• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

ناامیدی ایروان در پی انعقاد قراردادهای همکاری فی مابین باکو و تهران

  • کد خبر : 70547
  • 25 تیر 1401 - 9:00
ناامیدی ایروان در پی انعقاد قراردادهای همکاری فی مابین باکو و تهران
یاز اکو- شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با علی اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. براساس معلومات منتشر شده در این نشست، اقدامات انجام شده در راستای اتصال سیستم‌های انرژی دو کشور، روند پیشرفت احداث نیروگاه‌های برق آبی خداآفرین و قیز قالاسی بر روی رودخانه ارس‌(آراز) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص برنامه ریزی و اجرای تعدادی پروژه جدید تبادل نظر شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آذرفروم، دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در فوریه ۲۰۱۶ و در جریان سفر الهام علی اف به ایران، توافقنامه‌ای درباره پروژه‌های مشترک انرژی در رودخانه ارس(آراز) به ویژه در منطقه خداآفرین امضا کردند. این اتفاق قبل از نبردهای آوریل رخ داد. قبل از شروع نبردهای آوریل جمهوری آذربایجان توانست به دو توافق دست یابد: توافق با جمهوری اسلامی ایران در مورد خداآفرین و قطعنامه شورای امنیت در مورد تعیین تکلیف منابع آبی سرسنگ.

نمایندگان فعلی اپوزیسیون در‌ مجلس ارمنستان از جمله اعضای هیأت ارمنستان در مجمع نمایندگان که امروز در مورد دستاوردهای دیپلماتیک خود بیانیه های بلند بالایی صادر می کنند، در آن زمان متحمل شکست سنگینی شدند.

‌پروژه راهبردی مسیر شمال – جنوب ارمنستان به دلیل تلاش جمعی نظام حاکم با شکست مواجه شد؛ که روز به روز به گاو شیری نظام حاکم در این کشور تبدیل شد. همزمان پروژه های مدنظر انرژی بین دو کشور ارمنستان و ایران، خطوط برق فشار قوی و پروژه های نیروگاه برق مغری ناتمام ماند. به عنوان مثال عملیات احداث نیروگاه مغری که در سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود و قرار بود در سال ۱۳۹۶ به پایان برسد، اما این پروژه هنوز ناتمام است. در عین حال امروز در زمینه گفتگوهای جدید ایران و آذربایجان، سوالی در مورد وضعیت پروژه های مورد نظر در بخش انرژی فی مابین ارمنستان-ایران و سایر پروژه ها مطرح می شود.

در چند هفته گذشته هیئتی به سرپرستی وزیر امور اراضی و زیرساخت های ارمنستان به ایران سفر کاری داشتند و در جریان این سفر اظهارات پر سر و صدایی مطرح شد. اما در نهایت همه چیز با کار سنجیده می شود و بر همین اساس این سوال پیش می آید که در راستای پروژه های ارمنستان و ایران چه کارهای ملموسی انجام شده است. شاید نتایج کارهای پیش بینی شده در خصوص پروژه های مشترک ‌فی مابین ارمنستان-ایران اساساً به نتایج اقدامات در کارگروه سه جانبه با دستور کار رفع محاصره و گشایش مسیرهای ارتباطی تحت نظارت فدراسیون روسیه بستگی دارد؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});