• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

صادرات ۹۰ درصد از انگور و کشمش تولیدی کشور

  • کد خبر : 77855
  • 15 شهریور 1401 - 11:00
صادرات ۹۰ درصد از انگور و کشمش تولیدی کشور
یاز اکو - معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 90 درصد انگور و کشمش تولیدی در کشور صادر می شود و تنها 10 درصد در داخل کشور مصرف می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، ایاز برنو در جلسه هم اندیشی در خصوص بازاریابی و صادرات کشمش شهرستان ملکان که به منظور حمایت از باغداران و بهره برداران این شهرستان با حضور سیدعلی موسوی، نماینده مردم شهرستان ملکان در مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، فرماندار ملکان، مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان، معاون صنعت، معدن و تجارت استان، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان ملکان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان و جمعی از تجار استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، با اشاره به فعالیت مراکز متعدد فرآوری انگور در ملکان، گفت: ملکان مهد انگور استان و امید کشور در زمینه فرآوری این محصول است تا پس از فرآوری آن، به کشورهای دیگر صادر شود.

وی استفاده از فناوری های نوین در فرآوری انگور را امری ضروری تلقی کرد و ادامه داد: با استفاده از فناوری های نوین که در دنیا استفاده می شود می توانیم انگور را به یک محصول راهبردی در کشور تبدیل کنیم که در اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار باشد.

ایران هفتمین تولید کننده انگور در جهان

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تولید سالانه ۶۸ میلیون تن انگور در جهان، گفت: ایران پس از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، آمریکا و ترکیه، هفتمین تولید کننده انگور در جهان است که با تولید سالانه ۳ میلیون تن انگور، ۴٫۵ درصد از تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص می دهد.

منوچهر رحمانی، روسیه، اوکراین، قزاقستان، لهستان و امارات متحده عربی را مهمترین مقاصد صادراتی کشور در زمینه انگور و فرآورده های تبدیلی آن دانست و ادامه داد: ایران جایگاه سوم تولید و صادرات کشمش جهان را دارد و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن کشمش در کشور تولید می شود که ۱۴۰هزار تن آن صادر می شود.

وی استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان را تولیدکنندگان عمده انگور و خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، همدان و قزوین را تولید کنندگان شاخص کشمش در کشور معرفی کرد.

تولید ۸۰ درصد انگور تولیدی استان در ملکان

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن انگور در آذربایجان شرقی در سال جاری، گفت: ۸۰ درصد از انگور تولیدی استان در ملکان تولید می شود.

رحمانی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی آذربایجان شرقی از صادرات کشمش کشور گفت: محصولات انگور سایر استان ها به شکل تازه خور، آبغوره و کنسانتره صادر می شود اما بخش اعظم انگور آذربایجان شرقی به صورت کشمش صادر می شود و ۴۲ درصد صادرات کشمش کشور از طریق گمرکات آذربایجان شرقی می باشد.

وی داده های آماری سازمان جهاد کشاورزی در خصوص میزان تولید ۳۹ محصول حوزه کشاورزی استان را به روز دانسته و افزود: در حوزه کشاورزی به خاطر وجود عوامل قهری و امکان تغییر میزان تولید، آمار تولید بطور مستمر رصد و پایش شده و ماهانه بروز رسانی می شود و براساس همین داده ها و سایر اطلاعاتی که داریم، میزان تولید سالانه را با درصد خطای بسیار کم برآورد می شود. بر همین اساس برآورد تولید انگور آذربایجان شرقی در سال جاری ۲۰۰ هزار تن می باشد که با توجه به مصرف ۲۵٫۸ هزار تن آن در استان است، ۱۷۴ هزار تن مازاد در این محصول داریم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با ارائه آماری از سایر محصولات کشاورزی استان، گفت: استان آذربایجان شرقی ۲۷۳ هزار تن تولید سیب زمینی دارد که ۱۹۳ هزار تن آن داخل استان مصرف می شود. میزان تولید پیاز استان نیز ۷۷ هزار تن است که با توجه به مصرف ۸۶ هزار تن در آذربایجان شرقی، ۹ هزار تن در خصوص این محصول کمبود داریم که از خارج از استان تامین می کنیم.

رحمانی ادامه داد: در زمینه حبوبات، ۴۲ هزار تن تولید و ۳۴٫۷ هزار مصرف داریم و با تولید ۷۱۰ هزار تن سیب درختی، ۵۸۱ هزار تن مازاد در این محصول داریم و تنها ۱۲۹ هزار تن آن در استان مصرف می شود.

وی افزود: در زمینه میوه های هسته دار ۱۷۱ هزار تن تولید داریم و با مصرف ۲۴ هزار تن آن در استان، ۱۴۷ هزار تن مازاد داریم و همچنین در خصوص محصول گوجه فرنگی نیز با توجه به میزان تولید استان، ۵۴ هزار تن کمبود داریم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای محصولات تولیدی استان، گفت: قبل از اینکه فصل برداشت محصولات عمده استان آغاز شود با برگزاری جلسات متعدد با تعاون روستایی، صندوق توسعه کشاورزی و سایر ادارات ذیربط هر شهرستان، وضعیت تولید و توزیع را بررسی می کنیم تا غافلگیر نشویم و شرایط را تحت کنترل داشته باشیم.

کشاورزی قراردادی یکی از عوامل موفقیت در حوزه کشاورزی است

رحمانی توسعه کشاورزی قراردادی در کشور را یکی از عوامل موفقیت در حوزه کشاورزی دانسته و بیان کرد: کشاورزی قراردادی این امکان را برای تاجران، خریداران و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی مهیا می کند که با انعقاد قرارداد با کشاورز به روند تولید، کیفیت و کمیت آن نظارت داشته باشند و محصولی مطابق با استانداردهای مد نظر خود را خریداری کنند.

وی در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری در خصوص توسعه کشاورزی قراردادی توسط اتاق بازرگانی و سایر بخش ها گفت: یکی از مواردی که در خصوص کشاورزی قراردادی می تواند ملموس باشد، استفاده از سم لاروینیا تیودیکارب در برخی باغات انگور علیرغم ممنوعیت آن است اما اگر با گسترش کشاورزی قراردادی، باغدار بداند که محصولی که دارای سم لاروین است، خریداری ندارد و امکان صادرات نیز بر آن مهیا نیستاز این سم ممنوعه استفاده نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});