• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

لزوم توافق قبل از سفر بایدن به عربستان

  • کد خبر : 68288
  • 07 تیر 1401 - 11:45
لزوم توافق قبل از سفر بایدن به عربستان
یاز اکو - توافق با آمریکا بهتر است قبل از سفر بایدن به عربستان انجام شود چراکه این سفر احتمال اتحاد بیشتر عربستان، امارات، بحرین، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای منطقه و تشکیل ناتوی عربی یا خاورمیانه‌ای را افزایش داده است.

یاز اکو؛ افشار سلیمانی _ به سهم خود بارها نوشته و گفته‌ام که توافق وین باید به سرانجام برسد‌. اگر چند ماه پیش توافق می‌شد این روزها و ماه‌های سنگین و تلخ را کمتر داشتیم!

به هر روی‌، کار به اینجا رسیده و آن‌طور که جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکره با وزیر خارجه ایران در تهران گفت، قرار است مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم ‌و این بن‌بست را بشکنیم.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز پیش از سفر بورل به ایران و پس از ملاقات با بورل و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن اعلام کرد‌: «متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران هستیم.»سرگئی لاوروف هم یک روز قبل از بورل به تهران آمد و سهم روسیه را گرفت تا پایش را از روی سیم مذاکرات بردارد‌، به طوری‌که امیر عبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد روسیه هم باید از این مذاکرات نفعش را ببرد! البته اینکه اینگونه مواضع با عزت و حکمت و مصلحت چه نسبتی دارد، بعدا معلوم خواهد شد.

علی‌ایحال اگر اسفند سال گذشته توافق به سرانجام رسیده بود‌، ایران در بهار امسال بیست میلیارد دلار نفت فروخته بود، در حالی که در همین مدت و با احتساب تخفیف‌های آنچنانی و محدودیت‌های تحریم بیشتر از پنج میلیارد دلار نفت فروخته نشده است. گفتنی است، بیش از پانزده میلیارد دلار ضرر فقط در طول این سه ماه اتفاق افتاده است. ضمن آنکه همین پنج میلیارد دلار هم به صورت تهاتر با اجناس غالبا چینی بوده و اگر غیر از این بود شرایط ارزی کشور طور دیگری بود.

پانزده میلیارد دلار ضرر این سه ماه را فقط کافی است مقایسه کنیم با این همه بحث و جدل برای هفت میلیارد دلار طلب از کره‌جنوبی و…

هرچند این تاخیر یکساله علاوه بر زیان مادی فشارهای زیادی را به دلیل تورم تازنده به مردم وارد کرده است. حذف دلار ترجیحی نیز چهار هزار و دویست تومانی تا پانصد درصد نرخ‌های اقلام ضروری را افزایش داد و سبب کاهش بیشتر ارزش ریال شد. با این‌ حال جلوی ضرر را هر وقت بگیرند، سود است چون روند افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریال را کند می‌کند .

نکته مهم‌تر اینکه توافق با آمریکا بهتر است قبل از سفر بایدن به عربستان انجام شود چراکه این سفر احتمال اتحاد بیشتر عربستان، امارات، بحرین، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای منطقه و تشکیل ناتوی عربی یا خاورمیانه‌ای را افزایش داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68288
  • نویسنده : افشار سلیمانی-سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان
  • ارسال توسط :
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});