• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

روند تولید بذر گندم و جو رو به رشد است

  • کد خبر : 78629
  • 21 شهریور 1401 - 16:00
روند تولید بذر گندم و جو رو به رشد است
یاز اکو - رئیس بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد: طی سال زراعی جاری به ترتیب ۷۵، ۸۰۲ و ۳۱۸۰ تن بذر از ارقام و لاین‌های گندم در طبقات پرورش یک، ۲ و سه در ستاد و مراکز تحقیقاتی استانها تولید شد که در پایه‌های پرورش یک و۲ به ترتیب پنج و ۵۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ارینا، «مظفر روستایی» روز دوشنبه افزود: در خصوص جو نیز مقدار بذرهای پرورش یک، ۲ و سه تولیدی به ترتیب ۳۵، ۲۵۶ و ۶۲۹ تن بود که پرورش یک مشابه سال قبل و در پرورش ۲ حدود ۴۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بخش تحقیقات غلات این موسسه بیش از ۱۰ رقم مقاوم به بیماری زنگ زرد و پرمحصول نیز برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌های سمپاشی توسط بهره‌برداران برای مناطقی که بیماری زنگ زرد شایع است، در طی سه سال گذشته معرفی کرده است.

به گفته این پژوهشگر غلات تعداد زیادی از این ارقام معرفی شده علاوه بر شرایط دیم می‌تواند تحت آبیاری تکمیلی (۲ تا ۳ بار آبیاری) برای افزایش بهروری تولید، زراعت شود و نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که با ۲ تا سه بار آبیاری، عملکرد سه‌هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار کیلوگرم از این ارقام به دست می‌آید.

روستایی بیان کرد: در سال زراعی جاری برای انتقال فناوریهای جدید به مزارع کشاورزان و افزایش ضریب نفوذ ارقام در بیش از ۵۰ نقطه از استانهای دیم‌خیز کشور پایلوتهای تحقیقاتی و ترویجی کشت و کارگاهها و روز مزرعه نیز توسط همکاران بخش غلات این موسسه اجرا شده است.

وی همچنین برای به دست آوردن عملکرد مناسب از ارقام معرفی شده تحت تنش‌های خشکی، سرما، گرمای آخرفصل به کشاورزان توصیه کرد که نسبت به بکارگیری دستورالعمل فنی زراعت گندم و جو دیم از جمله تاریخ کاشت توصیه شده، تغذیه مناسب و توجه به مصرف کودهای پایه موقع کاشت، عمق کاشت (۴-۵ سانتیمتر)، تراکم بذر بهینه در موقع کاشت دقت لازم را داشته باشند.

روستایی به دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات غلات این موسسه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز اشاره و بیان کرد: طی این سال زراعی تعداد ۳۵ فقره پروژه تحقیقاتی ملی، پنج پروژه مستقل و هشت پروژه ملی مشترک در خصوص گندم اجرا شد.

به گفته وی در خصوص جو نیز تعداد ۲۰ پروژه ملی، چهار پروژه مستقل و چهار پروژه ملی مشترک در ۱۵ ایستگاه تحقیقاتی سرد، معتدل و گرمسیر دیم به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: در بخش تحقیقات غلات تا آخر سال گذشته تعداد ۴۴ رقم گندم نان و دوروم و ۱۹ رقم جو دیم برای کاشت در اقلیم های مختلف کشور معرفی شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78629

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});