• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
پاشینیان نخست وزیر ارمنستان:

مسکو خواهان امضای صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیست

  • کد خبر : 60192
  • 09 اردیبهشت 1401 - 9:30
مسکو خواهان امضای صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیست
یاز اکو - نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ابراز داشت که مقامات مسکو خواهان حل و فصل سریع مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پس از دیدار مسکو و طی دیداری با هم حزبی های خود در پارلمان این کشور ابراز داشت که مقامات مسکو خواهان حل و فصل سریع مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیستند و پوتین نگاه مثبتی به مذاکرات بروکسل نیز ندارد. به گفته وی مسکو خواهان تداوم وضعیت موجود در منطقه است.

پی نوشت و تحلیل کوتاه

اگرچه که ارمنستان تحرکات و نیات مثبتی نسبت به عادی سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان و همچنین شناسایی مرزهای رسمی دو کشور و گشایش باب روابط اقتصادی دارد، از سخنان پاشینیان اینگونه برداشت می‌شود که سیاست مسکو در قبال قفقاز جنوبی تغییر نیافته است و مسکو خواهان تداوم یک مناقشه منجمد froze conflict در قفقاز جنوبی می باشد تا ابتدا خود را به عنوان ناجی و محل مراجعت معرفی کند و سپس از وضعیت موجود استفاده کرده و حضور نیروهای خود را در منطقه تداوم بخشد.

مطابق مفاد آتش بس نوار ۲۰۲۰، مقرر شد حدود ۱۹۶۰ تن از نیروهای روسی تحت عنوان صلح بانان وارد مناطق آزاد نشده قره باغ شوند، مدت حضور این نیروها ۵ سال اعلام شد و هم اکنون بیش از یک و نیم سال از آن میگذرد. اما بنابر ادعای رسانه های جمهوری آذربایجان، نیروهای صلحبان روسی صرفاً به صلحبانی نپرداخته و تحرکات مشکوکی از جمله افزایش نیروها به تعداد بیش از آنچه که در دیدار سه جانبه میان سران سه کشور مقرر شد، و همچنین استقرار سامانه های راداری پیشرفته در منطقه دست می زنند، امری که باعث نگرانی جمهوری آذربایجان و برخی تنش ها در ابعاد کوچک شده است.

شایان ذکر است که ۱۸۱۹ کیلومتر مربع از قره باغ هم اکنون در کنترل نیروهای صلحبان روسی قرار دارد.

عبدالله آغار کارشناس نظامی ترکیه بر این باور است که عدم شفافیت در فرایند صلح با می تواند دو کشور را تا آستانه جنگ سوم قره باغ نیز بکشاند. به گفته وی مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در کنار مذاکرات صلح تمهیدات جنگ سوم را نیز فراهم می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});