• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
زعفرانچیلر در گفتگو با یازاکو خبر داد:

در فکر احیای مجدد موزه‌ی کاریکاتور تبریز هستیم

  • کد خبر : 73160
  • 12 مرداد 1401 - 13:30
در فکر احیای مجدد موزه‌ی کاریکاتور تبریز هستیم
یازاکو؛ پریسا رضاپور - دوم فروردین سال 1401 خبر جمع‌آوری موزه‌ی کاریکاتور در محافل عمومی و رسانه‌ها سر و صدایی ایجاد کرد و خبر مصاحبه‌ی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی، با این عنوان منتشر شد که «موزه کاریکاتور یکی از ظرفیت‌های بنای تاریخی باغ گلستان است که به عنوان مجموعه‌ی فاخر در آسیا و جهان شهرت دارد و آثار کارتونیست‌های برجسته‌ی جهان را در خود جای داده بود، اما با توجه به اینکه این بنا در تملک شهرداری تبریز قرار دارد، طی روز گذشته بنابر تصمیمات گرفته شده اقدام به جمع‌آوری این موزه و انتقال آن کرده است.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، وی ادامه داد: «این مجموعه همواره مورد توجه هنرمندان آذربایجان و ایران بوده و جمع‌آوری آن توسط شهرداری نه تنها موجب خدشه بر سرمایه‌ی فرهنگی استان شده بلکه آزرده‌خاطر شدن هنرمندان را نیز به دنبال داشته است».

اکنون پس از چند ماه از جمع‌آوری این مجموعه، اهالی فرهنگ و هنر با بازگشایی مجدد موزه‌ی مشاغل بعد از ۳ سال به همت حجت الاسلام زعفرانچیلر امیدوار هستند شورا و شهرداری تبریز نگاهی دوباره به این موزه داشته باشند.

بدین منظور خبرنگار یاز اکو برای تعیین تکلیف وضعیت موزه‌ی کاریکاتور تبریز با حجت الاسلام زعفرانچیلر؛ عضو شورای اسلامی شهر تبریز به گفت‌وگو پرداخت.

عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار یاز اکو مبنی بر اینکه عاقبت موزه‌ی کاریکاتور چه خواهد شد، گفت: پس از راه‌اندازی موزه‌ی مشاغل و موزه‌ی استاد بهتونی، در فکر احیای مجدد موزه‌ی کاریکاتور تبریز هستیم و برای این موزه درخواست‌هایی از شهردار تبریز داریم.

زعفرانچیلر گفت: متولی اصلی این موزه، آقای رحیم بقال اصغری از کشور مهاجرت کرده‌اند. اما آقای سید پوریا امجد به عنوان مسئول موزه هستند که امیدوارم مذاکرات ما آغاز شده و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه دهه ساختمان تاریخی انجمن شهر در باغ گلستان تحت شرایطی در اختیار اداره کل ارشاد بود اما با تغییر شرایط قرارداد، شهرداری خواستار بازگرداندن مجموعه به شهرداری جهت احیا و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در آن بود، خاطر نشان کرد: شهرداری از حدود چهار سال قبل قدام به شکایت قضایی جهت بازگرداندن ساختمان از ارشاد کرد که اواخر سال گذشته رای صادر شد و با توجه به عدم توجه به رای دادگاه، با حضور نماینده دادگستری این ساختمان کاملا تخلیه و در اختیار شهرداری ثرار گرفت.

وی تصریح کرد: شورای شهر و شهردار تبریز بر تبدیل این ساختمان به مرکز فرهنگی شهر و احیای تالار فرهنگ در این عمارت تاکید داشتند، لذا برای گسترش فعالیت های فرهنگی، این ساختمان در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار گرفته تا آن را احیا کرده و به روزهای اوج خود بازگرداند.

یخچال صادقیه به کافه رستوران تبدیل می‌شود

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز برای احیای موزه کاریکاتور دو مکان در نظر دارد تشریح کرد: قرار است موزه‌ی کاریکاتور در محل مقبره‌الشعرا احیاء شود اما از نظر من یکی از طبقات موزه‌ی مشاغل محل مناسب‌تری است. چون در این مکان موزه‌ی مشاغل و موزه‌ی استاد بهتونی قرار دارد. همچنین در کنار یخچال صادقیه، قرار دارد که البته قرار است این یخچال به کافه رستوران تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر، به لحاظ حقوقی، صاحب آثار موزه‌ی کاریکاتور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است. پس کسب مجوز از اداره ارشاد نیز ضروری است.

عضو شورای شهر تبریز همچنین خاطرنشان کرد: در این میان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد است که این مجموعه شرایط و به اصطلاح پروتکل‌های لازم برای موزه شدن را دارا نیست و در عمل در حد یک گالری است. با این حال با توجه به موارد ذکر شده برای احیای این موزه نیز در حال تلاش و رایزنی هستیم و امیدواریم به‌زودی شاهد احیای مجدد این موزه باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});