• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

چاووش اوغلو در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: تروریسم دشمن مشترک ماست

  • کد خبر : 68313
  • 07 تیر 1401 - 13:15
چاووش اوغلو در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: تروریسم دشمن مشترک ماست
یاز اکو_چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد. چاووش اوغلودر این دیدار گفت: تروریسم دشمن مشترک همه است. 

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی خبرچاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه با عبداللهیان درباره همه ابعاد روابط دوجانبه ترکیه و ایران گفت‌وگو کرده‌ایم گفت: دراین دیدار همچنین درباره چگونگی بهبود هماهنگی و همکاری در زمینه‌های مختلف صحبت شد.

چاووش اوغلو با بیان اینکه به دلیل اپیدمی کووید ۱۹ در سفرهای متقابل ترکیه و ایران اختلال ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ایران می خواهند سفرهای متقابل آنکارا و تهران را تسریع کند.

چاووش اوغلو گفت: ایران میزبان هفتمین نشست شورای عالی همکاری است و آنها در حال کار بر روی تاریخ این نشست هستند و می‌خواهند تا یک ماه آینده آن را محقق کنند.

چاووش اوغلو با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین ترکیه و ایران کاهش جدی داشته است، گفت: اما در سال گذشته ۶۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: درچهار ماهه نخست سالجاری این روند به شکل افزایشی ادامه داشته است.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه سران دو کشور افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین آنکارا و تهران را به ۳۰ میلیارد دلار هدف گذاری کرده اند، ولی از این میزان بسیار عقب هستند، گفت: بنابراین باید تلاش بیشتری انجام دهیم و حجم تجارت خود را افزایش دهیم.

وی افزود: ما همچنین سازوکارهای خوبی برای پیشبرد حجم مبادلات خود داریم و برای این منظور پیش بینی می کنیم بیست و نهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی خود را در مدت زمان کوتاهی برگزار کنیم.

ما همیشه با تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف بوده ایم

چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به تحریم ها علیه ایران گفت: ما همیشه با تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف بوده ایم و این تحریم ها را درست نمی دانیم، امیدواریم همه طرف ها اقدامات لازم را برای فعال سازی مجدد توافق هسته ای انجام دهند وشاهد بازتاب های مثبت آن باشیم.

وی تصریح کرد: بی شک این رویداد کمک بزرگی به روابط اقتصادی ما خواهد کرد تا تجارت ما با ایران را به اهداف مورد نظر خود برساند.

“ترور دشمن مشترک ماست”

چاووش اوغلو با اشاره به همکاری های ترکیه و ایران در مبارزه با تروریسم گفت: همکاری ما در مبارزه با تروریسم به عنوان دو همسایه مهم است و موضوعات حول این محور از جمله همکاری های امنیتی را بررسی کرده ایم و انتظارات عینی خود را نیز به اشتراک گذاشته ایم. ما باید به همکاری در این زمینه ادامه دهیم، زیرا تروریسم دشمن مشترک ماست.»

چاووش اوغلو خاطرنشان کرد : علاوه بر روابط دوجانبه میان ترکیه و ایران، در مورد مسائل منطقه ای از جمله جنگ اوکراین، اوضاع عراق و افغانستان، سوریه و یمن نیز گفتگو کردیم.

آتش بس طولانی در یمن در اسرع وقت دائمی شود

چاووش اوغلو در ارزیابی خود از آتش بس در یمن گفت: ما می خواهیم آتش بس تمدید شده در یمن هر چه زودتر دائمی شود و تاکید می کنیم تنها راه حل، راه حل سیاسی است.

چاووش اوغلو با بیان اینکه سازوکار سه جانبه ترکیه، ایران و آذربایجان وجود دارد، گفت: ایران میزبان بعدی این نشست در سطح وزارت امور خارجه است و درتلاش برای برگزاری این نشست سه جانبه در سال جاری است.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه و ایران باید در زمینه محیط زیست با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد:در این راستا کارشناسان دو کشور گرد هم خواهند آمد.

توسعه روابط ترکیه با ایران

چاووش اوغلو افزود: ترکیه روابط عمیق و تاریخی با ایران دارد و آنها مصمم هستند این روابط را در هر زمینه توسعه دهند و به گونه ای توسعه دهند که به نفع دو کشور باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68313

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});