• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی با کمبود نیرو و امکانات پزشکی قانونی مواجه است

  • کد خبر : 69696
  • 17 تیر 1401 - 11:00
آذربایجان شرقی با کمبود نیرو و امکانات پزشکی قانونی مواجه است
یاز اکو - رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: اداره کل پزشکی قانونی استان کمبودهای قابل توجهی دارد که با اتکا به بودجه‌های استانی نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، موسی خلیل اللهی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل پزشکی قانونی استان در ساختمانی استیجاری با شرایط نامناسب به مردم ارائه خدمت می کند در حالی که شرایط این ساختمان به هیچ وجه در شأن همکاران پزشکی قانونی که باید از حداقل ها برخوردار باشند، نیست.

وی ادامه داد: پزشکی قانونی با مشکل کمبود تالار تشریح نیز مواجه است و مردم ناچار هستند اجساد را برای صدور جواز دفن به تبریز منتقل کنند در حالی که باید در شهرستان های بزرگ استان تالارهای تشریح ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی قانونی تبریز به شدت با کمبود نیرو و فضای فیزیکی مواجه است، افزود: شهر تبریز شهری گسترده با جمعیت بالاست و به همین دلیل در این شهرستان به چندین مرکز معاینات پزشکی قانونی نیاز داریم که امیدواریم با حمایت های هرچه‌ بیشتر سازمان پزشکی قانونی و دستگاه های مسئول در استان این مشکل را برطرف کنیم.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ها و نقش پزشکی قانونی در تامین عدالت و تعیین تکلیف پرونده های قضایی، اظهار داشت: یکی از طرح های خوب اجرا شده توسط پزشکی قانونی طرح دادپزشک است که از ارجاع غیرضروری اجساد به پزشکی قانونی جلوگیری می کند زیرا در بسیاری موارد ارجاع غیرضروری اجساد از بیمارستان به پزشکی قانونی علاوه بر داشتن هزینه های بالا وقت زیادی نیز از مردم می گیرد.

وی اظهار کرد: فعالیت دادپزشک به نفع مردم است و تقویت هرچه بیشتر و احیای جدی آن می تواند از اطاله صدور جواز دفن و ارسال غیر ضروری اجساد به پزشکی قانونی جلوگیری کند.

دادپزشکان از ارجاع غیرضرور اجساد به سالن های تشریح جلوگیری می کنند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور هم با تاکید بر لزوم تسهیل دسترسی به خدمات پزشکی قانونی، گفت: در سال گذشته ۳۷ هزار گواهی فوت توسط دادپزشکان در سراسر کشور صادر و ضمن تسریع در خدمت رسانی به مردم، از ارجاع غیرضروری اجساد به سالن‌های تشریح جلوگیری شد.

امیرحسین مهدوی افزود: زمانی که خانواده ای عزیزی را از دست می دهد نباید علاوه بر ناراحتی از دست دادن آن عزیز گرفتار تشریفات اداری و طولانی شدن روند صدور جواز دفن شود و دادپزشکی نیز با همین هدف و جهت جلوگیری از ارجاع غیرضروری اجساد به سالن‌های تشریح ایجاد شده است.

وی در خصوص نیازها و کمبودهای پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز گفت: استان آذربایجان شرقی از بهترین نیروهای تخصصی و تجهیزات بهره مند است اما نگهداشت این نیرو و تجهیزات و تامین مواد مصرفی مورد نیاز آن، هزینه های هنگفتی به همراه دارد و با توجه به شرایط فعلی، تامین اعتبارات نیازمند حمایت های بیشتر از سوی دستگاه‌های استانی است.

وی خاطرنشان کرد: مواد مصرفی و تجهیزات مورد استفاده پزشکی قانونی بسیار هزینه بر است و هر چند با وجود تحریم ها بخشی از این مواد در داخل تولید و ارائه می‌شود، اما همین تولیدات داخلی نیز هزینه‌های بالایی به همراه دارد و به همین دلیل نیازمند حمایت های بیشتر در تامین این مواد مصرفی هستیم.

معاون سازمان سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان های قطب پزشکی قانونی در کشور محسوب می‌شود ادامه داد: در کشور هشت استان قطب پزشکی قانونی داریم که آذربایجان شرقی هم یکی از آن‌هاست و این نشان دهنده جایگاه ویژه و توسعه و پیشرفت پزشکی قانونی استان است.

در این مراسم با قدردانی از خدمات علی صفایی فرد، مهرداد ستاره به عنوان مدیرکل جدید پزشکی قانونی آذربایجان شرقی معرفی شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});