• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

۱۰ روز سرنوشت‌ساز برای بیت‌کوین / جدال تاریخ با گاوهای نر!

  • کد خبر : 57082
  • 17 فروردین 1401 - 10:00
۱۰ روز سرنوشت‌ساز برای بیت‌کوین / جدال تاریخ با گاوهای نر!
یاز اکو - برخی از رسانه‌های خارجی با توجه به داده‌های تاریخی می‌گویند ۱۰ روز آینده سرنوشت بیت‌کوین تا هاوینگ بعدی را مشخص می‌کند. ۱۰ روز آینده قرار است چه اتفاقی بیوفتد؟ چرا برای بیت‌کوین سرنوشت‌ساز است؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، احتمالا شما هم قبلا در مورد هاوینگ (halving) بیت‌کوین و تاثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال چیزهایی شنیده‌اید. هاوینگ به معنای نصف شدن است و در ادبیات بازار رمزارزها یعنی، پاداش اهدایی به ماینرها برای تایید یک بلاک ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این رویداد برای بیت‌کوین از این جهت مهم است که عرضه بیت‌کوین‌های تازه استخراج شده را کاهش می‌دهد. زمانی که عرضه کم می‌شود طبیعی است که قیمت افزایش پیدا کند.

هاوینگ بیت‌کوین بعد از تایید ۲۱۰ هزار بلاک در بلاکچین رخ می‌دهد. با توجه به مقدار استخراج ماینرها به طور تقریبی هر چهار سال یک بار پاداش ماینرها نصف می‌شود. آخرین هاوینگ بیت‌کوین در ماه می سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. بعد از این اتفاق بیت‌کوین روند صعودی خود را شروع و در سال ۲۰۲۱ سقف ۶۹ هزار دلاری را ثبت کرد.

گفتیم هاوینگ هر چهار سال اتفاق می‌افتد و آخرینش در سال ۲۰۲۰ بود پس فعلا منتظر هاوینگ بیت‌کوین نباشید اما از منظر تاریخی حدود ۵۱۵ تا ۵۴۵ روز بعد از هاوینگ عرضه بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند. به این رویداد هاوینگ میانی یا mid halving می‌گویند.

عرضه در بازار زیاد می‌شود؟

بعد از هاوینگ سال ۲۰۲۰ حالا دقیقا در همان روزها قرار داریم که می‌گویند هاوینگ میانی سر می‌رسد و عرضه را افزایش می‌دهد. اما آیا بازار این بار هم تاریخی عمل می‌کند؟

شرکت تحلیل داده sentiment در توئیتی نسبت به افزایش عرضه از منظر تاریخی هشدار داد اما گفت فعلا بازار گارد صعودی دارد. کارشناسان بازار رمزارزها اما می‌گویند شرایط بازار تغییر کرده و هاوینگ میانی اتفاق نمی‌افتد.

«بیت‌کوین بعد از بحران‌های جهانی از اواسط ماه مارس روند صعودی خود را شروع کرد و حالا گاردی صعودی دارد. هاوینگ میانی در شرایط فعلی عرضه را افزایش نمی‌دهد.»

شرایط بازار رمزارزها از سالیان گذشته متفاوت است. اگرچه ارزش بازار هنوز آنقدری که لازم است، نیست اما می‌توان گفت بازار ریشه دوانده و دیگر شرایط تاریخی و هاوینگ میانی تاثیر چندانی بر عرضه ندارند.

ویلی‌وو، کارشناس مشهور بازار رمزارزها در رابطه با هاوینگ گفت: به نظرم حتی دیگر هاوینگ هم مانند گذشته تاثیر زیادی بر بازار ندارد چه برسد به هاوینگ میانی که نوعی تحلیل تاریخی است. در سال ۲۰۲۱ جریان‌های نهادی زیادی به بازار رمزارزها ورود کردند و بیت‌کوین دیگر یک دارایی خرده‌فروشی نیست. سرمایه‌گذاران کوچک دیگر نمی‌توانند با عرضه بیت‌کوین‌های خود قیمت را کاهش دهند. چون بیت‌کوین دیگر در دست سرمایه‌گذاران خرد نیست. بخش عمده بیت‌کوین‌های دنیا در دست موسسات مالی و پروژه‌های بزرگ است. دیگر بازی بیت‌کوین بازی بزرگان است.

کارشناسان عقیده دارند با افزایش سهم وجوه نهادی در عرضه بیت‌کوین هاوینگ دیگر تاثیر مشابه سال‌های قبل بر بازار را ندارد.

چرا سناریو صعودی پررنگ‌تر است؟

رسانه u.today در گزارشی مدعی شد که ۱۰ روز آینده سرنوشت بیت‌کوین را تا رویداد هاوینگ بعدی مشخص می‌کند. این رسانه عقیده دارد اگر بیت‌کوین تا ۱۰ روز آینده بتواند مقاومت‌های خود را بشکند یا نواحی حمایتی خود را حفظ کند بازار به صعود خود ادامه می‌دهد.

اگرچه تحلیل‌های نزولی از بازار زیاد است اما سناریوی صعودی در شرایط حاضر کمی پررنگ‌تر است. اگر دقت کرده باشید به نقش پررنگ بیت‌کوین و سایر رمزارزها (حتی ارزهایی مانند مونرو و زی‌کش) در جنگ اوکراین پی‌ می‌برید. از طرفی روسیه در ازای صادرات گاز به اروپا بیت‌کوین دریافت می‌کند. موسسات مالی بزرگ مقدار زیادی بیت‌کوین می‌خرند (terra foundation از ماه ژانویه تا امروز یک میلیارد دلار بیت‌کوین خرید و اعلام کرده ۱۰ میلیارد دیگر هم می‌خرد.) خودپرداز‌های بیت‌کوین هر روز بیشتر می‌شوند و بحران جهانی هر روز از ارزش پول‌های جهانی می‌کاهد.

در چنین شرایطی پولی که تورم به بار نمی‌آورد و در سطح جهانی پذیرفته شده می‌تواند رشد کند. شما بگوید اگر شما بیت‌کوین داشتید در چنین شرایطی بیت‌کوین خود را می‌فروختید؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57082

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});