• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
3

پیش بینی تولید حدود ۱.۲ میلیون تُن سیب درختی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 117620
  • 22 شهریور 1402 - 12:30
پیش بینی تولید حدود ۱.۲ میلیون تُن سیب درختی در آذربایجان‌غربی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تُن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، خسرو شهبازی افزود: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان ، توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تُن از سیب تولیدی به مصرف تازه خوری داخلی اختصاص داشته و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.

وی در خصوص سیب صنعتی نیز گفت: خرید توافقی سیب صنعتی در شهرهای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، شاهیندژ و سلماس توسط شبکه تحت نظارت این سازمان آغاز شده است که بر اساس برنامه ریزی‌ها ۱۰ مرکز در این پنج شهر، خرید توافقی سیب صنعتی را انجام می دهند.

رئیس جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: باغداران آذربایجان غربی از خرید توافقی سیب صنعتی توسط تعاون روستایی استقبال خوبی داشتند و این شبکه تا امروز بیش از ۶۰۰ تن سیب صنعتی خریداری کرده‌ است.

شهبازی اظهار کرد: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.

وی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});