• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

تسریع در ایجاد شرکت مس آذربایجان مطالبه مردمی است

  • کد خبر : 64708
  • 09 خرداد 1401 - 21:30
تسریع در ایجاد شرکت مس آذربایجان مطالبه مردمی است
یاز اکو - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در حوزه معدن، به خصوص در مس این استان بالاترین ذخایر معدنی کشور را دارد و بر این اساس مطالبه جدی مردم استان تسریع در ایجاد و تشکیل شرکت مس آذربایجان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، صابر پرنیان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مطالبات مهم مردم در خصوص بخش مس آذربایجان شرقی این است که عواید آن و تراکنش های مالی مس به استان باز گردد و از طرف دیگر از خام فروشی مس سونگون ممانعت و واحد ذوب آن سریعاً راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی واحد ذوب مس سونگون، از خام‌فروشی آن جلوگیری می شود و از طرف دیگر امکان تولید مس کاتدی میسر خواهد شد؛ البته مطالبه صنعتگران و مردم در ادامه، ساخت شهرک تخصصی مس در پایین دست معدن مس سونگون است.

تکمیل طرح نفلین سینیت سراب طرح معطل مانده 

وی همچنین با اشاره به طرح نفلین سینیت سراب که در دست اجراست، گفت: نفلین سینیت سراب دارای منابع غنی بوده و می تواند پودر آلومینا تولید کند اما سال های سال است که طرح یاد شده پیشرفت جزئی داشته و مردم انتظار دارند دولت سیزدهم با همت عالی واحدهای فرآوری و تولید پودر آلومینا را راه اندازی و متعاقب آن شهرک تخصصی آلومینیوم را راه اندازی کند.

وی یادآور شد: این صنعت می تواند ثروت فراوانی را تولید و در واقع اقتصاد آذربایجان شرقی و کشور را متحول کند.

خودروسازی، ظرفیتی که نیاز به توجه ویژه دارد

پرنیان همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استان صنعتی است و واحدهای تولیدی بسیاری دارد، تاکید کرد: آذربایجان شرقی دارای واحدهای تولیدی و قطعه‌سازی بسیاری است؛ بر این اساس انتظار داریم در راستای مطالبات صنعتگران استان، دولت نگاه ویژه‌ای به خودروسازی در آذربایجان شرقی داشته باشد و زنجیره قطعات خودرو و خودروسازی تکمیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: آذربایجان شرقی و تبریز قابلیت آن را دارد که به عنوان قطب سوم خودروسازی مطرح شود و این موضوع نیز مورد درخواست صنعتگران و تولیدکنندگان استان است.

پرنیان همچنین با اشاره به دیگر مطالبه صنعتگران، تولید کنندگان و سرمایه گذاران آذربایجان شرقی گفت: یکی از عمده ترین درخواست های صنعت گرانه استان تامین نیازمندی سرمایه در گردش و تامین سرمایه ثابت می باشد؛ اگر بتوانیم به رشد ۸ درصدی برسیم و واحدهای موجود حفظ و افزایش تولید داشته باشند باید نیازمندی های آنها نیز برطرف شود.

وی افزود: حفظ واحد های موجود و افزایش تولید آنها موجب حفظ اشتغال و افزایش صادرات خواهد شد و برای تحقق این هدف آذربایجان شرقی نیاز به ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح رونق و تبصره ۱۳ دارد.

وی با بیان یکی دیگر از مشکلات بخش صنعت، و معدن آذربایجان شرقی گفت: تامین مواد اولیه در بخش صنعت، حوزه مواد غذایی، فولاد، لوازم خانگی ضروری بوده و انتظار این است که دولت در تامین مواد اولیه مثل ورقه های فولادی برای بخش فولاد و شکر، روغن و آرد برای بخش مواد غذایی همت ویژه‌ای دهد تا این بخش ها بتوانند همچنان تولید خود را استمرار بخشند.

