• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

پزشکیان: بسیاری از اساتید دانشگاهی درخواست بازنشستگی کرده یا می‌خواهند از کشور خارج شوند

  • کد خبر : 55781
  • 03 فروردین 1401 - 17:00
پزشکیان: بسیاری از اساتید دانشگاهی درخواست بازنشستگی کرده یا می‌خواهند از کشور خارج شوند
یاز اکو - مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات دولت و مجلس غیرعلمی است و اگر قرار است تغییری در ارتباط با اشتغال و نوآوری و دانشگاه اتفاق بیافتد تا نگاه تغییر نکند، بعید است اتفاق خاصی رخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا شعار « تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» امسال توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: کلیات این موضوع از توسعه علمی و اشتغال از طریق علم مطرح شده است. اما تصور می‌کنم در اجرای این شعار مسئولان به مشکل بخورند. چراکه مصوبات مجلس، بیشتر دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. مکانسیم‌های پرداختی که برای آنان تنظیم شده، محدودکننده است و بنابراین محدودیت‌ها برای اجرای این شعار، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

پزشکیان تصریح کرد: نمی‌شود کسانی را که می‌فهمند، می‌دانند و عالم هستند را با کسانی که نمی‌دانند و نمی‌فهمند هماهنگ کنید. یعنی در جامعه‌ای که عالم و غیرعالم بخواهد برابر شود، کار بکنی یا نکنی، اگر مکانسیم پرداخت یکی باشد، طبیعتا، خیلی بعید است که انگیزه‌ای برای کار کردن در کشور به وجود بیاید. به همین دلیل، تا نگاه تغییر نکند، به این سادگی مشکلات قابل حل نخواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: درباره پیام رهبری هم آقایان هر روز سخنرانی خواهند کرد اما این سخنرانی‌ها کار را به جایی نمی‌رساند. چون به شعار و سخنرانی نیست، به باور و اعتقاد است. باور و اعتقاد نیاز به انگیزه دارد و انگیزه هم بدون مشوق‌های کارشناسانه و عالمانه امکان‌پذیر نیست. نمی‌شود شما مکانیسم پرداخت کسی را که کار می‌کند و کسی که کار نمی‌کند را به یک شکل طراحی کنید. زمانی که به یک شکل پرداخت کنید، به مشکل برخورد خواهید کرد. بنابراین در این موضوع، باید دولت و نهادهای دیگر نگاه خود را به دانشگاه تغییر دهند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی را باید در نظر گرفت تا شعار امسال عملیاتی شود، گفت: راهکار، پرداخت بر اساس عملکرد یا همان Performance Pays است. نه آنکه پرداخت ثابت یا همان Fix Payment صورت بگیرد. یعنی به کسی که کار می‌کند، پرداخت درست و حسابی انجام شود و به کسی که کار نمی‌کند اصلا پرداختی صورت نگیرد. خدا هم در روز قیامت که در قرآن آمده است، می‌گوید: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» یعنی امروز بر دهانشان مُهر مى‌نهیم، و دستهایشان با ما سخن مى‌گویند و پاهایشان کارهایى را که انجام مى‌دادند، شهادت مى‌دهند! یعنی در روز قیامت دهان، دست و پا را می‌بندند و می‌گویند چه کاری انجام دادی؟ اگر کاری کردی به بهشت برو و اگر کاری نکردی به جهنم می‌روی.

وی همچنین با ذکر آیه‌ای از قرآن افزود: «لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (براى انسان بهره‌اى جز سعى و کوشش او نیست). یعنی برای انسان جز تلاش او نتیجه‌ای نخواهد داشت. اما در سیستمی که ما داریم، تلاش کنی یا نکنی، مکانسیم پرداخت ثابت است و فرقی نمی‌کند. در نتیجه بین کسی که تلاش می‌کند با کسی که تلاش نمی‌کند تفاوتی وجود ندارد. وقتی تفاوتی وجود ندارد، چگونه می‌توان انگیزه‌ای را به وجود آورد تا این کارها را انجام دهند.

پزشکیان همچنین تاکید کرد: مکانیسمی که امروز از سوی دولت و مجلس مصوب شده، غیرعلمی است. از نظر اعتقادی جای اما و اگر زیادی دارد. در نتیجه اگر قرار است، تغییری در رابطه با اشتغال یا از طریق صنعت، نوآوری و دانشگاه اتفاق بیافتد، باید نگاه تغییر کند. تا نگاه تغییر نکند، بعید است اتفاق خاصی بیافتد.

پزشکیان گفت: امروز بسیاری از اساتید دانشگاهی ما درخواست بازنشستگی کرده یا می‌خواهند از کشور خارج شوند. این اتفاقات به این دلیل افتاده است که این نگاه به دانشگاه و فضای دانشگاه وجود دارد.مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌های دیگر بدتر است. در قانون آمده است که قرار بود دانشجویان این دانشگاه در سیستم بمانند، برای کار به بیرون نروند و از مردم پول نگیرند. اما با مصوبات و کارهایی که انجام دادند هیچ کس حاضر نیست در دانشگاه بماند. مجلس، دولت و قوه قضاییه هم رفتند با خصوصی‌ها قرارداد بستند بعد رفتند به سیستم دولتی می‌گویند باید به این شکل باشی.

وی تصریح کرد: اگر آقایان راست می‌گویند خودشان بیایند از سیستم دولتی سرویس بگیرند. اگر این‌ها انقلابی هستند، سر سفره‌ای که برای مردم پهن کردند بنشینند. بعد زمانی که دارو گیرشان نیامد، در نوبت بایستند، پزشک به آن‌ها محل نگذارد آن وقت می‌دانند چگونه باید قانون بنویسند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=55781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});