• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی/ افزایش ۱۱۸ هزار تنی تولید تا پایان سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 63758
  • 03 خرداد 1401 - 12:45
بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی/ افزایش ۱۱۸ هزار تنی تولید تا پایان سال ۱۴۰۱
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی استان، از افزایش تولیدات این بخش تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، در تشریح مهمترین مشکلات استان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی مورد نیاز بخش کشاورزی به صورت ناکافی تامین و تخصیص می‌یابد و کمک‌های فنی و اعتباری مورد نیاز به ویژه از طریق اعتبارات توان منطقه‌ای نیز به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: نظام بهره برداری خرد و دهقانی و حاکمیت اقتصاد معیشتی بر بخش کشاورزی نیز بزرگترین چالش ما بوده و بحران دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و تاثیرات گسترده آن بر بخش کشاورزی و خشکسالی‌های سالیان اخیر نیز وضعیت را تشدید کرده است.

وی با انتقاد از بالا بودن میزان کارمزد تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی، گفت: میانگین سنی بهره برداران بخش کشاورزی بالا و سطح سواد آن‌ها پایین بوده و ناکارآمدی نظام بهره برداری و بازرگانی محصولات کشاورزی نیز تاثیر منفی بر این بخش دارد.

کند بودن روند سرمایه گذاری و نبود سامانه‌ها و پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی

فتحی با اشاره به کند بودن روند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و سهم بری پایین بخش کشاورزی از اعتبارات مختلف تخصیصی، افزود: روند برق دار کردن چاه‌های کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند جهت مدیریت عرضه آب کشاورزی به کندی انجام می‌گیرد و سیستم توزیع محصولات کشاورزی به روش سنتی نیز ناکارآمد بوده و متاسفانه نبود سامانه‌ها و پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی نیز مشکلی دیگر بر چالش‌های این بخش افزوده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های آبی جهادکشاورزی به فعالیت‌های وزارت نیرو وابستگی شدیدی داشته و توزیع اعتبارات در زیر بخش آبخیزداری استان نیز بسیار اندک و ناکافی است.

وی با اشاره به مشکل عدم جبران به موقع خسارت حوادث غیرمترقبه از طریق سیستم بیمه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: اعتبارات خرید تضمینی محصولات مازاد کشاورزان نیز به موقع تامین نمی‌شود.

افزایش تولید سالانه حدود ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات جهادکشاورزی تا پایان سال جاری نیز خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام بخش کشاورزی به ویژه طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تا پایان سال به بهره برداری رسیده و با تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی شاهد افزایش تولید سالانه حدود ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

وی از تلاش برای تامین امنیت غذایی و تثبیت قیمت‌های تولیدات بخش کشاورزی زیر نظر مصوبات قرارگاه امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: پیگیر تامین اعتبارات مورد نیاز بخش کشاورزی و تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بوده و اجرای برنامه‌های ارتقای بهره وری به ویژه بهره وری آب (با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و سایر طرح‌های آب و خاک که تاثیر گذاری سریع و ملموس دارند) نیز در دستورکار است.

حمایت جهادکشاورزی از شرکت‌های دانش بنیان

وی از حمایت جهادکشاورزی استان از برنامه‌های توسعه اقتصادی بخش کشاورزی به خصوص شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و بیان کرد: از تولیدات محصولات سالم دامی، زراعی و باغی با حداقل استفاده از سموم و باقیمانده‌های مضر حمایت کرده و تمامی تلاش خود را در راستای مانع زدایی‌ها و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی به کار خواهیم برد.

فتحی در ادامه با اشاره به رویکرد جهادکشاورزی در سال جاری نیز تشریح کرد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به بخش کشاورزی و نارسایی موجود در آن که به لحاظ دانش بنیان بودن از سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت و خدمات عقب تر است، تکلیفی برای همه مسئولان کشوری، استانی، شهرستانی و دهستانی ایجاد شده تا در راستای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی تلاش مضاعفی به خرج دهند.

وی افزود: جهادکشاوزی استان نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، تلاش می‌کند تا ضمن استفاده از تمامی ظرفیت‌های استانی و ملی، گام‌های موثری در استفاده از ظرفیت دانش در فرایند تولید محصولات کشاورزی بردارد.

