• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

بحران انرژی ، بازگشت انرژی هسته ای درجهان را سبب می شود

  • کد خبر : 76942
  • 08 شهریور 1401 - 12:30
بحران انرژی ، بازگشت انرژی هسته ای درجهان را سبب می شود
یاز اکو_از آنجایی که هزینه‌های واردات انرژی در سراسر جهان افزایش یافته است و بحران‌های اقلیمی ویرانی ایجاد می‌کنند، با تلاش کشورها برای یافتن منابع جایگزین، علاقه به انرژی هسته‌ای در حال افزایش است.  

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت سرمایه گذاری در انرژی هسته ای پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، (بدترین حادثه هسته ای جهان از زمان چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، )کاهش یافت، زیرا نگرانی ها از ایمنی آن افزایش یافت و دولت ها را دچار تردید کرد.

اما پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه و فشار متعاقب آن بر منابع انرژی و فشار اروپا برای کنار گذاشتن نفت و گاز روسیه، اکنون موج به نفع هسته ای باز می گردد.

دولت‌ها با تصمیم‌های دشوار با افزایش قبوض گاز و برق و منابع کمیاب که تهدیدی برای رنج گسترده در زمستان امسال است، روبرو هستند.

برخی از کارشناسان معتقدند که انرژی هسته ای نباید یک گزینه در نظر گرفته شود، اما برخی دیگر استدلال می کنند که در مواجهه با این همه بحران، باید بخشی از ترکیب انرژی جهان باقی بماند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هفته گذشته خواستار تلاش برای احیای صنعت انرژی هسته ای این کشور و ساخت نیروگاه های اتمی جدید شد.

کشورهای دیگری که به دنبال دور شدن از هسته ای، این برنامه را کنار گذاشته بودند به فکر به کار گیری دوباره آن هستند.

کمتر از یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، بلژیک برنامه خود را برای حذف انرژی هسته ای در سال ۲۰۲۵ یک دهه به تعویق انداخت.

در حالی که انرژی هسته ای که در حال حاضر در ۳۲ کشور استفاده می شود، ۱۰ درصد از تولید برق جهان را تامین می کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) پیش بینی های خود را در سپتامبر برای اولین بار پس از فاجعه سال ۲۰۱۱ افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون انتظار دارد ، ظرفیت نصب شده در مطلوب‌ترین سناریو تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود.

حتی در آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا ، پایبندی به موضوع هسته ای دیگر مسئله ای تابو نیست زیرا بحران انرژی بحث تعطیلی سه نیروگاه هسته ای آخر این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۲ را دچار وقفه کرده است.

لابی حامی هسته ای می گوید: این انرژی یکی از بهترین گزینه های جهان برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی است زیرا مستقیماً دی اکسید کربن منتشر نمی کند.

در واقع، انرژی هسته ای سهم بیشتری از ترکیب قدرت جهانی را در اکثر سناریوهایی که توسط IPCC، کارشناسان آب و هوای سازمان ملل، برای کاهش بحران جهانی آب و هوا ارائه شده، به خود اختصاص می دهد.

با افزایش نیاز به برق، چندین کشور تمایل خود را برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای از جمله چین – که در حال حاضر دارای بیشترین تعداد راکتور است – و همچنین جمهوری چک، هند و لهستان از زمانی که هسته‌ای جایگزینی برای زغال‌سنگ است، ابراز کرده‌اند.

به همین ترتیب، بریتانیا، فرانسه و هلند جاه طلبی های مشابهی دارند، و حتی ایالات متحده که در آن برنامه سرمایه گذاری رئیس جمهور جو بایدن توسعه این بخش را تشویق می کند.

کارشناسان IPCC اذعان دارند : استقرار انرژی هسته‌ای «می‌تواند توسط ترجیحات اجتماعی محدود شود» زیرا این موضوع به دلیل خطر حوادث فاجعه‌بار و مسئله هنوز حل‌نشده درباره نحوه دفع ایمن زباله‌های رادیواکتیو همچنان با اختلاف نظر روبرو است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76942

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});