• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

دریاچه ارومیه چشم به آسمان دوخته/ خبری از تزریق اعتبار نیست!

  • کد خبر : 60488
  • 11 اردیبهشت 1401 - 9:30
دریاچه ارومیه چشم به آسمان دوخته/ خبری از تزریق اعتبار نیست!
یاز اکو - وضعیت دریاچه ارومیه، این روزها به دلیل کاهش بارش‌ها در این حوزه، عدم تأمین حق آبه مورد نیاز و توقف برخی طرح‌های احیا، مجدداً بحرانی‌ شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر تبریز، دریاچه ارومیه این روزها برای تداوم حیاتش چشم به آسمان دوخته است. طبق آمارها میزان بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به دراز مدت ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرگروه تلفیق شرکت آب مطقه ای آذربایجان غربی می گوید: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر بالاتر از آب‌های آزاد بوده که در مقایسه با سال گذشته همین موقع ۶۶ سانتی متر کاهش سطح تراز داشته است.

به کفته نصیری، از نظر وسعت نیز مساحت عرصه آبی دریاچه به ۲۴۸۹ کیلومتر مربع کاهش یافته که نسبت به سال گذشته ۱۰۱۵ کیلومتر مربع از پیکره آبی را از دست و حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون ۳.۱۱ میلیارد متر مکعب می‌باشد که سال گذشته در همین زمان این رقم ۵.۲۹ میلیارد متر مکعب بوده.

دریاچه ارومیه که در سال های اخیر تقریبا وضعیت رو به بهبودی را طی می کرد حالا با کاهش آب ورودی به بستر دریاچه روزهای سختی را سپری می کند به طوریکه با ادامه این روند ممکن است بخش های بیشتری از دریاچه کاملا خشک شود.

علاوه بر این، در سال آبی جاری فقط ۲۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده! معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این خصوص گفته: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌ است.

برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه نزدیک ۷ ماه است که تعطیل شده و مرکز آینده پژوهشی جایگزین آن شده. در این مدت اقدام موثری هم برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان انجام نشده است.

با این حال، سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه در این خصوص می گوید: فعالیت های ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تعطیل نشده بلکه کارهای ستاد استانی تعطیل شده است.

فعالیت ها احیای دریاچه ادامه دارد

جباری با اعلام اینکه، عنوان مرکز آینده پژوهشی هم به «مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه» تغییر یافته است، گفته: فعالیت ها احیای دریاچه ادامه دارد ولی سرعت این اقدامات به علت اینکه اعتبارات مورد نیاز دیر تخصیص یافته، کند شده است!

وی ابراز امیدواری کرده که با تزریق اعتبارات، پروژه های باقی مانده مثل انتقال آب از سد کانی سیب و فاضلاب های تصفیه شده تبریز و ارومیه به اتمام برسد.

وعده افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، از بهار سال ۹۹ شروع شد و متاسفانه با وجود پیشرفت ۹۹ درصدی آن، همچنان به دلیل عدم تزریق بودحه بهره برداری از این پروژه متوقف شده است.

کندی روند پیشرفت پروژه های انتقال پساب شهرهای تبریز و ارومیه نیز همگی از عدم توفیق تحقق وعده مسوولان در احیای دریاچه ارومیه خبر می دهند!

گفتنی است حجم آب دریاچه ارومیه، ۱۰ میلیارد متر مکعب با تراز اکولوژیک و احیای کامل فاصله دارد که نیازمند توجه مسوولان و تسریع در اتمام پروژه های انتقال آب است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});