• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
1

پیوند مردم ایران و تاجیکستان ریشه در ارزش‌ها دارد

  • کد خبر : 81244
  • 16 مهر 1401 - 10:15
پیوند مردم ایران و تاجیکستان ریشه در ارزش‌ها دارد
یاز اکو - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور ایران و تاجیکستان گفت: پیوند میان این دو کشور ریشه در ارزش‌ها و باورهای عمیق ملت‌ها دارد، از این‌رو نیازمند توجه جدی به گسترش تعاملات با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، تراب محمدی، طی آیینی که در کنار مقبره کمال الدین خجندی در تبریز و با حضور جمعی از هنرمندان و شعرای کشور تاجیکستان و ایران برگزار شد، اظهار کرد: ریشه‌های عمیق فرهنگی و اشتراکات زبانی، دینی، آداب و رسوم میان مردم ایران و تاجیکستان نشان از ضرورت تحکیم و گسترش ارتباطات بین این دولت و ملت دوست و برادر دارد.

وی با تأکید بر لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور یادآور شد: پیوند میان دو کشور ریشه در ارزش‌ها و باورهای عمیق ملت‌ها دارد، از این‌رو نیازمند توجه جدی به گسترش تعاملات با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

محمدی با اشاره به مقبره کمال‌الدین خجندی، شاعر بلندآوازه تاجیکی در تبریز گفت: تبریز به‌عنوان مهد فرهنگ و هنر ایران زمین؛ با مردمانی نجیب، هنردوست و سخت‌کوش، همواره الهام‌بخش ادیبان، هنرمندان، فرهنگ‌پژوهان و فرهیختگان شرق و غرب بوده است، و وجود مقبره‌الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف پرآوازه است، دلیلی بر این مدعاست.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به شعر معروف کمال‌الدین خجندی درباره تبریز یادآور شد: وی با این شعر «تبریز مرا راحت جان خواهد بود – پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود» منش والای مردم تاجیکستان در مهر و عشق‌ورزی به تبریز را نشان داده و با روحیه حقیقت‌جویانه‌اش به پیوندهای اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: چندی پیش هفته فرهنگی تبریز در خجند برگزار شد و نکوداشت مرحوم استاد عزیز دولت‌آبادی و تعاملات میان دو شهر تاریخی تبریز و خجند بیانگر پیوندهای عمیق و اشتراکات قوی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین دولت‌ها بود و امروز ما نیازمند توسعه این پیوندها در عرصه‌های تجاری، علمی و فناوری با نگاه به آینده هستیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81244

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});