• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

ضعف دیپلماسی در حوزه غذایی کشور/ناقص بودن آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی یک ضعف است

  • کد خبر : 66845
  • 27 خرداد 1401 - 19:00
ضعف دیپلماسی در حوزه غذایی کشور/ناقص بودن آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی یک ضعف است
یاز اکو - امام جمعه تبریز با بیان این‌که ناقص بودن آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی یک ضعف است، گفت: یکی از ضعف‌های کشاورزی ما نبود اطلاعات دقیق و تکیه بر برآوردها است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، اظهار کرد: اقتدار غذایی یکی از ابزار‌های نوین قدرت جهانی بوده و جایگاه منطقه‌ای ایران در عرصه قدرت غذایی بسیار مهم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا شرایط ویژه‌ای را از نظر اقلیم و منابع آب و خاک داشته‌ و دارای قدرت غذایی است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع اراضی بدون سند کشاورزی در استان، گفت: این اراضی به شدت در معرض تغییر کاربری قرار داشته و اگر شرایط به این شکل ادامه یابد، در سال‌های آینده زمینی برای کشاورزی نداریم.

آل هاشم با اشاره به بحث خودکفایی و کاهش وابستگی و تامین امنیت غذایی است، اظهار کرد: نخستین فرمانده کنترل در دنیا از آن نظامیان بوده و دومین فرمانده کنترل نیز غذا است.

وی با اشاره به ضعف دیپلماسی در حوزه غذایی به خصوص با گشورهای همسایه و کمبود سرمایه گذاری در کشاورزی، خاطرنشان کرد: مبلغ ۷۰۰ میلیارد دلار ارز در طول سال‌های گذشته در صنعت کشور هزینه شده است اما بالاترین سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تنها چهار درصد بوده است.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی بیابان زدایی، بیان کرد: ایران کشوری با ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت و ۳۲ میلیون هکتار بیایان است. بر اساس آمارها هر ساله حدود ۱۰۰ هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود و این مقدار زمین از بین می‌رود. در این خصوص ما می‌توانیم با کاشت گیاه و ایجاد گلخانه‌ها و اصلاح روش آبیاری به بیابان زدایی کمک کنیم.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: زمین جایی است که همه ما بر روی آن متولد شده و رشد یافته‌ایم. کوچکترین آسیب به این زیستگاه، زندگی ما را در همه جهات تحت تاثیر قرار می‌دهد‌.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته صرفه جویی در آب نیز گفت: آب یکی از اساسی ترین و مهمترین عناصر زیست بوده و برخورداری از آب سالم برای نیازهای انسانی از عوامل اساسی و به منزله عامل تمدن ساز شناخته می‌شود‌. هیچ کشور بدون اطمینان از داشتن آب نمی‌تواند ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را حفظ کند.

به گفته‌ی وی، آموزش و ایجاد آگاهی اجتماعی، گنجاندن مباحث مصرف بهینه در منابع آموزشی، آموزش اصول مصرف بهینه، نقش رسانه‌های جمعی در ترویج صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف و توجه به مبانی دینی از جمله موارد مهم در بحث آب است.

آل هاشم در ادامه گفت: حدیث جهاد حدیث انقلاب است‌ و کارنامه جهاد و شهادت جهادگران نشان از تلاش و سختکوشی آن‌ها بوده است.

وی افزود: جهادسازندگی در طول دفاع مقدس، جلوتر از رزمندگان عزیز به عنوان سنگرساز، خاکریز زن و جاده زن پیشقدم بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});