• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

بازارها در هفته اول تابستان

  • کد خبر : 68908
  • 11 تیر 1401 - 19:30
بازارها در هفته اول تابستان
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد اندک قیمت دلار

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دلار صرافی ملی با اندکی رشد و دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند. بدین ترتیب روز پنجشنبه نهم تیر، نرخ فروش دلار در صرافی ملی به ۲۷۷۲۷ تومان رسید.

بازار سهام/ نزول بورس در هفته اول تابستان

بورس در اولین هفته تابستان روند نزولی به خود گرفت و کارشناسان عقیده دارند که این روند اصلاحی ادامه‌دار خواهد بود. بازار سهام هفته اخیر را با کاهش شاخص‌‌ها پشت سر گذاشت. به‌طوری که بورس تهران فقط دو روز مثبت را تجربه کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای هفته را با عملکرد منفی ۱/۳ درصدی پشت سر گذاشت. شاخص هموزن نیز همسو با بازار کاهش را تجربه کرد. روند فرسایشی بازار سهام باعث شده حقیقی‌‌ها به‌طور متوالی در حال خروج پول از بازار باشند. به نحوی که هفته اخیر نیز برآیند ورود و خروج پول در بازار منفی بوده است. به عقیده برخی از کارشناسان، بورس تهران با حفظ احتیاط سرمایه‌‌گذاران در انجام معاملات خود در وضعیتی قرار گرفته است که تمایلی به حرکت منفی یا مثبت شدید ندارد. می‌توان گفت با یک خبر مثبت کمی صعود می‌کند و با هر خبر منفی یا اتمام خبر مثبت مجدداً به سطح قبلی خود بازمی‌‌گردد.

بازار سکه/ طلا و سکه در ثبات نسبی

بازار طلا و سکه روزهای ابتدایی هفته گذشته را کاهشی پشت سر گذاشت. این افت قیمت که ناشی از کاهش نرخ دلار در بازار آزاد تحت تأثیر از سرگیری مذاکرات هسته‌‌ای بود، در نیمه هفته تغییر مسیر داد. به‌طوری که به دلیل افزایش نرخ ارز مجددا افزایشی شد و سکه نیز به کانال ۱۵ میلیون تومان بازگشت. به عبارتی قیمت ارز با توجه به تحولات سیاسی مجدداً سیر صعودی یافت و بهای طلا و سکه که تا روز سه‌‌شنبه به سطوح پایین‌‌تری رسیده بود مجدداً رشد قیمت را تجربه کرد. بر این اساس سکه امامی دادوستدهای خود را با عملکرد هفتگی منفی ۰/۳۲ درصدی در قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که قیمت طلا و سکه برای معاملات هفته آینده با نوسانات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

بازار طلای جهانی/ سقوط قیمت دلار برای سومین ماه متوالی

در حالی که سرمایه‌گذاران طی معاملات ماه میلادی اخیر چشم‌انداز طلا را چندان صعودی ارزیابی نمی‌کردند و بانک‌های مرکزی از روش‌های انقباضی برای پایین آوردن رشد قیمت‌‌ها استفاده می‌کردند، نرخ طلا در بازار جهانی کاهش یافت و برای سومین ماه متوالی سقوط کرد. به‌طوری که هر اونس طلا در مرز ۱۸۰۰ دلار نوسان داشت. معامله‌گران ضعف طلا را ناشی از صحبت‌های بی‌‌وقفه فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره می‌‌دانند که با بالاترین افزایش در این ماه در ۲۸ سال گذشته توسط این نهاد مالی در تلاش برای مهار تورم با سریع‌‌ترین سرعت در چهار دهه اخیر مطابقت داشت. با این حال برخی از تحلیلگران این حوزه هنوز دلیلی برای مثبت بودن چشم‌‌انداز کوتاه‌‌مدت طلا پیدا نکرده‌‌اند.

بازار اوراق مسکن/ عملکرد مثبت هفتگی تسه
۹۹۱۲

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته گذشته را صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که تنها در آخرین روز معاملاتی هفته افت ناچیزی را شاهد بود. از این رو «تسه۹۹۱۲» نیز با ثبت عملکرد هفتگی مثبت ۱۲/۱۷ درصدی کار خود را در قیمت پایانی ۱۳۸ هزار و ۹۰۷ تومان خاتمه داد. به‌دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی در سه چهار سال گذشته، اوضاع تولید مسکن چندان مناسب نیست اما تجربه نشان داده تقاضا اثر سریع‌‌تری بر تعداد معاملات و سطح قیمت‌‌ها در بازار ملک دارد. همچنین گفته می‌شود هر چند طرح نهضت ملی مسکن با جدیت شروع شد اما روند کار کند شده و به‌دلیل مشکل آورده اشخاص و مبالغ درخواستی بسیار بالا، خانواده‌ها در تامین این مبلغ دچار مشکل بوده و روند کندی را در تولید مسکن طرح نهضت ملی مسکن شاهد هستیم.

بازار نفت/ سایه نگرانی‌ بر بازار نفت

کاهش تقاضای نفت طی معاملات ماه گذشته در بازار جهانی عمدتاً به دلیل نگرانی‌‌ها درباره کندی رشد اقتصاد جهانی بود. زیرا بانک‌های مرکزی و به ‌‌ویژه فدرال رزرو شروع به تشدید سیاست‌های پولی سختگیرانه خود در راستای تلاش برای مهار تورم فزاینده کردند. از این رو قیمت شاخص‌‌های نفتی تضعیف شد و به سمت نخستین کاهش ماهانه در سال جاری حرکت کرد. زیرا نگرانی‌‌ها درباره کند شدن رشد اقتصادی بر کاهش بیشتر عرضه غلبه کرد. اما با این حال بهای نفت همچنان بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه قرار دارد. به‌طوری که نفت خام برنت با عملکرد ماهانه منفی ۴/۰۹ درصدی کار خود را در قیمت ۱۱۱ دلار و ۶۵ سنت به پایان رساند. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با ثبت عملکرد منفی ۶/۴۱ درصدی در کارنامه ماهانه خود در سطح ۱۰۸ دلار و ۱۵ سنت ایستاد.

بازار رمز ارزها/ ژوئن سخت بیت‌کوین

با پایان یافتن معاملات در ماه ژوئن، ارزش اونس طلا برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ بیش از ۸ درصد کاهش یافت. این روند بدترین عملکرد سه ماهه طلا از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تا به امروز بوده است.
بیت کوین (BTC) در ژوئن بیش از ۳۷/۳ درصد سقوط کرد – بزرگترین افت قیمت ماهانه از سال ۲۰۱۱- این رویداد موجب کاهش مشاغل در صنعت کریپتو شد و بسیاری از وام‌دهندگان، از جمله سلسیوس، مجبور به توقف فعالیت های خود شدند. بزرگترین رمزارز بر اساس ارزش بازار، ماه را با ۱۹هزار و ۹۲۵ دلار به پایان رساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});