پرنیان یادآور شد: با توجه به وجود ۸ واحد ذوبی و ۳۵ واحد فولادی در آذربایجان شرقی که در مجموع ۲۴ درصد تولیدات فولادی کشور و رتبه اول آن مربوط به آذربایجان شرقی است، صنعتگران این بخش مواد اولیه مثل آهن، آهن اسفنجی را درخواست داشته و تولیدکنندگان فولاد نیز انتظار حمایت ویژه از دولت را دارند.

وی همچنین یادآور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ عوارض وارداتی ماشین آلات حذف شده اما صنعتگران در سال های گذشته از معافیت وارداتی استفاده می کردند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس انتظار می‌رود که دولت نسبت به پیگیری و اصلاح موضوع اختصاص معافیت وارداتی در خصوص ماشین آلات از طریق مجلس اقدام کند و مثل دهه های گذشته بخش تولید مستثنی شود.

چرخ صنعت آذربایجان شرقی فرسوده است 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: وقتی ماشین آلات به روز و تکنولوژی بالا وارد کشور می‌شود برای تشویق واردکنندگان ماشین آلات روز دنیا، از معافیت های مالیاتی استفاده شود تا واحدهای تولیدی بتوانند ماشین آلات خود را نو کنند؛ متاسفانه فرسودگی ماشین آلات در آذربایجان شرقی محسوس است و باید این نقیصه جدی برطرف شود. 

پرنیان همچنین با اشاره به برخی از نقیصه ها و کمبود های جدی زیرساختی بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی گفت: از نظر زیرساخت های صنعت به خصوص در حوزه برق و آب مشکلات متعددی در استان داریم؛ آذربایجان شرقی به رغم این که صنعتی است زیرساخت برق آن به نسبت سایر استان های مشابه ضعیف است و بر این اساس تکمیل زیرساخت های برق و آب  خواسته‌ مهم صنعتگران استان می باشد.

بخش صنعت آذربایجان شرقی به لحاظ زیرساخت های برق، آب و گاز دچار مشکل است 

وی ادامه داد: زیرساخت های صنعتی، مثل آب و برق به خصوص گاز استان چون در آخر خطوط انتقال گاز کشور قرار داریم، مشکلاتی دارد که این مشکلات را باید شرکت های خدمات رسان مثل وزارت نیرو برطرف کنند و در این خصوص توجه ویژه‌ای می خواهد تا حداقل زیرساخت‌های بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی مهیا شود.

پرنیان خاطرنشان کرد: کمبود برق موجب نشود تا در بخش تولید آذربایجان شرقی اختلال به وجود بیاید یا موجب کاهش تولید شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه تبریز پایتخت فرش دستی خلاق جهان است، گفت: صنعت فرش تبریز با توجه به اینکه ۳۵ درصد فرش دستباف کشور را تولید می کند، دارای اهمیت فراوان است، اما متاسفانه از حمایت کافی برخوردار نیست لذا نگاه ویژه به بخش فرش استان بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: نگاه ویژه به بخش کفش و چرم تبریز نیز از موضوعاتی است که ذینفعان این بخش مدعی هستند؛ بخش هنر صنعت یعنی کفش و چرم مقداری به بوته فراموشی سپرده شده است، در حالیکه جایگاه پر افتخار حوزه چرم و فرش فراموش شدنی نیست و بر این اساس ذینفعان انتظار دارند این بخش ها به جایگاه واقعی گذشته خود بازگردند.

وی ادامه داد: برای بازگشت به جایگاه واقعی بخش فرش و چرم تبریز هم نیاز به حمایت از بعد معنوی و هم از بعد مادی مسوولان وجود دارد که در سفر اخیر رییس جمهور مردمی به آذربایجان شرقی بسیاری از این مشکلات با تخصیص اعتبارات و نظر مساعد دولت سیزدهم برطرف می شود. 

به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان شرقی در روزهای آینده میزبان رییس دولت سیزدهم و اعضای کابینه هستند؛ سفری که پیش بینی می شود دستاوردهای مهمی در حوزه های مختلف حیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم این خطه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});