• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

تولیدات یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی آذربایجان شرقی توسط استاندارد کنترل کیفی می شود

  • کد خبر : 69415
  • 15 تیر 1401 - 12:15
تولیدات یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی آذربایجان شرقی توسط استاندارد کنترل کیفی می شود
یاز اکو - مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: کنترل کیفی و استاندارد سازی تولیدات یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی استان با بیش از پنج هزار فرآورده تولیدی تحت نظارت این اداره کل است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ساسان فرشی حق رو، روز چهارشنبه با بیان اینکه آذربایجان شرقی از قطب های مهم تولید فرآورده های شیرینی و شکلات و لوازم خانگی است، افزود: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از تولیدات شیرینی و شکلات کشور در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در یک منطقه استراتژیک به عنوان پل بین شرق و غرب قرار گرفته است، اظهار داشت: اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی آذربایجان شرقی با کشورهای قفقاز از مزیت های این استان برای صادرات محصولات تولیدی بوده و صنعتگران این استان از بیش از ۱۰۰ سال قبل حرف اول را در این زمینه می زدند و این روند هم اکنون نیز ادامه دارد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: صنعتگران و فعالان اقتصادی این استان تلاش می کنند با بهینه سازی سیستم تولید خود و رقابت پذیر بودن، بهترین محصولات را در عرصه ملی و بین المللی ارایه کنند.

فرشی حق رو، ادامه داد: اداره کل استاندارد استان وظیفه ذاتی کنترل کیفی تولیدات واحدهای تولیدی، خدمات ارایه شده توسط شرکت ها و کنترل بازار را بر عهده دارد.

آغاز بسیاری از ایده های نوآورانه در کشور از آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته بسیاری از استانداردسازی ها و کارهای مربوط به کنترل کیفی استاندارد از این استان آغاز شده است، یادآوری کرد: کنترل آسانسورها، گسترش کنترل شهربازی ها، جایگاه های سوخت و اوزان و مقیاس از جمله این اقدامات است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از ایده های نوآورانه در سازمان ملی استاندارد و حذف قوانین و مقررات زاید به پیشنهاد اداره کل استاندارد استان اصلاح شده و در این راستا همکاران این اداره کل با مطالعه متون بخشنامه ها زمینه اصلاح این قوانین را فراهم کرده اند.

فرشی حق رو، با اشاره به اینکه این اداره کل به دنبال اجرای سیاست های سازمان ملی استاندارد و دولت است، افزود: در گام دوم انقلاب نیز این اداره کل در راستای سیاست های سازمان ملی استاندارد در تربیت مدیران جوان، همکاری با شرکت های دانش بنیان، استاندارد سازی محصولات دانش بنیان و همکاری با شرکت های بازرسی و آزمایشگاه های مورد تایید تلاش می کند.

وی با بیان اینکه شرکت های بازرسی و آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد از بازوهای کمکی این سازمان در کنترل کیفی محصولات و خدمات هستند، اظهار داشت: هم اکنون آزمایشگاه هایی در گمرک تبریز، منطقه اقتصادی سهلان، جلفا و نوردوز مستقر بوده و در صورت ارجاع کالاها از طریق گمرک به این آزمایشگاه ها اقدامات لازم از سوی آن ها انجام می شود.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: این اداره کل در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در سال های گذشته از تاثیرگذارترین استان ها در این زمینه بوده و یکی از مجهزترین و وسیع ترین آزمایشگاه های ایران را دارد به طوری که حدود ۲۰ درصد از مساحت آزمایشگاه های ادارات کل استان ها در این استان مستقر است.

فرشی حق رو، ادامه داد: اولین پژوهشگاه منطقه ای استاندارد در شمال غرب کشور در تبریز ایجاد شده و تحقیقات و اقدامات زیادی در این پژوهشگاه از جمله استانداردسازی محصولات محلی مانند شیرینی قرابیه، ریس و نوقا انجام شده است.

کالاهای غیراستاندارد در بازار از سوی بازرسان جمع آوری و واحد تولیدی به مراجع قضایی معرفی می شود

وی با اشاره به کنترل کالاها از طریق خرید و نمونه برداری از محصولات عرضه شده در بازار، یادآوری کرد: این اقدام علاوه بر کنترل محصولات تولیدی در حین تولید در واحدهای تولیدی انجام می شود و در صورت عدم انطباق محصول تولیدی با بازار و وجود کالاهای غیراستاندارد در بازار نسبت به جمع آوری آن اقدام و واحد تولیدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی با بیان اینکه اداره کل استاندارد بیش از ۱۰۰ وظیفه اجرایی دارد، گفت: آب آشامیدنی، نان، قند، زولبیا و بامیه و سایر محصولات محلی که دارای استاندارد اجباری و تشویقی هم نیستند در این استان برای حفظ سلامت مردم کنترل کیفی می شوند.

فرشی حق رو، افزود: صنتعگران این استان از صنعتگران متدین و باوجدانی هستند و کمترین تخلفات در این استان روی می دهد و بازرسان این اداره کل به صورت مستمر به دنبال کشف تخلفات و برخورد با آن ها هستند.

وی با بیان اینکه تلفن گویای ۱۵۱۷ این اداره کل آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص تخلفات واحدهای تولیدی، خدماتی و بازار هستند، یادآوری کرد: همکاران این اداره کل به محض دریافت گزارشات در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی می کنند و شهروندان نیز می توانند به عنوان بازرس افتخاری ماموران و بازرسان این اداره کل را یاری کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});