• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

آذربایجان قصد دارد کنترل لاچین و مناطق اطراف آن را دوباره به دست بگیرد

  • کد خبر : 74997
  • 25 مرداد 1401 - 18:10
آذربایجان قصد دارد کنترل لاچین و مناطق اطراف آن را دوباره به دست بگیرد
یاز اکو_بر اساس اعلامیه مشترکی که روسیه، آذربایجان و ارمنستان امضا کردند، جمهوری آذربایجان در پایان ماه جاری کنترل شهر لاچین و برخی از روستاهای مسیر خانکندی و ارمنستان را به دست خواهد گرفت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح نیروهای روسی و جمعیت ارمنی مناطقی را در مسیر موسوم به “دالان لاچین” ترک خواهند کرد، جایی که لاچین و روستاهای زابوه و سوس در آن قرار دارند و طبق اعلامیه سه جانبه امضا شده بین سه کشور به طور موقت تحت کنترل روسیه قرار گرفته است.

 

بر اساس این اعلامیه، آذربایجان جاده جدیدی را در خارج از لاچین ایجاد خواهد کرد که ارمنیان قره باغ در طی سه سال از آن در مسیر ارمنستان و از آن استفاده خواهند کرد. 

آذربایجان این جاده ۳۲ کیلومتری ( را زودتر از موعد مقرر تکمیل کرد.
نیروهای روسی تامین کننده امنیت در مسیر کریدور قدیمی لاچین نیز پست های بازرسی را به جاده جدید منتقل خواهند کرد.

لاچین و روستاهای آن در سال ۱۹۹۲ توسط ارتش ارمنستان اشغال شد و سپس ارمنی هایی که از سوریه و لبنان آورده شده بودند در سال های بعد در اینجا اسکان داده شدند. 

در طول این روند، آذربایجان اعلام کرده است که این امر را جنایت جنگی و نقض کنوانسیون ژنو می داند.

بر اساس اطلاعات مطبوعات و رسانه های اجتماعی ارمنستان، به جمعیت ارمنی ساکن در لاچین و زابوه و سوس هشدار داده شد که تا ۲۵ اوت این منطقه را ترک کنند. آنها می توانند در ارمنستان یا خانکندی ساکن شوند و از کمک مالی دریافت خواهند کرد.

 

اگرچه به ارامنه ای که منطقه را ترک می کنند هشدار داده شده بود که خانه های خود را نسوزند و به محیط زیست آسیب نزنند، اما تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نشان می دهد برخی از ارامنه خانه های خود و جنگل های اطراف را به آتش می کشند.

 

در حالی که هم مطبوعات ارمنی و هم مطبوعات غربی، ارامنه را برای اخراج از لاچین در موقعیتی نامطلوب به تصویر می‌کشند، اما به این موضوع که چه زمانی در آنجا ساکن شده‌اند و چه کسی قبلاً در این سرزمین‌ها زندگی می‌کرده‌اند، صحبتی نکرده‌اند.

 این گزارش ها شامل اطلاعاتی مبنی بر اینکه قبل از اشغال هیچ ارمنی در آنجا نبود و آذربایجانی ها مجبور به ترک وطن خود بودند، نبود.
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در گفتگو با تلویزیون دولتی آذربایجان در مورد تخلیه ارامنه از لاچین گفت: به کمیته دولتی پناهندگان و آوارگان داخلی دستور داده است تا با ساکنان اصلی شهر لاچین و روستاهای زابوه و سوس تماس گرفته و کار را آغاز کنند. تا آنها را به وطن اجدادی خود بازگردانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});