• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

عقلانیت به بورس برگشته است/ احتمال رشد شاخص کل تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد

  • کد خبر : 57220
  • 17 فروردین 1401 - 17:40
عقلانیت به بورس برگشته است/ احتمال رشد شاخص کل تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد
یاز اکو - مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «عقلانیت به بورس برگشته است» نسبت به رسیدن شاخص کل به سطح یک میلیون و 800 هزار واحد ابراز امیدواری کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهربورس، مهرناز سلطانی در گفت‌وگو به تشریح آخرین وضعیت بازار سرمایه پرداخت و مدعی شد که عقلانیت به بورس برگشته است. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

درباره وضعیت بازار سرمایه صحبت کنید؛ شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازار سرمایه بعد از مرداد ۹۹ وارد ریزش سنگین شد و اکثر شرکت‌های بازار ریزش قیمتی بیش از ۵۰ درصد و تا ۹۰ درصد داشتند. البته در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ رشد خفیف در بازار صورت گرفت که ادامه دار نبود و در ادامه ریزش‌های بیشتری را شاهد بودیم.

می‌توان گفت تنها گروه سودساز سال گذشته، گروه شیمیایی‌ها بودند که تحت تاثیر نرخ‌های محصولات پایه پتروشیمی رشد خوبی داشتند. از اواسط بهمن، بازار به حالت ساید درآمد و نشانه٫هایی از پایان اصلاح پیدا شد. از لحاظ تکنیکال و الیوت هم هر دو شاخص اصلی بازار یعنی شاخص کل و شاخص هم وزن یک اصلاح ترکیبی و پیچیده را تکمیل کرده بودند. در ادامه از اواسط اسفند شاهد موج صعودی بازار با لیدری گروه خودرو و پالایش بودیم که در ادامه سایر گروه‌ها نیز به آن پیوستند.

در این میان، سهم‌هایی هم بودند که رشد خاصی نداشتند و حتی ریزشی نیز بودند و با بررسی دقیق اوضاع بنیادی آنها، دلیل این امر کاملا مشخص میشد.
از دید فاندامنتال هم دلایل رشد بازار را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

۱- نسبت پی بر ای در اکثریت سهم‌ها کمتر از میانگین تاریخی بود و بعضا سهم‌هایی با پی بر ای ۴ و حتی کمتر هم در بازار داشتیم. همانطور که می‌دانیم در بازار ما این نسبت به شکل سنتی از مولفه‌های اصلی تصمیم گیری در ذهن بازیگران درشت و سهامداران خرد است.

۲- شایعات و اخبار مربوط به توافقات و برجام باعث شد تا صنعت خودرو به عنوان یک صنعت ریالی مورد توجه قرار گیرد و حرکت صعودی خود را آغاز کند.

۳- جهش سنگین قیمت جهانی نفت متاثر از جنگ روسیه و اوکراین باعث رشد سهام پالایشی شد.

۴- در گروه فلزات اساسی نیز در سهم‌های گروه روی و مس متاثر از قیمتهای جهانی رشد خوبی صورت گرفت.

۵- حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو نیز از عوامل رشد این چند روز اخیر در گروه دارویی بود.

به نظرتان روند خودرو و خساپا به عنوان لیدرهای در روزهای آینده به چه شکلی خواهد بود؟

شرایط فعلی بورس بسیار شبیه به سال‌های ۹۳ و ۹۸ بوده و عقلانیت به بورس برگشته است. تحلیل‌های دقیق و درست در کنار مدیریت سرمایه، کسب سود از بازار را ممکن می‌کند و بازار از لیدر محوری فاصله گرفته است.

همان طور که در روزهای اخیر دیدیم، منفی‌های گروه پالایشی و یا در جا زدن گروه بانک تاثیر چندانی بر سایر بازار نگذاشت و همچنین فروش‌های هیجانی به دلیل منفی‌های لیدرها کمتر شد. سهامداران می‌توانند با خیال راحت‌تری معاملات خود را انجام دهند.

