• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

ماجرای قفل شدن گوگل در ایران چیست؟/ گوگل فیلتر شد؟

  • کد خبر : 70376
  • 23 تیر 1401 - 10:00
ماجرای قفل شدن گوگل در ایران چیست؟/ گوگل فیلتر شد؟
یاز اکو - سرویس‌دهی گوگل در کشور روز گذشته دچار اختلال شد، که به نظر می‌رسد این اختلال به‌دلیل هایجک کردن DNSهای این پلتفرم در داخل کشور است. اما در نهایت باعث می‌شود که کیفیت سرویس‌دهی گوگل در ایران به‌ تدریج کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، ایجاد اینترنت امن برای کودکان در حال حاضر موضوع مورد بحث بسیاری از مسئولان است. اما روز گذشته بود که کاربران اینترنت متوجه شدند که قابلیت safesearch گوگل به‌طور ناگهانی برای آن‌ها فعال شده و غیرفعال هم نمی‌شود. چرا که به نظر می‌رسد سرویس‌های DNS گوگل در داخل کشور هایجک شدند.

مدتی پیش گوگل قابلیتی به نام SafeSearch یا «جستجوی امن» را با هدف مخفی کردن برخی نتایج از دید کودکان اضافه کرد. این قابلیت را در حالت عادی می‌توان فعال یا غیرفعال کرد. اما به‌نظر می‌رسد که اپراتورهای همراه و ثابت ایران، با دستکاری و هایجک DNS، کاری کرده‌اند که این قابلیت برای همه کاربران ایرانی در هر سنی فعال شود و امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود نداشته‌ باشد.

هایجک کردن یا ربودن ip‌ها و DNSهای پلتفرم‌های خارجی مانند گوگل باعث می‌شود که تمامی جستجوهای کاربران به داخل کشور هدایت شوند. این اقدام در نهایت سبب می‌شود که سرعت و کیفیت سرویس‌دهی یک پلتفرم کاهش یابد.

تاثیر هایجک روی سرویس‌دهی گوگل

حسین داروری، کارشناس حوزه فناوری در توییتر درباره این موضوع توضیح می‌دهد:«مشکل در سرویس جستجوی گوگل از اینجا شروع شد که سیستم سانسور شروع کرد به هایجک کردن تمام درخواست‌های DNS با آدرس‌های www\.google.com و www\.bing.com. تا به اجبار حالت SafeSearch برای تمام کاربران در ایران فعال شود. قابل غیرفعال کردن هم نباشد.

اما این کار چطور قابل انجام است؟ صرفا کافی است تا به طریقی این IP های خاص در جواب درخواست DNS به کاربر داده‌ شود. بعد از باز شدن صفحات با این IP ها، گوگل و bing تصمیم می‌گیرند تا حالت Safe Search را فعال و امکان تغییر را قفل کنند:


به دلیل اینکه از قبل، امکان شناسایی دو مورد از fingerprint های سیستم سانسور به TraceVis اضافه شده، شناسایی و مستند کردن این مساله راحت است.
در تصاویر می‌‌بینیم که درخواست برای example\.com به سرور واقعی DNS رسیده اما گوگل و بینگ،‌ خیر.


در بعضی موارد مشاهده می‌شود که سیستم سانسور از پاسخ امتناع می‌کند. احتمالا مرتبط به روش سانسور/انسداد متناوب است که در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است.


یا ممکن است در گراف، پاسخ جعلی به عنوان middlebox در نظر گرفته‌نشود. اما همچنان تفاوت در موقعیت سرور، گویای hijack شدن خواهد بود. هرچند که گوگل، شبکه زیرساخت ایران نیست که با این بادها بلرزد یا آتش بگیرد. اما چنین کارهایی باعث کاهش کیفیت سرویس می‌شود و احتمالا روزهای آینده شاهد سانسورهای بیشتری از این نوع و افزایش سانسور و اختلال در دیگر سرویس‌های گوگل خواهیم بود.»

میلاد نوری، کارشناس فناوری نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز موضوع هایجک شدن DNSهای گوگل را تایید کرد.

به‌نظر می‌رسد که مسئولان قصد دارند قبل اینکه شبکه ملی اطلاعات یا طرح‌های مانند اینترنت ملی و طرح صیانت به‌سرانجام برسند، زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن‎ها را ایجاد کنند.

همچنین؛ وزارت ارتباطات وعده‌ داده‌بود که با افزایش تعرفه‌های اینترنت، کیفیت آن افزایش یابد. اما ظاهرا هزینه‌های آن، صرف فراهم کردن زیرساخت‌های محدودسازی و کارهای دیگری می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70376

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});