• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

سوئیفت؛ برگ برنده کلیدی در دست بایدن و اروپا در برابر روسیه

  • کد خبر : 52533
  • 07 اسفند 1400 - 12:00
سوئیفت؛ برگ برنده کلیدی در دست بایدن و  اروپا در برابر روسیه
یاز اکو_تهاجم روسیه به اوکراین فشارها را برای تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر بر مسکو و ایالات متحده افزایش داده است و مقامات اروپایی یک گزینه مالی کلیدی در دست دارند و آن محدود کردن این کشور از شبکه پرداخت بین‌المللی است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح سوئیفت یکی از مخرب ترین تحریم های احتمالی است که غرب می تواند اعمال کند. اما ایالات متحده و اروپا در حال حاضر از خارج کردن روسیه از این سیستم برای تراکنش های مالی جهانی خودداری کرده اند، سیستمی که به تجارت این کشور ضربه می زند و تجارت شرکت های روسی را دشوارتر می کند.

حمله به اوکراین روز پنجشنبه باعث رگبار تحریم های مالی جدید بر روسیه شد.

 هدف از این تحریم ها منزوی کردن، مجازات و فقر روسیه در دراز مدت است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، محدودیت‌هایی در صادرات به روسیه و تحریم‌ها علیه بانک‌ها و شرکت‌های تحت کنترل روسیه اعلام کرد.

اما بایدن به طور واضح نیاز به مسدود کردن روسیه از سویفت را نادیده گرفت و گفت : اگرچه این گزینه همیشه وجود دارد ولی در حال حاضر این موضعی نیست که اروپا بخواهد اتخاذ کند.”

بایدن روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی گفت: «تحریم هایی که ما اعمال کرده ایم از سوئیفت فراتر رفته است. “بیایید تا یک ماه دیگرصبر کنیم تا ببینیم آیا آنها کار می کنند یا خیر.”

با این حال، برخی از رهبران اروپایی، از جمله در بریتانیا، از برداشتن گام اضافی برای مسدود کردن روسیه از سویفت، کنسرسیومی که مقر آن در بلژیک است، توسط بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی استفاده می‌شود و به عنوان یک خط ارتباطی کلیدی برای تجارت در سراسر جهان عمل می‌کند، موافق هستند.

گفتنی است این شبکه توسط بانک های مرکزی ایالات متحده، ژاپن و اروپا نظارت می شود.

سیستم SWIFT در سال گذشته به طور متوسط ​​روزانه ۴۲ میلیون پیام ارسال کرده است تا امکان پرداخت فراهم شود. این نام مخفف Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications است و حدود نیمی از پرداخت های با ارزش بالا که از مرزهای ملی عبور می کنند از طریق پلت فرم آن انجام می شود.

اوکراین به دنبال حذف روسیه از SWIFT بوده است، اما چندین رهبر اروپایی ترجیح می دهند صبور باشند زیرا این ممنوعیت می تواند تجارت بین المللی را دشوارتر کند و به اقتصاد آنها آسیب برساند.

مارک روته، نخست وزیر هلندبت بیان اینکه ممنوعیت از سوئیفت باید آخرین راه حل باشد، گفت: «تعدادی از کشورها مردد هستند زیرا عواقب جدی برای خودشان دارد.

دولت بریتانیا می‌گوید: نخست‌وزیر بوریس جانسون در نشست مجازی رهبران جهانی G-7 در روز پنجشنبه برای اخراج روسیه از سوئیفت تلاش کرد.

وی گفت : “هیچ عقب نشینی” وجود ندارد، اما در این گفتگو موافقت شد که صحبت و بررسی بیشتری مورد نیاز است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت: آلمان – شریک تجاری وکلیدی روسیه – با قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت در این مرحله مخالف است، اما همچنین پیشنهاد کرد که چنین اقدامی در مرحله بعدی ممکن است دنبال شود.

قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن خواسته‌اند تا همه تحریم‌های مالی موجود را اعمال کند.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، پنجشنبه گفت: آمریکا باید «تحریم‌ها را تا حد امکان افزایش دهد و تک تک تحریم‌های سخت‌گیرانه موجود باید به کار گرفته شود.»

سناتور جیم ریش از آیداهو، جمهوری خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا،نیز گفت: ممنوعیت سوئیفت تا حدی پیچیده و زمان بر خواهد بود زیرا ایالات متحده کنترلی بر این تصمیم ندارد.

مشکل این است که ممنوع کردن روسیه از SWIFT ممکن است آنطور که طرفداران آن فکر می کنند،تاثیر گذار نباشد.

همچنین، می‌تواندموجب کندتر شدن رشد بین‌المللی شود.

از سوی دیگر سیستم‌های پیام‌رسان رقیب می‌توانند کاربران را به شیوه‌هایی جذب کنند که قدرت دلار آمریکا را از بین ببرند – همه اینها باعث شده است که SWIFT به عنوان یک تحریم در انتظار اعمال بماند.

آدام اسمیت، وکیلی که در دولت اوباما کار می کرد، گفت: “این یک پلت فرم ارتباطی است، نه یک سیستم پرداخت مالی.” اگر روسیه را از سوئیفت حذف کنید، آنها را از شریان اصلی مالی حذف می کنید، ولی آنها می توانند از ابزارهای پیش از سوئیفت مانند تلفن، تلکس یا ایمیل برای انجام تراکنش های بانک به بانک استفاده کنند.

وی افزود:خطر دیگر این است که کشورها می توانند مؤسسات خود را به پلتفرم هایی غیر از سوئیفت، مانند سیستمی که توسط چین توسعه یافته است، انتقال دهند. این امر اصطکاک در تجارت جهانی را افزایش می دهد – به رشد آسیب می رساند – و نظارت بر امور مالی گروه های تروریستی را دشوارتر می کند.

برایان اوتول، یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و مقام سابق وزارت خزانه داری، می گوید: «با سیاسی کردن سوئیفت، به دیگران انگیزه می دهید تا گزینه های جایگزین ایجاد کنند. سوئیفت همچنین شریک مهمی در تلاش‌های آمریکا و اروپا برای مقابله با تروریسم است. این اطلاعات با وزارت خزانه داری ایالات متحده در ارتباط با موضوعات ضد تروریسم به اشتراک می گذارد که ثابت شده است بسیار ارزشمند است.

در سال ۲۰۱۹، دیمیتری مدودف، نخست وزیر وقت روسیه، گفت : از دست دادن دسترسی به سوئیفت شبیه به اعلام جنگ علیه روسیه است. بیانیه مدودف نشانگر آن است که روسیه به این پلتفرم به عنوان یک نقطه اسیب پذیرمی نگرد و راه‌حل‌هایی برای محدود کردن هرگونه آسیب اقتصادی پیش بینی کرده است.

کارشناسان معتقدند: روسیه قبلاً برای راه هایی برای دور زدن تحریم ها از جمله تحریم های اعمال شده در هفته جاری اماده شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=52533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});