همچنین مشخص شدن عمق بازار و تمامی سفارشات در پلتفرم‌های معاملاتی کار را برای رِنج‌کشی‌های بی‌دلیل و نوسانگیری بازیگران سخت‌تر کرده است که این امر به نفع سهامداران خرد خواهد بود.

نمادهای خودرو و خساپا در روزهای اخیر سود خوبی را به سهامداران خود داده اند و ادامه حرکت صعودی آنها منوط به برجام و مذاکرات است.

اگر روند خصوصی‌سازی این شرکت‌ها به مشکل بخورد و یا مذاکرات برجام بی‌سرانجام بماند، می‌تواند باعث ریزش این ۲ نماد شود. در حال حاضر به نظر فعلا این ۲ نماد روند صعودی ملایمی داشته باشند.

به نظرتان روند صعودی بازار تا کجا ادامه خواهد داشت؟

با توجه به جو روانی حاکم بر بازار به نظر می‌رسد این صعود فعلا ادامه دار باشد. از دید تکنیکال برای شاخص کل می‌توان به ترتیب اهداف ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ، ۱٫۵۹۰٫۰۰۰ ، ۱٫۶۹۰٫۰۰۰ و ۱٫۸۲۰٫۰۰۰ واحد را نام برد و از دید زمانی نیز روند رو به رشد بازار تا اواسط تیر می‌تواند ادامه دار باشد. البته این تحلیل با توجه به داده‌های فعلی است و قطعیتی در آن وجود ندارد.

در شاخص هم وزن هم اوضاع خوب به نظر می‌رسد و می‌توانیم رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی را در این شاخص نظار‌ گر باشیم. برخی سهام توان بازدهی بالاتری از شاخص هم وزن را هم دارند. البته سهامداران باید همواره داده‌های خود را در بازار به روز نگه دارند.

هم از دید تکنیکال ، هم از دید بنیادی و شرایط سیاسی-اقتصادی، بازار پستی و بلندی‌های زیادی را در مسیر خود می‌بیند که هر کدام از آنها می‌تواند باعث ریزش بازار شود؛ پس سهامداران باید با دقت شرایط بازار را تعقیب کنند.

به نظرتان در سال ۱۴۰۱ نمادهای کوچک می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند یا نمادهای بزرگ؟

برای انتخاب سهم در ادامه سال می‌توان به نکات زیر توجه کرد :

۱- گروه فلزات اساسی را فراموش نکنید؛ این گروه از عقب‌مانده‌ترین گروه‌های بورسی به حساب می‌آید.

۲- بیشتر حواس خود را به شرکت‌های متوسط بازار معطوف کنید، برای رشد شرکت‌های بزرگ بازار، پول‌های بزرگ نیاز است که پس از ریزش قبلی هنوز پول بزرگی در بازار وجود ندارد. سهام کوچک هم غالباً بازیگر محور و در دست افراد خاص هستند که حرکات شارپی صعودی و نزولی آنها کسب سود را برای شما دشوار می‌کند که حتی ممکن است در صف‌های فروش‌ پیاپی گرفتار شوید. در ادامه اگر رشد بازار ادامه دار باشد ، شرکت‌های بزرگ نیز حرکت خود را آغاز می‌کنند.

۳- همچنین به سهامی توجه کنید که کالاهای اصطلاحا میانی مانند سیمان یا فولاد را تولید می‌کنند؛ یعنی مشتریان آنها به طور مستقیم مردم نیستند. به عنوان مثال سیمان تولیدی یا فولاد کالای مصرفی روزمره نیست و تقاضای آن از سمت عموم جامعه نیست. دلیل این توصیه هم این است که با توجه به تورم سال‌های گذشته و احتمالا سال جاری قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و فروش این شرکت‌ها ممکن است با مشکل مواجه شود.

۴- در خرید سهامی که رشد خود را انجام داده و بازدهی خوبی داشته‌اند محتاط باشید و به سمت بررسی و انتخاب نمادهایی که از بازار جامانده و پتانسیل خوبی هم از دید بنیادی و هم از دید تکنیکال دارند بروید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});