• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
دولت‌ها چه بلایی بر سر دریاچه اورمیه آوردند

افزایش سرسام‌آور چاه‌های غیرمجاز و ایجاد پل میانگذر در دوران احمدی‌نژاد

  • کد خبر : 70346
  • 22 تیر 1401 - 20:39
افزایش سرسام‌آور چاه‌های غیرمجاز و ایجاد پل میانگذر در دوران احمدی‌نژاد
امروزه آذربایجان‌غربی و شرقی بعد از دو استان گیلان و مازندران بیشترین میزان چاه‌های غیرمجاز کشور را دارند. افتتاح پل میانگذر در دوران احمدی‌نژاد از دیگر لطمات انسانی وارده بر دریاچه ارومیه بود. بنابه گفته‌ی کارشناسان، خاکریز میان دریاچه مانع جریان آزاد آب و در نتیجه تسریع خشک شدن نگین آذربایجان شد.

یازاکو؛ نوید محمدی نسب‌آباد دوران احمدی‌نژاد در شرایطی آغاز شد که روند احداث سدها در حوضه‌ی آبی دریاچه‌ی اورمیه کماکان ادامه داشت و ۸ سد دیگر در این حوضه افتتاح شد که مجموعا قابلیت تنظیم ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب داشتند.

اما این تنها ضربه‌ی کاری دولت به دریاچه اورمیه نبود. مصوبه‌ی دولت برای توسعه‌ی بخش کشاورزی در دولت نهم و قانون اعطای مجوز برای حفر چاه بدون حساب و کتاب در سال ٨۵، حرص و ولع را برای حفر چاه غیرمجاز زیاد کرد و به همین خاطر حدود ٧٠ درصد چاه‌های غیرمجاز کشور در بین سال‌های ٨۶ تا ٩٢ حفر شده است. در همین دوران، احمدی‌نژاد طی یک سخنرانی در فیروزکوه گفت:«مناطق ممنوعه یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است. هرکس هر جا توانست، چاه حفر کند.» به گفته کلانتری دبیر وقت ستاد احیای دریاچه اورمیه در آن زمان ظرف سه روز اجاره حفارهای چاه سه‌برابر و روزی هزاران متر چاه زده شد.

استاندار وقت آذربایجان شرقی در سال ۹۷تعداد این چاه‌ها را بیش از ۷۰ هزار حلقه اعلام کرده است. بیلان منفی برداشت آب از زمان انقلاب تا قبل از دولت احمدی‌نژاد منفی ۴۵‌میلیارد مترمکعب بود، اما در هشت ‌سال دولت احمدی‌نژاد ٧۵‌میلیارد مترمکعب به آن اضافه شد.

امروزه آذربایجان‌غربی و شرقی بعد از دو استان گیلان و مازندران بیشترین میزان چاه‌های غیرمجاز کشور را دارند. چاههای غیرمجاز و افزایش سدها باعث افزایش زمین‌های کشاورزی آبی از ۳۳۵ هزار هکتار به ۳۹۱ هزار هکتار شد.

افتتاح پل میانگذر در دوران احمدی‌نژاد از دیگر لطمات انسانی وارده بر دریاچه ارومیه بود. این طرح که بخش عمده‌‌ی آن به صورت خاکریز است و از دهه‌های پیشین کار احداث آن آغاز شده بود، در دوران احمدی‌نژاد تداوم یافت و نهایتا افتتاح شد. بنابه گفته‌ی کارشناسان، خاکریز میان دریاچه مانع جریان آزاد آب و در نتیجه تسریع خشک شدن نگین آذربایجان شد.

در همین دوران که اعتراضات شهروندان به مسئله‌ی خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه بیشتر شده بود به جای تلاش در حل مشکل و استفاده از پتانسیل مردمی، دولت رویهی امنیتی را نسبت به این مسئله برگزید و رییس جمهور برای کتمان کم‌کاری و اشتباهاتش به فرافکنی پرداخت و در یک سخنرانی گفت: در دوره‌های ۵۰ ساله، وضعیت دریاچه ارومیه به صورت کنونی درمی‌آید، یعنی گودالی پر شده از نمک.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});