• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: تصمیمات خلق‌الساعه کشور را دچار التهاب می‌کند/بانک مرکزی برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی ندارد

  • کد خبر : 66393
  • 23 خرداد 1401 - 17:20
عضو کمیسیون برنامه و بودجه: تصمیمات خلق‌الساعه کشور را دچار التهاب می‌کند/بانک مرکزی برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی ندارد
یاز اکو - محسن زنگنه: آن چهار قلم کالا که ارز ترجیحی شان حذف شد بر هزار قلم دیگر تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار، گفت: یکی از دلایل التهاباتی که در بازار ارز و طلا وجود دارد رشد نقدینگی است. تولید نقدینگی به تنهایی در کاهش ارزش پول ملی نقش داشته و دارد. ممکن است ما دو یا سه سال قیمت دلار را سرکوب کرده باشیم ولی یک مرتبه این جهش داشته است و متاسفانه بانک مرکزی هیچ برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ندارد .

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه با بیان این مطلب به عصر ایران گفت: علت دیگر این التهاب موجود در بازار عدم وجود راهبرد اقتصادی است یعنی تولید کننده ما الان مردد است و نمی داند فردا چه می شود در پی این تردید تقاضای ارز بالا می رود که البته این تقاضا مربوط به الان نیست بلکه برای شش ماه دیگر است ولی چون تولیدکننده نمی داند چه اتفاقی می خواهد بیفتد الان نسبت به خرید دلار اقدام می کند البته این تقاضا فقط از طرف تولید کننده نیست بلکه از طرف مردم هم هست ،

وی افزود: مردم با این تورم نگران هستند که پولشان کم ارزش شود وقتی تورم ۴۰درصد باشد طبیعی است که مردم نگران دارایی هایشان باشند ما نمی توانیم مردم را سرزنش کنیم که چرا نگران دارایی های تان هستید روز به روز ارزش دارایی های ریالی شان پایین تر می آید.

وی افزود: در واقع عدم افق روشن از اقتصاد باعث تقاضاهای کاذب یا جلو انداختن تقاضای ارز می شود در همین مدت چند روز تماس‌های زیادی از تولیدکننده ها داشتم که تاکید داشتند ارز بخریم یا نه؟ آنها نگران آینده بودند و این نگرانی طبیعی است.

زنگنه گفت: قطعا تکانه های خارجی مثل برجام و سایر عوامل نیز در این التهابات تاثیر دارد، اینکه می گویند نباید اقتصادمان را به مسائل خارجی گره بزنیم سخن درستی نیست چطور وقتی نهاده دام گران می شود تاکید داریم که چون در اروپا تورم وجود دارد پس گندم اینجا گران می شود و قیمت نهادها را به مسائل خارجی گره می زنیم ولی وقتی به قیمت ارز می رسد می گوییم ربطی ندارد. قطعا تحولات خارجی در شاخص های اقتصادی نه در کشور ما بلکه در هر کشوری موثر است حالا ممکن است در کشوری کمتر یا بیشتر باشد .

وی تصریح کرد: دولت با اینکه نگاه و راهبردش این بود که کشور را به برجام گره نزند اما به جهت خوش بینی ها فراوانی که به جامعه از مذاکرات وین القا کرد عملا گره زد. گره زدن همیشه این نیست که شما خبرهای بد را ندهید گاهی اوقات وقتی خبرهای خوب را می دهید و ایجاد انتظار می کنید این هم به نوعی گره زدن است.

زنگنه افزود: درست است دولت در عمل نشان داد که خودش را معطل برجام نکرده است اما با همین خوش بینی هایی که اوایل دولت اتفاق افتاد و گفتند هفته آینده مذاکرات به سرانجام می رسد و برجام امضا می شود خود این مسئله باعث شد افکار مقداری به اتفاقاتی که در وین بود گره بخورد .

نماینده تربت حیدریه در مجلس در مورد ادامه افزایش قیمت ارز بیان کرد: افزایش قیمت ارز و طلا بستگی به سیاست های دولت دارد، دولت باید فضای آرامش را در کشور ایجاد کند ،تصمیمات خلق الساعه و بدون در نظر گرفتن عواقب آن کشور را دچار التهاب می کند.

وی گفت: برداشتن ارز۴۲۰۰ اقدام بسیار خوبی بود ولی می توانست ملایم تر و با لحاظ همه جوانب پیش برود. در دوماه گذشته فقط در حوزه گمرکی۵۲ بخشنامه صادر شده است. هنوز آیین نامه های اجرایی بودجه ابلاغ نشده است و دولت در مورد حقوق گمرکی مواد اولیه و کالاهای واسطه ای لایحه به مجلس ارائه می دهد، این تصمیمات باعث می شود بازار بهم بخورد.

وی گفت: دولت باید مقداری منسجم تر عمل کند . بخش های مختلف دولت اولویت هایی در ذهن شان است و آن را پیش می برند اما باید توجه داشت که اقتصاد برکه ای است که اگر تلنگری بزنید تمام برکه تحت تاثیر قرار می گیرد و لذا ما نمی توانیم حقوق بازنشسته را تغییر بدهیم و فکر کنیم بر سایر مسائل تاثیر ندارد. قطعا حقوق بازنشسته بر ارز تاثیر دارد و حتما ارز بر قیمت مرغ تاثیر دارد و قطعا آن چهار قلم کالا که ارز ترجیحی شان حذف شود بر هزار قلم دیگر تاثیر دارد نمی دانم وقتی دوستان می گویند فقط همین چهارقلم افزایش دارد با چه دلیلی این حرف را می زنند. دوستانی که به دولت و آقای رئیسی مشاوره می دهند مقداری باید با تدبیر بیشتری عمل کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});