• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود/تولید ۱۱تن سیست

  • کد خبر : 62013
  • 22 اردیبهشت 1401 - 17:00
آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود/تولید ۱۱تن سیست
یازاکو - مدیرکل شیلات آذربایجان غربی گفت: به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه در حال حاضر شرایط برای زیست آرتمیا مناسب نیست و برداشت آن ممکن نیست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تسنیم، محمدباقر قریشی گفت: به دلیل کاهش حجم آب ورودی به دریاچه و بالا رفتن درجه شوری آن، در حال حاضر شرایط برای زیست آرتمیا مناسب نیست و عملاً برداشتی صورت نمی‌گیرد.

مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی می گوید: در حال حاضر تخم یا سیست آرتمیا به صورت یک پتانسیل بالقوه ذخیره در بستر دریاچه ارومیه ذخیره شده و به محض مساعد شدن شرایط محیطی، این تخم‌ها طی مراحلی به موجود زنده آرتمیا تبدیل می‌شوند.

به گفته وی شیلات استان برای تأمین بخشی از نیاز کشور و فراهم نمودن بستر صادرات این نوع محصول در توسعه پرورش آرتمیا در مناطق مستعد حاشیه دریاچه ارومیه از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت‌ها استقبال می‌کند.

قریشی گفت: در حال حاضر یک مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب در ضلع شرقی دریاچه ارومیه به صورت فازبندی و مرحله به مرحله در حال راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا است که در حال حاضر ۷۰ هکتار از فاز اول آن به بهره برداری رسیده و حدود ۵۰۰ هکتار در مرحله احداث تأسیسات و استخر‌های ماهی پرورشی است.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی می گوید: ظرفیت تولید آرتمیا در آذربایجان‌غربی در هر هکتار ۱.۱ تن بیومس و سیست آرتمیا است، و دریاچه ارومیه ظرفیت برداشت و صادرات سالانه بیش از ۳۰۰ تن آرتمیا را دارد که با درآمدزایی مربوط به این موجود ریز، می‌توان تحولی در تأمین درآمد آذربایجان‌غربی ایجاد و حتی این استان را از بودجه دولتی بی‌نیاز کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});