل اقتصاد ترکیه نامیده می شود ، مازاد حساب جاری، افزایش صادرات، رشد تولید ناخالص داخلی و توسعه اشتغال را در اولویت قرار می دهد و در عین حال نرخ بهره را پایین نگه می دارد.

بانک مرکزی ترکیه بین سپتامبر تا دسامبر نرخ بهره خود را ۵۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند اما در سه جلسه گذشته آن را بدون تغییر نگه داشته است.

بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه (TÜİK) در ۱۱ مارس، تولید صنعتی ترکیه که بر اساس تقویم تنظیم شده است در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷٫۶ درصد افزایش یافته  است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=55735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});