• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام

امیدواری به تکمیل خط آهن میانه – تبریز در سفر رییس جمهور

  • کد خبر : 64264
  • 07 خرداد 1401 - 11:15
امیدواری به تکمیل خط آهن میانه – تبریز در سفر رییس جمهور
یاز اکو - دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز از جمله طرح های ملی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ناوگان ریلی کشور است که ضمن تسهیل دسترسی به اروپا، سالانه ۱.۵ میلیارد لیتر نیز صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال دارد و تکمیل آن از انتظارات مردم این خطه در سفر پیش روی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احداث راه‌آهن تبریز – میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد و پس از حرکت لاک پشتی، ششم آذر ۱۳۹۸، بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.

این طرح که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

با این نگاه بود که حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تیر ماه پارسال در تذکری شفاهی به وزیر وقت راه و شهرسازی گفت: وعده داده اید که تا آخر مردادماه خط ریل میانه- تبریز تا ایستگاه خاوران به بهره برداری برسد. مردم تبریز و آذربایجان سال ها است که در انتظار تکمیل این خط و راه اندازی آن هستند، تکمیل این خط فاصله میان تبریز- تهران را حداقل ۴ ساعت کمتر می کند.

میرتاج الدینی در آن زمان اعلام کرد که اعتبار سال گذشته این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که یک سوم آن تخصیص داده شده است.

تلاش برای تکمیل و بهره برداری کامل از طرح ۱۸ ساله دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز از اولویت های دولت سیزدهم است، به گونه ای که در چند ماه اخیر، معاون اقتصادی، رییس جمهوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از این طرح ملی بازدید کرده و ضمن قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت طرح، نسبت به تکمیل آن قول مساعد داده اند.

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر تسریع در تکمیل طرح دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز

استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی با وی بر لزوم اتمام پروژه‌های ریلی استان تاکید کرد و گفت: دو خطه کردن راه اهن میانه – تبریز از جمله پروژه‌های ملی است که بعد از ۱۸ سال از میانه به بستان‌آباد رسیده و ادامه آن تا تبریز باید هرچه سریع‌تر اجرا شده و مشمول مرور زمان نشود.

وی گفت: پروژه‌های جدید برای تکمیل محورهای ریلی استان را در سفر آتی ریاست جمهوری پیگیری می‌کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز در این دیدار گفت: راه‌آهن تبریز- میانه از بدو شروع پروژه، تاریخچه پر فرازو نشیبی داشته؛ ولی در سه سال گذشته توانستیم مسیر میانه تا بستان‌آباد را تکمیل و تا ایستگاه خاوران ادامه دهیم.

عباس خطیبی با بیان اینکه مصمم هستیم این پروژه را تا ایستگاه تبریز برسانیم، افزود: اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبارات پروژه را اختصاص دهد، ایستگاه خاوران در عرض سه ماه به اتمام می‌رسد.

دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز به عنوان نخستین طرح ریلی دولت سیزدهم افتتاح می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز فروردین ماه امسال در بازدید از طرح دو خطه کردن راه آهن میانه-تبریز اعلام کرد که این طرح به عنوان مهم‌ترین پروژه ریلی استان آذربایجان‌شرقی طی چند ماه آینده به عنوان اولین پروژه ریلی دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

خیرالله خادمی اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه ریلی استان آذربایجان‌شرقی به نام راه‌آهن میانه – تبریز حدفاصل بستان‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی آخرین مراحل اجرایی را طی می‌کند که نسبت به راه‌آهن فعلی یک مسیر میانبر است و در حدود ۱۱۵ کیلومتر طول مسیر را کوتاه می‌کند و زمان سفر را در بخش ریلی ۴ تا ۵ ساعت در بخش ریلی به سمت تهران کوتاه خواهد کرد؛ طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در چند ماه آینده به عنوان اولین پروژه ریلی دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: برای این پروژه عظیم تاکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش به روز پروژه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: برای تکمیل عملیات اجرایی این طرح نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش روسازی و نصب سیستم‌های ارتباطی همچنین تکمیل ایستگاه خاوران در تبریز اعتبار نیاز است که امیدواریم در چند ماه آینده با تامین مالی ۵۰۰ میلیاردی این مسیر ریلی را آماده بهره‌برداری کنیم.

خادمی، ابراز امیدواری کرد در سفر هیأت دولت به استان آذربایجان‌شرقی تامین مالی این پروژه انجام شود و مراحل نهایی و اتمام پروژه صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی برای استان آذربایجان‌شرقی افزود: این پروژه ریلی یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است که زیرسازی آن به صورت دوخطه از میانه به تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر انجام شده است و روسازی آن هم به صورت یک خطه برای بهره‌برداری سریع‌تر درحال اتمام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

صرفه جویی سالانه ۱.۵ میلیارد لیتر سوخت

در همین حال مجری طرح دو خطه کردن راه آهن آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز نیز درباره مزایای آن گفت: این خط آهن با هدف افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل با کاهش تعداد ۱۹ ایستگاه به ۱۰ ایستگاه راه‌اندازی شد.

حمید علی محمدزاده افزود: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارت‌های جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه- تبریز است که هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

علی‌محمدزاده دیگر مزایای این پروژه را در صورت انتقال بار روی ریل، صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد لیتری در مصرف سوخت به طور سالانه اعلام کرد و گفت: همچنین کاهش ۵۰ میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلاینده‌ها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه جزئی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بین‌المللی آسیا- اروپاست، یادآوری کرد: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حمل و نقل بین‌المللی افزایش می‌یابد.

