• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
دیلی صباح گزارش داد:

چگونه تهاجم روسیه به اوکراین بازارهای جهانی نفت را تغییر داد

  • کد خبر : 64770
  • 10 خرداد 1401 - 12:15
چگونه تهاجم روسیه به اوکراین بازارهای جهانی نفت را تغییر داد
یاز اکو_تهاجم روسیه به اوکراین بازار جهانی نفت را دوباره پیکربندی کرده است، عرضه‌کنندگان آفریقایی برای پاسخگویی به تقاضای اروپا وارد عمل شده‌اند و مسکو که تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است، به طور فزاینده‌ای از انتقال مخاطره‌آمیز کشتی به کشتی برای رساندن نفت خام خود به آسیا استفاده می‌کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح این تغییر مسیر بزرگترین تغییر در تجارت جهانی نفت در سمت عرضه، از زمان انقلاب شیل ایالات متحده است که حدود یک دهه پیش شکل بازار را تغییر داد.

تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو پس از آغاز درگیری در اوکراین در ماه فوریه، از جمله ممنوعیت واردات نفت از سوی ایالات متحده، روسیه را بر آن داشته است تا از اروپا، جایی که از نفت خام آن اجتناب می‌شود، به مشتریانی در هند و چین که محموله‌های خود را تحویل می‌گیرند، بفرستد.

با توجه به داده های صنعت و معامله گران، این یک تخفیف بزرگ است.

بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مستقر در پاریس، صادرات روسیه در آوریل به سطح قبل از تهاجم بازگشته است و قیمت نفت پس از رسیدن به بالاترین سطح ۱۴ سال اخیر به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه در ماه مارس، در حدود ۱۱۰ دلار تثبیت شده است.

حتی اگر اتحادیه اروپا با ممنوعیت نفت در دور بعدی تحریم‌های روسیه موافقت کند، تحلیلگران معتقدند که این تاثیر می‌تواند با تقاضای آسیا کاهش یابد.

نوربرت روکر از جولیوس بائر گفت: «تا زمانی که غرب فشار دیپلماتیک بر خریداران آسیایی وارد نکند، شاهد افزایش شکاف عرضه و افزایش قیمت نفت نیستیم».

مجموعه پیچیده ای از تحریم های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و انگلیس، کشتی های متعلق به روسیه یا با پرچم روسیه را از توقف در بنادر منع کرده است، به این معنی که بخشی از تجارت افزایش یافته به آسیا از طریق انتقال کشتی به کشتی در دریا تسهیل می شود – فرآیندی پرهزینه که در آن خطر وجود دارد.

بر اساس داده‌های پترو لجستیک و سایر داده‌های ردیاب نفت‌کش، در مجموع، جریان نفت روسیه از طریق دریا به آسیا از ابتدای سال تاکنون حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نقل و انتقالات بین کشتی ها که بخش کوچکی از تجارت دریایی را تشکیل می دهند، از سواحل دانمارک به دریای مدیترانه منتقل شده اند تا از تحریم ها و اعتراضات جلوگیری کنند.

مارک گربر، رئیس شرکت پترو لجستیک به رویترز گفت: «انتقال کشتی به کشتی (STS) در آب‌های دانمارک، در نقطه ورودی دریای بالتیک، رایج بوده است، بنابراین روند STS نفت‌کش‌های تحریم‌شده به نفت‌کش‌های غیرتحریمی در آب‌های گرم‌تر و دوستانه‌تر مدیترانه افزایش می‌یابد.»

گربر حجم نفت خام و محصولات روسیه را که بین نفتکش‌ها در دریای مدیترانه جابه‌جا می‌شود، حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد، که اکثریت آن به آسیا می‌رود و به ۲٫۳ میلیون بشکه در روز می‌افزاید.

در ژانویه، قبل از تهاجم، حدود ۱٫۵ میلیون بشکه در روز مستقیماً به آسیا ارسال می شد.

به گفته بازرگانان، نفت روسیه بر روی نفتکش های افرامکس یا سوئزمکس که کمتر از ۱ میلیون بشکه حمل می کنند بارگیری می شود و در دریا به کشتی های بزرگتر با ظرفیت ۲ میلیون بشکه منتقل می شود که هزینه حمل و نقل را مقرون به صرفه تر می کند.

حجم صادرات از طریق دریا تنها بخشی از کل صادرات روسیه است.

با احتساب منابع خط لوله، کل صادرات نفت خام و محصولات روسیه در آوریل به بیش از ۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که به نرخ قبل از تهاجم بازگشت.

نفت خام غرب آفریقا

برای جبران از دست دادن نفت روسیه، پالایشگاه‌های اروپایی به واردات نفت خام غرب آفریقا روی آورده‌اند که طبق گزارش پترو لجستیک، در ماه آوریل نسبت به میانگین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۱ افزایش ۱۷ درصدی داشته است.

داده های Eikon نیزروند افزایشی را نشان می دهد و نشانگر آنست که ۶۶۰۰۰۰ بشکه در روز عمدتاً از نیجریه، آنگولا و کامرون در ماه می به شمال غرب اروپاانتقال می یابد.

در همین حال، به گفته گربر، حجم نفت خام غرب آفریقا به هند تقریباً نصف شده است و در ماه آوریل ۲۸۰۰۰۰ بشکه در روز از ۵۱۰۰۰۰ بشکه در روز ،در ماه مارس تحویل داده شد، زیرا دهلی به عرضه روسیه روی آورد.

به گفته معامله گران، با افزایش تقاضای اروپا، قیمت نفت خام سبک و شیرین نیجریه به ویژه به بالاترین حد خود رسیده است، به عنوان مثال، نفت خام فورکادوس با قیمتی حداقل ۷ دلاری به برنت عرضه می شود.

پترو لجستیک اعلام کرد :عرضه از شمال آفریقا به اروپا از ماه مارس ۳۰ درصد افزایش یافته است.

از این میان، داده‌های Eikon نشان می‌دهد ؛ ورود به شمال غرب اروپا از بندر سیدی کریر مصر، که به گفته تحلیلگران احتمالاً نفت خام عربستان است، در مقایسه با مارس تقریباً دو برابر خواهد شد و در ماه می به بیش از ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز خواهد رسید.

ایالات متحده همچنین عرضه به اروپا را افزایش داده است. بر اساس گزارش شرکت ردیابی Kpler، واردات نفت خام اروپا در ماه مه از ایالات متحده بر اساس تحویل، بیش از ۱۵ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است که بالاترین نرخ ماهانه در رکوردهای خود است. اروپا حدود ۱٫۴۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایالات متحده وارد می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64770

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});