• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

مارکوف: دلیل اصلی تنش در قره باغ، ناتوانی ارمنستان در اجرای مفاد بیانیه سه جانبه است

  • کد خبر : 73369
  • 14 مرداد 1401 - 10:00
مارکوف: دلیل اصلی تنش در قره باغ، ناتوانی ارمنستان در اجرای مفاد بیانیه سه جانبه است
یاز اکو- دلیل اصلی افزایش جدی تنش در منطقه قره باغ آذربایجان، عدم اجرای مفاد بیانیه سه جانبه مورخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ توسط ارمنستان است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آپا، این مطلب را سرگئی مارکوف کارشناس سیاسی و مدیر موسسه مطالعات سیاسی روسیه بیان نمود.
به گفته وی دلیل اصلی بروز حوادث ۳ آگوست، عدم تحدید حدود بخشی از قره باغ است که تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی قرار دارد. هنوز نیروهای مسلح ارمنی غیرقانونی وجود دارد که در حال حاضر در آنجا می جنگند. علاوه بر این همچنان عدم تحدید و تعیین مرزهای آذربایجان و ارمنستان باعث ایجاد تنش در منطقه می شود. نکته مهم دیگر این است که کریدور زنگه زور هنوز محقق نشده است. طرف آذربایجانی در حال تحقق بخشی از این کریدور است که از خاک خوداش می گذرد. در این وضعیت همه چیز برای درگیری احتمالی فراهم شده است.
این کارشناس سیاسی روسیه تاکید کرد که عدم تحقق شرایط بیانیه ۱۰ نوامبر توسط ایروان منجر به گسترش بیشتر درگیری نظامی خواهد شد. اگر ارمنستان به شرایط اعلامیه سه جانبه عمل نکند، درگیری نظامی ادامه خواهد یافت و حتی گسترش خواهد یافت. تحت این شرایط تصمیم آذربایجان برای غیرنظامی کردن قره باغ و منطقه لاچین به تنهایی مورد استقبال همگان، هم جمعیت آذربایجان و هم جامعه بین المللی است. متأسفانه نیروهای حافظ صلح روسیه مأموریت کاملی برای اجرای روند غیرنظامی سازی با اعمال زور ندارند. روسیه تنها می تواند ارمنستان را به اجرای مفاد بیانیه سه جانبه دعوت کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});