امکان جابجایی سالانه هفت میلیون تن

علی‌محمدزاده همچنین گفت که خط آهن «میانه – بستان‌آباد – تبریز» میزان تناژ بار را بعد از ۲۰ سال از عمر طرح، از ۲ میلیون تن به هفت میلیون تن افزایش می‌دهد و ظرفیت جابه‌جایی مسافر نیز از یک میلیون نفر به ۲ میلیون نفر خواهد رسید.

مجری طرح خط آهن «میانه – بستان‌آباد – تبریز» از اشتغال‌زایی مستقیم ۲ هزار نفر حین اجرا و ۴۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری آن نیز خبر داد.

وی در ادامه به ویژگی‌های بی‌نظیر و منحصر به‌فرد این طرح ریلی در بخش طراحی اشاره و تشریح کرد: این خط اولین راه‌آهنی است که زیرسازی آن از ابتدا به صورت دو خطه اجرا و همچنین امکان برقی شدن نیز برای آن فراهم شده است.

علی‌محمدزاده بیان داشت: در این طرح همچنین ایستگاه‌های مشترکی در محور نزدیک کلان‌شهر تبریز با قطار شهری تبریز با نام ایستگاه خاوران، ائل‌گلی و پایانه اتوبوسرانی بزرگ تبریز جانمایی شده که با قطار درون شهری و برون شهری تبادل مسافر خواهند داشت.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این پروژه گفت: سازه‌های مهم و بی‌نظیری هم در مسیر اجرا شده که حدود ۶ کیلومتر پل‌های دره‌ای بزرگ دارد و از جمله آن‌ها پل یک کیلومتری باسمنج با ستون‌های مرتفع ۴۰ متری و ۲۰ دهنه ۵۰ متری است.

علی‌محمدزاده افزود:حدود هفت کیلومتر تونل و گالری در مسیر طرح دو خطه کردن راه اهن میانه – تبریز کار شده که تونل شبلی به طول حدود سه کیلومتر به صورت دو خطه از جمله سازه‌های مهم این مسیر است.

وی اضافه کرد: از جمله امتیازات اجرایی این طرح آن است که اصول مدیریت HSE در تمام مراحل رعایت شده و به همین دلیل تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی قابل توجهی در مدت عملیات اجرایی اتفاق نیفتاده است.

مجری طرح خط آهن «میانه – بستان‌آباد – تبریز» درباره دیگر امتیازات این طرح متذکر شد: برای رفتارسنجی دقیق و اقدامات پیشگیرانه در روند اجرای تونل‌ها از ابزار دقیق استفاده شده و برای حصول کیفیت بالا و یکنواختی و پیوستگی المان‌ها در اجرا از قالب‌های لغزنده برقی و هیدرولیکی استفاده شده است.

علی‌محمدزاده درباره بحث پیشرانی توضیح داد: با توجه به محدودیت‌های محیطی که در دره‌های بزرگ وجود داشت، در این طرح از روش پیشرانی عرشه استفاده شده که از تکنولوژی‌های روز اجرای پل‌های بزرگ دره‌ای است.

وی اذعان داشت: در این طرح به تولید داخلی نیز توجه شده و برای اولین بار در کشور در زیر سر تیرهای پل‌های خاص ریلی در مقیاس بزرگ از بالشتک‌های الاستومری تولید داخل استفاده شده که نشانه ارزش‌گذاری به خلاقیت و دانش ایرانی است.

علی‌محمدزاده ابراز کرد: در عرشه پل‌ها نیز از ورق‌های خاص st۵۲ ۳n تولید کارخانه اکسین اهواز استفاده شده که این نوع ورق‌ها پیش از این، کشورهایی مثل اوکراین وارد می‌شد.

وی افزود: همچنین برای اولین بار در تکمیل ریل‌گذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است.

مجری طرح خط آهن «میانه – بستان‌آباد – تبریز» گفت: در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است.

علی‌محمدزاده درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز بیان کرد: تا کنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران این پروژه حدود ۹۶ و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۳۲ کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان‌آباد در سال ۹۸ به اتمام رسید، اما با توجه به اینکه باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.

تکمیل راه‌آهن «میانه – بستان‌آباد – تبریز» در ۳ ماه‌ آینده با تامین اعتبار

وی ادامه داد: در مجموع از میانه تا ایستگاه خاوران به طول ۱۷۶ کیلومتر است که حدود سه درصد از کار باقیمانده و برنامه‌ریزی شده بعد از تخصیص اعتبار که با سفر رئیس جمهور محترم به استان انجام خواهد شد، ظرف حدود ۲ تا ۳ ماه، با تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد.

به گفته علی‌محمدزاده تاکنون برای فاز اول یعنی از میانه تا بستان‌آباد حدود ۹۰۰میلیارد تومان و از بستان‌آباد تا خاوران هم یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه دولتی و اوراق خزانه تامین اعتبار و هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای اتمام کامل طرح و اتصال به ایستگاه راه‌آهن اصلی کلان‌شهر تبریز و اروپا به منظور تامین اعتبار در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاری، فاینانس، تهاتر نفتی و … هستیم و چند شرکت نیز اعلام آمادگی کرده اند همچنین به‌طور موازی فاینانس سند همکاری چین هم پیگیری می‌شود.

علی‌محمدزاده در خصوص میزان بدهی این پروژه گفت: برای پیمانکاران، مشاوران و بخشی از اراضی مسیر که تملک اراضی شده، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم و نشان‌گر این است که پیمانکاران و مشاوران این محور به‌خاطر تسریع در بهره‌برداری، فرا تر از تخصیص اعتبار کار کرده‌اند که جای قدردانی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});