وی در خصوص برنامه‌های جهادکشاورزی در میان مدت و بلندمدت، اظهار کرد: توسعه کشت‌های متراکم با تاکید بر کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه روش‌های آبیاری نوین (تحت فشار)، توسعه کشت فراسرزمینی با توجه به منابع آبی استان، افزایش ضریب مکانیزاسیون، توسعه آبزی پروری، افزایش بهره وری در بخش با ارائه روش‌های دانش بنیان و افزایش ضریب نفوذ دانش در کلیه زیربخش‌های کشاورزی از جمله برنامه‌های جهادکشاورزی مدنظر ما است.

هوشمندسازی بخش کشاورزی با تکیه بر دانش روز کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در راستای حراست از زمین به عنوان نهاده اصلی زنجیره تولید، افزود: توسعه صنایع تبدیلی با تاکید بر احداث زنجیره تولید تا مصرف در دستورکار قرار گرفته و رویکرد اصلی ما در درازمدت نیز شامل هوشمندسازی بخش کشاورزی با تکیه بر دانش روز کشاورزی است.

وی با بیان این‌که بیشترین اتکای آذربایجان شرقی در تولید بر بخش دیمزارها است، اظهار کرد: جهش تولید در دیمزارها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده و این اقدام اولویت دوچندان برای استان دارد، در سال ۱۴۰۱ نیز با جدیت تمام پیگیری خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا کلیه اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

لزوم ترویج تناوب غلات با حبوبات و علوفه در مزارع دیم با حذف آیش در دیمزارها

وی، ترویج تناوب غلات با حبوبات و علوفه در مزارع دیم با حذف آیش در دیمزارها را از جمله اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: کشت دانه‌های روغنی در استان با هدف کاهش وابستگی به خارج از کشور و تامین نیاز روغن کشور توسعه یافته و سنددار کردن اراضی کشاورزی با هدف جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ حقوق کشاورزان استان نیز پیگیری می‌شود.

تداخلات پلاک‌های ثبتی باقی مانده اراضی کشاورزی استان در سال جاری رفع و نهایی می‌شود

فتحی با اشاره به اهمیت تولید قراردادی در کلیه زیربخش‌های کشاورزی، اظهار کرد: تداخلات پلاک‌های ثبتی باقی مانده اراضی کشاورزی استان در سال جاری رفع و نهایی خواهد شد و از ظرفیت تشکل‌ها به خصوص شرکت‌های تعاون روستایی در عرضه محصولات کشاورزی با ایجاد روستابازار در مرکز استان و شهرستان‌ها بهره خواهیم برد.

وی در خصوص برنامه‌های افق چهار ساله آتی جهادکشاورزی استان نیز اظهار کرد: تداوم تعهدات ابلاغی اسناد بالادستی شامل (ادامه برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی)، اجرای تعهدات مربوط به احیای دریاچه ارومیه و پیگیری اعتبارات سهم دولتی و سهم تسهیلات بانکی و اجرای تعهدات ارتقای بهره وری بخش کشاورزی و تولید در دستورکار جهادکشاورزی استان قرار دارد.

وی از برنامه ریزی و نظارت بر تامین محصولات استراتژیک زراعی و دامی و نیز باغی و شیلاتی موردنیاز استان خبر داد و گفت: تامین داخلی بذر، کود و سم و آفت کش‌های محصولات استراتژیک زراعی و نهاده‌های دامی مورد نیاز محصولات دامی برنامه ریزی شده و نظارت‌‍های لازم نیز انجام می‌گیرد.

اجرای برنامه تحول کشاورزی (رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی) در استان

وی از اجرای برنامه تحول کشاورزی (رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی) در استان خبر داد و گفت: بهره وری تولید بخش کشاورزی استان با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ارتقا یافته و شبکه‌های فرعی سه و چهار آبیاری و زه کشی به ویژه پایاب سد خداآفرین (رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور) احداث می‌شود و سایر عملیات آب و خاک از قبیل احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی، لوله گذاری و انتقال آب با لوله و نیز حمایت و توجه ویژه به ارتقای مکانیزاسیون بخش کشاورزی عملیاتی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=63758

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});