• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با یاز اکو؛

استقلال مس سونگون به معنی جدایی کامل از مس ایران نیست

  • کد خبر : 66377
  • 23 خرداد 1401 - 14:00
استقلال مس سونگون به معنی جدایی کامل از مس ایران نیست
یاز اکو - رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تعامل بین دو شرکت مس ایران و مس سونگون گفت: استقلال مس سونگون به معنی جدایی کامل از مس ایران نیست.

عزیز جوانپور در گفتگو با خبرنگار یازاکو با بیان این مطلب تاکید کرد: استقلال شرکت مس سونگون از مس آذربایجان اقدام مبارکی است منتها اما و اگرهایی دارد که باید لحاظ شود و قطعاً هم از نظر حقوقی و هم امکان تحقق آن باید کار کارشناسی انجام گیرد.

وی گفت: همانطور که می دانید شرکت مس ایران یک شرکت سهامی است که با حدود ۴۰ هزار نفر سرمایه گذار در بورس حضور دارد و به همین دلیل استقلال آن از مس ایران به راحتی ممکن نیست. درگذشته نیز شرکت مس آذربایجان تشکیل شده اما کارهای جدی و عملی انجام نشده است.

جوانپور گفت: این شرکت فقط می‌تواند در قالب هلدینگ ادامه فعالیت دهد و در واقع زیر مجموعه شرکت مس ایران باشد منتها یک شرکت مستقل که از نظر حساب و کتاب و درآمد ویژه خود را دارد.

وی با طرح این مسئله که آیا شرکت مس سونگون می تواند استقلال کامل پیدا کرده و از مس ایران جدا شود، افزود: به نظر می آید این طرح به زودی‌ عملی نمی شود؛ چرا که موانع زیادی از نظر حقوقی وجود دارد. باید ببینیم خود مس سونگون توانایی سرمایه گذاری در توسعه صنعت در آذربایجان را دارد و می تواند در راه اندازی کارخانه ذوب و فاز ۲ و فازهای بعدی مجموعه به طور مستقل فعالیت کند؛ یا نه بهتر است در قالب یکی از شرکت‌های تعاونی هلدینگ مس ایران فعالیت کرده و این شرکت متعهد شود تا حمایت های لازم در راستای توسعه مجموعه، اشتغال آفرینی و صنایع بالادستی این صنعت را داشته باشد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به اینکه مس سونگون در حال حاضر فقط خام فروشی می کند، گفت: شرکت مس ایران نیز به فرآورده های ما نیاز دارد، به همین دلیل باید تعاملی بین این دو مجموعه شکل بگیرد و قطعاً دوستانی که موضوع استقلال شرکت مس سونگون از مس ایران را مطرح کرده‌اند منظورشان همین تعامل بوده است نه عدم هیچ نوع ارتباط و هماهنگی.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حساب و کتاب، مالیات و عوارض مس سونگون از طریق کرمان صورت گرفته و تمام عواید آن نیز به استان کرمان تعلق می گیرد و این برای استان ما که از منابع ملی خودش صرف می‌کند و در کنار اشتغالزایی برای هم استانی ها با مشکلات زیادی در استان مواجه است، قابل قبول نیست.

جوانپور تاکید کرد: طوری شود که منافع شرکت مس سونگون مستقیماً به خود استان تزریق شود و با توجه به دستور اخیر رئیس جمهور به نظر می‌رسد این کار عملیاتی شود.

وی خواسته استقلال مس سونگون از مس ایران را که مورد تاکید مسئولین استانی، نمایندگان و امام جمعه تبریز است، جزو مطالبات بحق مردم آذربایجان دانست و اضافه کرد: با این حال نباید از امکانات مس ایران و سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌تواند در این شرکت انجام دهد، غفلت کنیم. به همین منظور باید کارشناسان مباحث حقوقی، مالی و امکان سنجی از نظر نحوه اجرای استقلال را از طریق مطالعات میدانی بررسی کنند.

جوانپور ادامه داد: این موضوع چندین سال است که مطرح می‌شود و در دولت های قبلی نیز با درخواست استقلال مس سونگون موافقت شده است اما در عمل به دلیل اینکه تصمیمات در فضای احساسی گرفته شده و اقدام کارشناسی صورت نگرفته، محقق نشده است. به نظر من باید این موضوع بررسی شود که چرا تاکنون استقلال مس سونگون فقط در حد حرف باقی مانده و این طرح سال ها ابتر مانده است. و با توجه به اینکه استقلال مس سونگون مطالبه به حق مردم آذربایجان است باید تیم کارشناسی واقعیت ها، موانع و مشکلات را به مردم بگوید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});