• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

زنجان با ۵.۴ درصد کمترین نرخ بیکاری کشور در بهار امسال را ثبت کرد

  • کد خبر : 70641
  • 25 تیر 1401 - 16:00
زنجان با ۵.۴ درصد کمترین نرخ بیکاری کشور در بهار امسال را ثبت کرد
یاز اکو - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: براساس آمار فصل بهار، استان زنجان با نرخ بیکاری ۵.۴ درصد کمترین بیکاری در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، خلیل قاسملو با اشاره به اینکه شاخص بازار کار، تورم و رشد اقتصاد سه متغیر اقتصاد کلان است افزود: هرچه نرخ بیکاری کمتر و نرخ مشارکت بالا باشد وضعیت بهتر است.

وی اضافه کرد: بر این اساس می توان گفت نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۷.۱ درصد بود که از این لحاظ در بین استان‌های کشور، زنجان نرخ بیکاری کمتر و در رتبه ششم قرار دارد.

این مسوول، به نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این استان با نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی با عدد۴۷.۸ درصد بیشترین نرخ مشارکت را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و به احتمال قریب به یقین، این نرخ برای اولین بار در استان از سال ۱۳۸۴ به چنین میزانی ارتقاء پیدا کرده است.

قاسملو افزود: متغیرهای اصلی که رصد اقتصادی بر مبنای آن‌ها انجام می‌گیرد شامل رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، محیط کسب‌وکار، واردات و صادرات، سرمایه‌گذاری و طرح‌هایی همانند مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تمام این متغیرها خود را در چند متغیر اصلی نشان می‌دهد که شامل اشتغال، رشد اقتصادی و تورم است اظهار داشت: در کنار این شاخص‌ها، شاخص توزیع درآمد نیز مطرح است، با این حال متغیر شاخص توزیع درآمد از سال ۹۹ به بعد منتشر نشده و همان آمار قبلی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه افزایش تولید در کشور را بطور معمول رشد اقتصادی می‌گویند، گفت: اگر رشد اقتصادی در کشور را در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بسنجیم، ۴.۳ درصد رشد داشته است و اگر نفت را مد نظر قرار ندهیم رشد اقتصادی کشور ۳.۵ درصد بوده است.

قاسملو با اشاره به اینکه اقتصاد استان زنجان در بین استان‌های کشور از لحاظ حجم بر حسب قیمت‌های ثابت ۲۳ و بر حسب قیمت‌های جاری ۲۴ است خاطر نشان کرد:با این حال تورم استان‌ها نسبت به همدیگر متفاوت است، اگر بخواهیم شاخص رفاه را بسنجیم، استان در جایگاه ۱۶ کشور قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70641

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});