• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
بررسی یک سوال بزرگ:

رئیسی مرکز آمار را قبول دارد یا بانک مرکزی؟

  • کد خبر : 77234
  • 10 شهریور 1401 - 10:30
رئیسی مرکز آمار را قبول دارد یا بانک مرکزی؟
یاز اکو - اعلام آمارهای عجیب از تورم توسط ابراهیم رئیسی و تایید آنها توسط بانک مرکزی باعث ایجاد شک و تردیدهایی درباره درستی این آمار شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، روز دوشنبه و در جلسه سید ابراهیم رئیسی با خبرنگاران، سریال‌ اعلام آمار‌های عجیب از تورم توسط ابراهیم رئیسی به قسمت سوم رسید. رئیسی در این جلسه اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه از ۶۰درصد در شهریور ۱۴۰۰، به میزان ۲۰ واحد درصد کاهش یافته و در مرداد ماه امسال به ۴۰درصد رسیده است. ادعایی که با آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران اختلاف بسیار بزرگی داشت.

بانک مرکزی در مقام شاهد دولت

بانک مرکزی پس از این ادعای رئیسی، بلافاصله با انتشار گزارش از تورم‌ شهریور سال گذشته  و مرداد امسال، ادعای رئیسی را تایید کرد. این اتفاق در گذشته هم سابقه داشته و بانک مرکزی، دو بار دیگر هم پس از اظهارات رئیسی، دست به انتشار آمار و تایید ادعای وی زده است.

 

این در حالی است که بیش از سه سال است که بانک مرکزی انتشار ماهانه آمار تورم را متوقف کرده است.

اختلاف از زمین تا آسمان است!

از طرف دیگر مشخص نیست که چرا آمار بانک مرکزی چنین اختلافی با اطلاعات مرکز آمار دارد. آن هم به شکلی که این اختلاف همیشه به سود دولت رئیسی است. برای مثال در همین مورد آخر، تورم نقطه‌ای شهریور ۱۴۰۰ توسط بانک مرکزی ۵۹٫۳درصد و توسط مرکز آمار ۴۳٫۷درصد اعلام شده است. به علاوه، بانک مرکزی تورم مرداد ماه امسال را ۴۰٫۱درصد و مرکز آمار ۵۲٫۲درصد اعلام کرده است.

 

همانطور که مشخص است، بانک مرکزی تورم را در دولت قبل ۱۹درصد بالاتر از مرکز آمار و تورم دولت رئیسی را ۱۹درصد کمتر از مرکز آمار، برآورد کرده است. این اقدام باعث شده که عملکرد دولت رئیسی در زمینه کنترل تورم، بسیار مثبت به نظر بیاید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});