• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

سهمیه بندی نان در زنجان صحت دارد؟

  • کد خبر : 57613
  • 21 فروردین 1401 - 8:30
سهمیه بندی نان در زنجان صحت دارد؟
یاز اکو - استاندار زنجان با حرف‌های اخیرش نه فقط زنجانی‌ها که مردم ایران را سورپرایز کرد؛ اعلام آغاز آزمایشی طرح پخت یارانه‌ای نان در استان زنجان و پرداخت یارانه نان خبری بود که اواخر هفته گذشته محسن افشارچی اعلام کرد. اما طرح یارانه نان در چه مرحله‌ای است؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز، با گذشت چند روز از این ماجرا اما هیچ خبر جدیدی درباره جزئیات پخت نان یارانه‌ای منتشر نشده است؛ مثلا کسی نمی‌داند که غیر از زنجان قرار است در کدام استان‌های دیگر پخت یارانه‌ای نان به صورت آزمایشی آغاز شود؟ یا مشخص نیست که مدت اجرای این طرح آزمایشی چقدر است؟

با این همه پخت یارانه‌ای نان اتفاق دور انتظاری نبود؛ درست است که از بعد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ دیگر یارانه یا همان سوبسید نان به معنای سابق وجود ندارد اما همین سال گذشته که بحث برداشته شدن تدریجی ارز در بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح شده بود؛ افزایش قیمت نان یکی از موضوعاتی بود که ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرد.

بی‌خبری نانوایان زنجانی از ماجرا

با این همه آغاز پخت آزمایشی نان یارانه‌ای در استان زنجان خبری بود که حتی صنف نانوایان زنجان هم از شنیدنش شوکه شدند؛ مهدی بیات، مسئول انجمن صنفی نانوایان استان زنجان در این باره به تجارت‌نیوز می گوید: ما هم مثل بقیه از طریق اخبار شنیدیم که قرار است پخت نان آزمایشی از تابستان در زنجان آغاز شود؛ بیشتر از این هم چیزی نمی‌دانیم؛ مثلا آیا همه ۱۷۰۰ واحد نانوایی استان زنجان مشمول این طرح هستند؟ یا اینکه در این شیوه پخت، تامین آرد و قیمت‌گذاری چه تغییراتی خواهد داشت؟ اینها سوالاتی است که مردم از ما می پرسند و ماهم چیزی نمی‌دانیم؛ تا آنجا که می‌دانیم در جلسات استانداری هم چنین صحبتی مطرح نبود.

حالا چرا استان زنجان؟

وقتی صنف نانوایان زنجان هم از پخت آزمایشی نان یارانه‌ای بی‌خبر باشند و استانداری زنجان هم توضیح بیشتری درباره این طرح ندهد؛ به سختی می‌شود گفت که چرا از میان ۳۱ استان ایران، زنجان به‌عنوان محل اجرای آزمایشی پخت نان یارانه‌ای انتخاب شده است.

با این حال مهدی بیات مسئول نهاد صنفی نانوایان زنجان در این باره می‌گوید: زنجان هم به نسبت سایر استان‌ها جمعیت کمتری دارد و هم بهای انواع نان در آن ارزانتر از سایر نقاط کشور است؛ از سال گذشته تا به الان قیمت نان و به تبع آن دستمزد کارگران خباز تغییری نداشته است؛ همین حالا قیمت هرقرص نان سنگک و بربری در نهایت ۱۵۰۰ تومان است، و بهای هر عدد قرص نان لواش و تافتون هم بالغ ۴۰۰ و ۹۰۰ تومان است؛ بقیه استان‌ها نان از این هم گرانتر است.

شرایط متفاوت قیمت گذاری در بازار نان

برخلاف بیشتر کالاها که قیمت‌گذاری آنها تابع شرایط بازار است، نان در حکم قوت غالب و کالای اساسی یک استثناست؛ نه فقط در ایران که دیگر کشورها قیمت‌گذاری آنها تحت نظارت خاصی است؛ مثلا در ایران بهای نان در هر نقطه از کشور قیمت متفاوتی دارد؛ در برخی مواقع ممکن است قیمت اسمی نان برای مدتی بیش از یکسال تغییر نکند و تاثیر این مسئله به حدی است که تصمیم گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش دستمزد کارگران نانوا به جلسات فرمانداری ها و استانداری ها محول شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57613

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});