• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

اجاره کارت بانکی ماهی ۶ میلیون!/ اجاره کارت جرم است؟

  • کد خبر : 60828
  • 14 اردیبهشت 1401 - 9:15
اجاره کارت بانکی ماهی ۶ میلیون!/ اجاره کارت جرم است؟
یاز اکو - «۱۰ عدد کارت بانکی خالی دارم. آن را با هر قیمتی اجاره می‌دهم. ماهانه/ توافقی». این فقط یکی از اگهی‌های اجاره کارت بانکی است که این روزها به شیوه معمولی برای دٰرآمدزایی تبدیل شده است. ماجرای اجاره کارت بانکی چیست و چه مجازاتی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته بود که بانک مرکزی به دارندگان کارت‌های بانکی هشدار داد «تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را نپذیرید. چون مسئولیت تمام تراکنش‌های یک کارت بانکی بر عهده دارنده آن است.»

اما به نظر می‌رسد که اجاره کارت یا حساب بانکی بیش از گذشته رایج شده است. به خصوص در شرایط کنونی که قانون مالیات‌ها سخت‌گیرانه‌تر شده و بسیاری از افراد برای فرار از مالیات و یا پولشویی کارت و حساب بانکی دیگران را اجاره می‌دهند.

اجاره کارت بانکی خالی ماهی چند؟

«۱۰ عدد کارت بانکی خالی دارم. آن را با هر قیمتی اجاره می‌دهم. ماهانه/ توافقی. بهتر از این است که خالی بماند.» این یکی از‌اگهی‌های اجاره کارت بانکی است. «۴ تا کارت دارم. یکی از یکی خالی‌تر. اجاره ماهانه میدم. بهتر از اینه که خالی بمونه.»

اما اجاره ماهانه کارت و حساب بانکی چقدر است؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد افراد با ارقام متفاوتی کارت بانکی را اجاره می‌کنند. از هفته‌ای تا ماهانه و سالانه. ایسنا چندی پیش در گزارشی به اجاره کارت بانکی اشاره کرده و نوشته بود دلالان دلار در روزهای گذشته در فراخوانی قابل تامل از شهروندان خواسته‌اند تا حساب‌های بانکی آنها را در مقابل پرداخت ماهانه دو میلیون تومان به آنها اجاره دهند!

اما در آگهی دیگر فردی اجاره هفته‌ایک ارت را پیشنهاد داده و از متقاضیان خواسته: «کاری که شما باید انجام دهید این است که در سه بانک حساب باز کنید و به ما تحویل دهید، درآمد هر حسابی که به صورت هفتگی به ما اجاره می‌دهید در هفته ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود» ویا محدودیتی در واگذاری حساب به دلالان کارت بانکی نیست و می‌گویند هر فرد می‌تواند ۱۰۰ کارت و حساب بانکی به آنها بدهند. در مقابل، هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان به فرد اجاره کارت را می‌دهند. درآمد این کار می‌تواند چند ۱۰ میلیونی شود!

گزارش دیگری هم اجاره ماهانه کارت بانکی را ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده و مدعی شده «یا به‌صورت اجاره هفتگی مبلغ ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یا اجاره ماهیانه بیش از دو میلیون تومان در زمان مقرر به شماره‌حساب اعلامی توسط شخص اجاره‌‌دهنده واریز می‌شود.»

اما علت اجاره کارت بانکی چیست؟

بانک مرکزی اعلام کرده اجاره کارت یا حساب صرفاً برای پوشش فعالیت‌های مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی کاربرد دارد. بنابراین پیشنهاد دهندگان، کسانی هستند که برای گریز از عواقب فعالیت‌های خلاف قانون، مسئولیت آن را در قبال پرداخت مبالغی اندک، یکسره متوجه اجاره دهندگان می‌کنند.

به همین دلیل به افراد هشدار داده شده«به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را با هیچ مبلغی نپذیرند، تا از عواقب جدی ناشی از فعالیت‌های خلاف قانونی که از طریق حساب‌ها یا کارت‌های بانکی اجاره‌ای انجام می‌شوند در امان باشند.

اجاره کارت جرم است؟

بانک مرکزی و پلیس فتا رسما اعلام کرده‌اند که کلیه تراکنش‌ها و مبادلات مالی کارت‌ و حساب بانکی شهروندان بر عهده خود آنان است. در نتیجه اگر با کارت بانکی اجاره داده شده، اقدام خلاف قانونی انجام شود، دارند اصلی کارت معاون جرم شناخته شده و مجازات می‌شود.

« بر اساس ماده ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی اشخاصی که در قمارخانه‌ها یا اماکن برای صرف مشروبات الکلی موضوع مواد (۷۰۱) و (۷۰۵) قبول خدمت کنند یا به نحوی از انحاء به دایر کننده این قبیل اماکن کمک نمایند معاون محسوب می‌شوند. از این جهت مجازات مباشر در جرم را دارند. از این‌رو به همه توصیه می‌شود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را با هیچ مبلغی نپذیرند.»

بر این اساس نمی‌توان مجازات مشخصی برای اجاره کارت بانکی عنوان کرد. اما هر جرمی که با آن کارت انجام شده باشد، اجاره‌دهنده کارت معاون جرم شناخته می‌شود و بسته به نوع جرم (کلاهبرداری، پولشویی، تجارت مشروبات الکلی و …) مجازات می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60828

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});