• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
14
عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران:

چهار مانع گمرکی در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی

  • کد خبر : 8181
  • 29 اسفند 1399 - 9:15
چهار مانع گمرکی در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی
یاز اکو - گمرک می‌تواند در یک سامانه برخط، همه اطلاعات مورد نیاز برای عبور از مرز را اعلام و آن را اصلاح و به روز کند. گاه می‌بینیم راننده تا مرز می‌رود اما به دلیل بی‌اطلاعی از مدارک مورد نیاز کشور مقصد و تغییر رویه‌های قانونی، نمی‌تواند محصول را به مقصد برساند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، فسادپذیری میوه و سبزیجات، از چالش‌های عمده در صادرات این محصولات است. به همین دلیل، تسهیل و تسریع صادرات این نوع از محصولات باید در اولویت قرار بگیرد. متاسفانه گمرکات ایران به طور شبانه‌روزی فعال نیست و همین زمینه آسیب به میوه و تره‌بار صادراتی را فراهم کرده است. محصولات تازه‌خوری باید از مسیر سبز عبور کرده و مدارک آن خارج از نوبت رسیدگی شود.

در محل گمرک، هیچ محلی برای استراحت کامیون‌ها و رانندگان وجود ندارد و هیچ امکاناتی برای اقامت چند روزه رانندگان فراهم نیست. رانندگان به دلیل فرآیند طولانی عبور از مرز باید نزدیک به چهار روز در فضای خارج از گمرک بمانند، در حالی که هیچ فضای ایمنی برای استقرار بار و هیچ امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی و رستوران در مرزها وجود ندارد. در گمرک دیگر کشورها، امکانات مختلف از جمله سرویس بهداشتی، مراکز اقامتی و پارکینگ با نگهبان برای استقرار رانندگان وجود دارد اما در ایران، فقدان چنین امکاناتی، انتظار طولانی برای عبور از مرز را به چالشی جدی تبدیل کرده است.

اطلاع‌رسانی سریع درباره قوانین و مقررات کشورهای مقصد از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به کیفیت تعامل گمرک و بازرگانان کمک کند. گمرک می‌تواند در یک سامانه برخط، همه اطلاعات مورد نیاز برای عبور از مرز را اعلام و آن را اصلاح و به‌روز کند. گاه می‌بینیم راننده تا مرز می‌رود اما به دلیل بی‌اطلاعی از مدارک مورد نیاز کشور مقصد و تغییر رویه‌های قانونی، نمی‌تواند محصول را به مقصد برساند.

ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، سرمایه ملی است. هرچند یک راننده با هزینه شخصی، کامیون یا تریلی تهیه می‌کند اما نباید فراموش کنیم که برای واردات این وسیله یا ساخت آن، ارز دولتی هزینه شده که متعلق به مردم است. بنابراین حفظ هر یک از این وسایل، به معنای محافظت از سرمایه‌های ملی است. از این منظر دولت در تشویق رانندگان به بیمه کامل وسایل نقلیه جاده‌ای دخیل است و باید امکانات لازم را برای حفظ این سرمایه فراهم کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=8181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});